Ga naar hoofdinhoud

Heb jij schildertips op je website?


Bij heel veel schilders die een beetje aardige website hebben, zie ik schildertips op de website staan. Vaak geadviseerd door iemand met verstand van SEO. Voor de niet-kenner: SEO is een afkorting van Search Engine Optimization dat letterlijk vertaald betekent Zoek Machine Optimalisatie. In de praktijk betekent het: gevonden worden op Google.

Overweeg jij schildertips te gaan gebruiken? Foto: pxfuel

Daar heb ik wel eens eerder een stukje over geschreven en die tips werken nog steeds. Maar nu wil ik het hebben over die tips op je website. En of dat nou werkt. Want die tips moeten toch geschreven worden. En je moet, geautomatiseerd of niet, toch een opvolging regelen als mensen de tips op jouw website daadwerkelijk lezen. Dus: mailtje sturen, nabellen of benaderen met een advertentie. Kortom, ook als je mensen naar je website haalt, zit er vervolgens nog behoorlijk wat werk in.

Voors en tegens

Laat ik eens beginnen de voors en tegens op een rij te zetten:

Voor:

Veel verkeer: er wordt veel gezocht op schilderstips, of het nu gaat om ‘buitenmuur verven’ (2500 zoekers per maand), ‘kozijnen schilderen’ (2200 zoekers per maand) of ‘plafond schilderen’ (1200 zoekers per maand). Als je dus veel goede tips op je website hebt staan, kun je zeker veel verkeer aantrekken.
Autoriteit: als je kunt laten zien dat jij weet hoe je iets moet schilderen, dan zul je vast ook wel zelf een goede schilder zijn. Dat noemen we ‘autoriteit’ en is zeker een factor in het binnenhalen van klanten.
Lange termijn: op lange termijn kun je een lijst met potentiële klanten opbouwen.

Tegen:

Veel werk: er gaat behoorlijk wat tijd (of geld) zitten in het maken van goede content. Er zijn veel concurrenten dus om daar bovenuit te komen, zul je heel goed onderzoek moeten doen en vervolgens goede teksten maken, gecombineerd met kloppende foto’s en liefst ook film. Niet iets waar je op een regenachtige dag even zo mee klaar bent.
Het soort mensen: de grote vraag is of mensen die op zoek zijn naar hoe ze een kozijn moeten schilderen wel klant bij je worden. Want zelfs als ze besluiten het toch niet zelf te doen, heb je wel van doen met een klant die kritisch zal zijn op je werk. Misschien kun je je beter richten op klanten die gewoon direct een schilder zoeken?
Korte termijn: SEO is typisch iets voor de lange adem. Een marathon waarvoor je veel moet trainen. Geen sprintje om de trein te halen. Heb je nu, begin november, behoefte aan meer binnenwerk in deze winter? Dan heb je niet erg veel aan SEO.

Conclusie

Ja, tips over schilderwerk kunnen werken. Maar vooral als je diepe zakken hebt en een goed idee wat je met bezoekers wil die op de tips afkomen. De meeste bedrijven kunnen beter tijd steken in lokaal gevonden worden, adverteren via Google, Facebook of gewoon in lokale krant of bus. Zorgen dat je regelmatig iets plaatst op je social media. En vooral als je nog op zoek bent naar wat klanten voor de komende winter heeft SEO weinig zin. SEO is namelijk lange termijn, adverteren korte termijn.
Succes met binnenwerk binnenhalen!


Deel via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Heimtextil gaat niet door in januari

Update van factsheet Lichamelijke Overbelasting

Webinar over ‘Vervroegd Uittreden’ en ‘Generatiepact’

Vliegtuigen kampen met afbrokkelende verf

Uitreiking Nationale SchildersVakprijs 2021 terugkijken


Naar archief >