Blog

Overal schieten groepjes voor vernieuwing in de bouw als paddenstoelen uit de grond. Seminars op dit gebied heb je ook te kust en te keur. De bouw zal nooit meer worden zoals het was is de algemene mening, dus het moet anders! We moeten gaan samenwerken, krachten bundelen om zo een beter product te leveren en meer klantgericht te gaan werken.

Nieuw?

Maar wat is er nu nieuw? Vooralsnog zie je in de meeste gevallen dat dit toch wel zoals vanouds letterlijk erg techniek gericht is. Zowel de groepjes, seminars en opleidingen. Niets mis mee natuurlijk want zonder deze technische ontwikkelingen hebben we geen vooruitgang. Zo zijn er bijvoorbeeld al zonnepanelen op folie. Je kunt ze oprollen en meenemen naar de camping en je hebt stroom. Helemaal geweldig! Maar bouwen en onderhouden is meer dan techniek. Techniek is immers als het goed is zeer comfortabel, zowel fysiek als financieel, maar “gelukkig” niet zichtbaar in de meeste gevallen. En gebouwen zijn naast techniek vooral visueel. Wij ervaren en beleven onze omgeving in vorm en kleur en niet in techniek.

De keuze.

USP Marketing Consultancy heeft een landelijk onderzoek uitgevoerd naar de wijkbeleving en tevredenheid van de inwoners in Nederland en aandachtsgebieden binnen de gemeenten in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt dat de sfeer in de wijk samen met de uitstraling en het imago van een buurt het meest bepalende element is. Mensen kiezen dus op emotioneel vlak  voor een bepaalde wijk. Nu wordt sfeer in het boek van de Nederlandse taal omschreven als:

  1. Bol, vooral hemel- of wereldbol; in hogere sferen zijn; mijmeren over hogere zaken; wegdromen.
  2. Gezichtskring; omvang; gebied van iemands macht; kundigheden of interesses; arbeidsveld; maatschappelijke kring.
  3. Stemming die in een kring of omgeving heerst; ambiance; atmosfeer; geest; stemming.

Sfeer is zoals u kunt zien dus behoorlijk abstract en kan eigenlijk van alles zijn. Juist deze abstractie is voor de bouw erg lastig om te implementeren. Techniek is bij wijze van spreken het knopje omzetten en het lampje brandt of niet. Techniek is concreet en rationeel. Sfeer is veel lastiger. Sfeer is emotie en veel bouwende partijen kunnen hier niet echt mee overweg. Het besef begint wel te komen dat men hier iets mee aan moet, maar men vindt dit vooralsnog erg lastig.

Dit merk onder andere op linkedin in de diverse discussies die hier gevoerd worden. Als ik bijvoorbeeld een opmerking maak over een zwart hotel dan krijg ik als antwoord: “Mooi zwart is niet lelijk, de mensen geven kleur aan het gebouw en maken verschillen.” De mensen geven kleur aan het gebouw een uitspraak van de Amerikaanse architect Richard Meier die het IJspaleis in Den Haag heeft ontworpen. Deze uitspraak wordt te pas en te onpas gebruikt om onkunde over kleur en beleving te verbergen. Bovendien hangen mensen niet aan de gevel. En smaken verschillen inderdaad, maar als je een harmonisch pallet samenstelt in een aangename kleurmelodie dan krijg je toch wel een hoge en niet onbelangrijk, langdurige acceptatiegraad. Visuele duurzaam, want als een wijk of een gebouw een ander jasje krijgt dan moet het in de meeste gevallen toch wel minstens twintig jaar mee.

Utrecht.

H.vdPlas.Woensel.05-12 041

Dit heeft ook een bepaalde sfeer, maar zou u hier twintig jaar tegenaan willen kijken?

Het nieuwe bouwen.

Kijk, hier ligt toch echt een uitdaging. Bouwen voor mensen zodat ze trots zijn op hun omgeving, er met veel plezier, zowel technisch als fysiek comfortabel kunnen wonen. Dit geldt overigens niet alleen voor wijken, maar ook winkelcentra, scholen en overal waar wij verblijven. Sfeer is namelijk overal en beleven doen we allemaal, of je wilt of niet. De juiste sfeer kan ook financieel veel opleveren of juist kosten zoals ik in mijn vorige blog beschreef, maar dit terzijde. Als wij werkelijk willen vernieuwen in de bouw dan is het toch een absolute must om de uitdaging aan te gaan en sfeer te implementeren in het nieuwe bouwen.

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.