Blog

We moeten zuinig zijn op onze medewerkers. In rap tempo vergrijst de huidige populatie schilders en de instroom van jonge schilderstalenten blijft sterk achter. Kennis en ervaring gaan verloren.

De NOS meldde onlangs dat één uitzendbureau momenteel gemakkelijk 30 schilders, bij bedrijven, kan plaatsen. Daarentegen kunnen opleidingscentra onvoldoende voldoen aan de vraag van bouwbedrijven. In Nederland heerst momenteel, het zal u niet verbazen, een groot tekort aan schilders.

‘Wie een schildersopleiding met goed resultaat afrondt, weet zich verzekerd van werk. Want de bouw trekt aan, blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS, en dat is ook te merken aan een toenemende vraag naar schilders.’

Hoge nood

Binnen de bouwsector groeiden de afwerkingsbedrijven, waar ook schilders onder vallen, het afgelopen jaar met 8,7 procent het hardst. De schildersbedrijven zouden nog veel harder kunnen groeien. Onderhoud is vaak onder invloed van de crisis uitgesteld. Maar veel van dat werk blijft nog steeds liggen, omdat er onvoldoende jongens en meiden zijn die het vak in willen stromen.

Reden temeer om niet alleen erg zuinig te zijn op onze jonge talenten, maar ook onze volle aandacht te richten op de schilders die, nu dagelijks, het werk verzetten.

Stress en passie

Ook de schilder zèlf heeft namelijk onderhoud nodig. De lat ligt dagelijks voor veel schilders erg hoog.
Ik kom ze bij mijn trainingen regelmatig tegen: de schilders die hun passie voor het vak laten wegdrukken door de waan van de dag. Dan wordt het werk enkel nog iets waarvoor je betaald krijgt.
De meeste schilders ervaren dagelijks stress. Begrijp me goed, stress voelen is juist nodig; we presteren er juist prima door, maar de boog kan niet eindeloos gespannen blijven.

Dan heb je als werkgever de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat goede mensen vroegtijdig uitvallen of de passie voor het vak verliezen. Een vitale medewerker is aantoonbaar goud waard voor een organisatie want als hij lekker in zijn vel zit, presteert hij beter.
Steeds meer werkgevers voeren daarom een actief vitaliteitsbeleid. Het gaat daarbij vaak om kleine aanpassingen die al grote effecten geven op flexibiliteit en motivatie.

Een goed gesprek

Een goed gesprek doet al wonderen. ‘Wat leeft er bij mijn mensen?’ en ‘Hoe kan ik ze ondersteunen in hun werk en privé?’ zijn al mooie vragen die een werkgever zich kan stellen.

Volg daarbij de 4 A’s van coaching: heb echte Aandacht voor je medewerker; Accepteer wat er leeft bij hem; zorg voor een goede Aansluiting, neem ècht de tijd voor de ander en blijf Authentiek. Dit blijken handige uitgangspunten om het gesprek met je medewerker aan te gaan. Een dergelijk gesprek is zinvol en motiveert bovendien. In een coachgesprek gaat het er om zelflerende, zelfsturende en zelfoplossende vermogens bij de ander te ontwikkelen en daar kan een werkgever heel goed in voorzien.

Een ding staat vast; een schilder blijkt prima in staat zelf de regie over zijn inzetbaarheid te kunnen nemen. In de meeste gevallen kan een goed gesprek nèt dat zetje in de goede richting zijn.

Over Wilbert Teunissen

Wilbert Teunissen (1957) is een Bedrijfsadviseur en communicatietrainer bij Savantis. Hij adviseert bedrijven over hun opleidings- en ontwikkelingsvraagstukken. Hiernaast verzorgt Wilbert trainingen op het gebied van ‘soft skills’. Denk hierbij aan: Coachend leiderschap voor de voorman/teamleider, Klantgericht werken en Praktijkopleider.

Savantis is gevestigd in Waddinxveen en verzorgt trainingen voor o.a. de schilders- en onderhoudsbranche.
www.savantis.nl/training of w.teunissen@savantis.nl

Bekijk alle berichten van Wilbert Teunissen

2 reacties op “(Gun) iedere schilder een coach!

  1. Jaap tuip schreef:

    Ik denk dat het schildersvak wel blijft maar dat de échte vaklieden over een paar jaar uitsterven. Er wordt té weinig gedaan bij middel/grote bedrijven om deze groep te behouden. Als er al een vakman is, dan is dit vaak een zzper, maar die leiden geen nieuwe vakmensen op, simpelweg omdat er geen financiële voordelen en/of motieven voor zijn. Ik kan het weten, ben er zelf een.

  2. F schreef:

    Schilder is een prachtig beroep..ben zelf al mijn hele leven schilder. Ongeveer 35 jaar
    Allemaal leuk hoor dit .maar verbeter eerst de arbeidsvoorwaarden ik weet dat als het winter is je gewoon thuis kunt zitten en wat Denk je van 67 pensioen.of andere arbeids voorwaarden ouderschapsverlof.het schilders cao is een cao uit de stenentijd perk .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.