Blog

Een tijdje geleden reisde ik terug van Rotterdam naar Maastricht, met de trein. Er was een mooie dag voorspeld, maar helaas was die voorspelling op het laatste moment aangepast naar warm weer met kans op onweersbuien. En ja, zo’n buitje trok precies over Eindhoven toen de trein stopte.

En aangezien de intercity langer is dan de overkapping van het perron, stapte ‘ons’ gedeelte van de trein uit in, werkelijk waar, een klein buitje. Iedereen begon te rennen. Vrijwel niemand had meer een jasje of een paraplu bij zich, want het zou mooi weer worden. Ergens naast mij riep een vrouw, volkomen verrast: ‘Hoe kan dat nou? Het regent!’.

We kunnen niet meer zonder informatie.

Het meest absurde? Niemand die meer omhoog keek, maar iedereen keek verbijsterd op zijn of haar mobiel. Deze had immers ‘gezegd’ dat het droog zou blijven dus wat was er aan de hand? Bij ons thuis gaat het precies hetzelfde: bij het aankleden van de kinderen ’s ochtends kijken we niet naar buiten, maar op de telefoon. We kunnen simpelweg niet meer zonder onze telefoon, of beter gezegd: we kunnen niet meer zonder de informatie die het apparaatje ons ter beschikking stelt.

Mobiele weer app
‘Even kijken of het regent’ Heel veel mensen kijken voor het weer op hun mobiel.

De rol van de verffabrikanten

Ook de verffabrikanten zien deze ontwikkeling. Er worden apps ontwikkeld zoals recent voor het zelf opstellen van verftechnische adviezen als in een verder verleden al voor het geven van kleuradviezen, de websites zijn geheel responsive en alle grote fabrikanten en distributeurs zijn vertegenwoordigd op social media. Ze adviseren mee in meerjarenplannen, geven daar ook trainingen in en helpen schilders zelfs met administratie en verzekering.

Daarnaast zie ik al een tijdje de ontwikkeling dat steeds meer schilders ook de advisering op zich nemen. Bij de grote onderhoudsbedrijven gebeurt dit door zelf het hele traject op te pakken met RGS. Maar ook kleinere schildersbedrijven doen het: ze helpen de particulier met het uitvoeren van schilderwerk, posten video’s of handleidingen en adviseren op hun beurt weer kleinere VvE’s, in samenwerking met de verffabrikant of groothandel.

Data = kennis = king

Er is een ontwikkeling zichtbaar in de hele samenleving en deze bereikt uiteraard ook de schilderswereld. Heb je data oftewel kennis, dan ben je koning. Dan gaat het niet alleen maar om nieuw vergaarde kennis of data. Juist ook ervaring is dan enorm belangrijk. Zo mocht ik afgelopen week een stukje inleveren over het herstel van een mergelkasteel.

Expertise en kennis zijn cruciaal om zo’n project tot een goed einde te brengen. Meer daarover lees je in de Schildersvakkrant nummer 13. Daarnaast wil ik binnenkort een begin maken met een nieuw project, namelijk het reviewen van schilderapps. Daar heb ik echter wel hulp bij nodig. Dus mijn vraag aan jou is: welke app gebruik jij om het weer in de gaten te houden? Reacties zijn zeer welkom!

Over Alger van Maaren

Alger van Maaren (1975) Werkte als schilder in loondienst, als zelfstandig schilder, als verkoper en als calculator/werkvoorbereider. Internet en social media hadden altijd al zijn interesse en hij helpt nu onder de naam Social Paint schildersbedrijven om social media beter in te zetten voor hun bedrijf. Blogt over de schilderspraktijk en social media. Ook te volgen via Twitter, Facebook en LinkedIn.

Bekijk alle berichten van Alger van Maaren

2 reacties op “Hoe kan dat nou? Het regent! Data welteverstaan!

  1. Boukje schreef:

    Dag mijnheer alger er is weinig animo voor uw vraagstelling de hele tendens met blogs zit in ,n mineur stemming ,makaron uw vraag te beantwoorden ,wij gebruiken geen apps om naar het weer te kijken ,maar de buienradar

  2. Alger van Maaren schreef:

    Beste Boukje,
    dat valt wel mee. Reacties worden steeds meer via social media gegeven in plaats van hier. Ik wil echter graag ook de lezers hier de gelegenheid geven te reageren, zoals u. Bedankt voor uw reactie!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven