Ga naar hoofdinhoud

Hashtag vaktrots


Ja, er is ook een janmaurits twitter-account. Maar veel gebeurt daar niet, evenals op de Janmaurits-hyve en de Janmaurits Facebook-pagina. Iedereen moet (mag, beter gezegd) het sociale medium kiezen dat hem of haar het beste past. Voor mij is dat toevallig LinkedIn.

Had nooit veel met Twitter. Vond het te kort en te vluchtig. Eigenlijk nog steeds. Maar ’t biedt schilders wel onvermoede mogelijkheden, enne… ’t is eigenlijk best #fun.

Zender

Er is ook een schildersvak-twitter-account. Tot deze zomer was dat vooral een zender: we zetten automatisch (via RSS) onze headlines door naar twitter. Zo weten onze ‘followers’ als eerste dat er nieuws is. En zijn ze er in geïnteresseerd dan volgen ze de link en lezen ze er over op onze website.

Deze zomer (u was toch op vakantie) ben ik eens wat in dat twittergedoe gedoken. Ben eindelijk eens volgers gaan terugvolgen en actief op zoek gegaan, vooral naar schilders: waar zitten ze op Twitter en wat doen ze?

Nieuws 

En ik moet zeggen: ik begin het medium meer te waarderen. Bijvoorbeeld vanwege het signaleren: ik zie ergens een nieuwsbericht dat nét niet geschikt is voor publicatie op het web of in de krant, maar wat misschien wel leuk is voor een van mijn volgers. Simpelweg retweeten is voldoende. Ondertussen heb ik ook al menig nieuwsbericht en onderwerp voor een reportage via Twitter ‘gescoord’.

Reclame

Want dat heb ik wel gemerkt: Twitter is best een goed medium voor schilders. Er zijn een paar bedrijven erg actief. Sommige laten zo’n beetje wekelijks weten dat het schildertijd is, dat het nu tijd is om contact te zoeken met de schilder, en dat je huis mooi wordt van schilderen. Da’s reclame, en juist in de Twitterwereld wordt zoiets al snel als zodanig herkend.

Het gaat leven

Andere schilders laten veel meer van zichzelf zien. Persoonlijk (en dan kan ik er als niet-hyver en niet-facebooker niet zo veel mee) maar ook zakelijk: ‘vandaag weer fluitend aan het werk’. ‘Sta ik hier, is de verf op’, ‘Even pauze met een heelijk gebakje’. Kijk: en dan gaat het leven. Je volgers trek je binnen in de wereld van de schilder. En wat helemaal gaaf is: de vaktrots. Schilders maken foto’s van glimmende deuren, strakke buitengevels, versgekitte ramen en zetten die op Twitter. Dan zie je pas hoe sexy schilderwerk eigenlijk is. Als volger wordt je lekker gemaakt en ga je meteen denken aan de stoffige bladderboel die het bij jou thuis is… schilderwerk wordt er begerenswaardig van. En dát moet je hebben.

Joepie!

Weet u wat helemaal sexy zou zijn? Tweets als: ‘Joepie! genomineerd voor Nationale SchildersVakprijs 2012′, gevolgd door: ‘Bekijk het professioneel gemaakte filmpje van ons prachtige project’, gevolgd door: ‘stem op ons voor de publieksprijs’, gevolgd door: ‘iedereen hartelijk bedankt voor het stemmen.’ Zomaar een maand of twee volop onderwerpen, kortom, om met uw volgers te delen en voor uw volgers om te retweeten. Wie wil dat nu niet?

Oh, eh… wel even voor 1 september aanstaande uw mooiste project van het afgelopen volle jaar aanmelden.

Dat kan hier

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Sjors Krikken gaat voor persoonlijk contact

Exoskelet voor schilders behoeft verdere doorontwikkeling

Nederland pleit voor EU-regels duurzame chemische industrie

30 miljoen subsidie voor emissievrije bedrijfsauto’s

Onderzoek werpt nieuw licht op ‘watergedragen’


Naar archief >