Blog

Kijk: die samenwerkingsverbanden zijn er destijds natuurlijk alleen maar gekomen uit verlegenheid: schildersbedrijven konden hun werkend-leren-leerlingen niet altijd uit de winterwerkloosheid houden. Dus gingen ze in Spos’en samenwerken.

Leerlingen heb je in soorten en maten. Om op het laagste niveau te beginnen, niveau 1: daar zijn de schildersbedrijven niet of nauwelijks in geïnteresseerd: jongeren met een ‘dingetje’: geestelijk of sociaal. Die worden tot assistent-schilders opgeleid, maar niet in de bedrijven of in de samenwerkingsverbanden. De mbo’s doen dat, maar waar dergelijke jongere uiteindelijk terechtkomen? Wie het weet mag het zeggen.

Meestertitel

En dan heb je dat niveau 4 nog: in elk zichzelf respecterend beroep bestaat er een rechte lijn om jezelf van vakman tot supervakman te ontwikkelen. Na het gezeldiploma door naar topschilder of liefst meesterschilder. Die leerroute is in de schilderbranche nu totaal onduidelijk en wordt ook door bijna niemand bewandeld: als je voor een schilderopleiding kiest haal je niveau 2 of 3 en weet je hoe de rest van je leven er uitziet. Tenzij je de sprong in het zelfstandig ondernemerschap waagt, wat dan ook massaal wordt gedaan. Roept ons onderwijssysteem misschien het probleem van het aantal zzp’ers zelf op?

Vakcolleges

De niveau 2 en 3 leerlingen, daar gaat het het bedrijfsleven dus om. En iedereen wil de besten. Een forse portie daarvan wordt nog altijd ‘gewoon’ in een BOL-constructie op het MBO opgeleid. En dat gaat, kan ik voorspellen, vaker en meer gebeuren. Want de MBO’s zijn wel klaar met hun megafusies en gaan zich beter profileren tot regionale vakcolleges. Daar horen de eigen opleidingen bij.

Voor een ouder ligt het veel meer voor de hand om de toekomst van je kind toe te vertrouwen aan een vakgericht en zelfbewust MBO vakcollege dan aan een bedrijvenagglomeraat, waarbij de verantwoordelijkheden over het leren van je kind kennelijk over verschillende schijven verdeeld wordt. Ik vermoed dat het lage aantal meisjes in de schildersopleiding  daar vandaan komt. Op de Nimeto’s en Cibaps en st Lucassen van deze wereld kom je ze wél tegen. Maar een 17-jarig meisje het bedrijfsleven ingooien, dat doe je om een of andere reden minder graag.

In de buurt

En kies je voor je kind dan toch voor werkend-leren, dan zijn er nog tal van mogelijkheden. Het liefst doe je dat natuurlijk bij één bedrijf. Het bedrijf in de buurt dat je kent. Met het mbo wordt een nette overeenkomst gesloten en je hebt direct contact met de mensen die jouw kind begeleiden. Dit wordt nog altijd veel gedaan.

Veilig leren

Maar goed: uiteindelijk kom je misschien uit bij een samenwerkingsverband. Ofwel omdat het de enige mogelijkheid in de buurt is, ofwel omdat ze van die kekke filmpjes en stickers hebben. Wat verwacht je dan van zo’n verband? Vooral dat de invloed van de mbo-school er goed in merkbaar is: je kind leert voor iets, dus daar hoort een deskundig schoolplan bij. Dat ondernemersgedoe dat komt later wel, eerst moet je kind op een veilige manier en goed begeleid al fouten makend opgroeien tot een compleet mens die er trots op is dat hij wat kán.

Op de stoel

Waar ligt het primaat bij het beroepsonderwijs? Bij de mbo’s. Die zitten vaak met geld in de samenwerkingsverbanden. Geld dat ze ook anders zouden kunnen besteden. Zelfbewuster. Dat willen ze niet per se. maar dan moeten samenwerkingsverbanden, die bedrijvenclubjes die leerlingschilders uit de winterwerkloosheid moesten houden, niet op de stoel van het mbo willen gaan zitten. Dan gaat het fout. 

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.