Ga naar hoofdinhoud

Grootschalig particulier werk


U kunt er in de komende SchildersVakkrant over lezen: Nederland Schildert. Een bedrijf dat zich exclusief op particulieren richt en door schaalgrootte en goede service een goede ‘witte’ prijs kan neerleggen. Binnen een jaar hebben ze 50 schilders onderweg en de groei is er nog niet uit. Interesting.

Wezenlijk is de particuliere schildersmarkt nog altijd een onontgonnen markt. U zult dat gek vinden, met uw drukbezette schildersbedrijf, maar het is wel zo. Al jaren schrijven we over het potentieel dat onbenut is en de grote groep consumenten die er aan zit te komen.
Het onbenutte potentieel? De uitstellers. Elke particulier die weet dat hij éigenlijk de schilder moet laten komen, maar het een jaartje uitstelt vanwege de moeite, de kosten, geen zin, we zien wel is een verloren klant. En niet zelden wordt dat ene jaartje er twee, drie of vier. De schilder die dán langs mag komen heeft er een mooie klus aan, dat geef ik toe, met lekker veel houtrot en alles helemaal kaal maken. Maar ondertussen is er dus vier jaar lang niet geschilderd waar dat wel had gekund.

De grote groep consumenten die er aan zit te komen komt door de vergrijzing. Mensen settelen. Ze willen zelf de ladder niet meer op en kunnen het zich, nu de kinderen op eigen benen staan, ook beter permitteren om iemand wit in te huren. Dat is een grote groep consumenten die nog nooit een schildersbedrijf heeft ingeschakeld. Het zijn oudere nieuwe intreders op de markt.

Is die markt onontgonnen, wordt er niets aan gedaan? Natuurlijk niet helemaal. Er zijn de brancheclubs die voor hun leden, veelal kleine schildersbedrijven, promotie maken. Er zijn abonnenementenverkopers die landelijk reclame maken voor zichzelf, en er is het systeem van de Vereniging Eigen Huism vooral gericht op ontzorgen. De grote vastgoedonderhoudsbedrijven hebben tot nu toe deze markt grotendeels laten liggen. Vaak ook heel bewust: ze hebben hun bedrijven gericht op de grote opdrachtgevers, volume aanpakken, meters maken. Voor particulieren moet je een forse serviceverlening optuigen en dat wordt als niet kostenefficiënt gezien. Ik ken wel een paar initiatieven van de grote bedrijven, maar geen één die echt succesvol was.

Dus… Nederland Schildert. Ze gaan vast nog veel meer marktaandeel pakken. En ze zullen vast de enige niet blijven. Het schldersbedrijf komt dan te zitten tussen dit soort grote servicebedrijven aan de ene kant en de zwartwerker, de pool en de klusjesman aan de andere kan. Gelukkig maar dat de markt miljoenen woningen groot is….

 


Deel via:

3 reacties

  • De markt is te groot voor de kleine groep die nog de “traditionele ” vakopleiding van schilders heeft gedaan die leid tot Gezel of ondernemer in het schildersbedrijf , nu weet ik niet of deze laatste opleiding nog bestaat.
    Ook voor deze woningen geld dat hoe nauwkeurige de voorbereiding (opname en offerte ) hoe beter men weet wat er verwacht wordt van de schilder en hoe beter men de prijs aan de klant kan uitleggen.
    Nu is er altijd al “ook toen ik nog voor een schildersbedrijf werkte ” het probleem dat de kennis van de schilder en de man die de opname/calculatie doet moet communiceren wat de klant verwacht en hoe de offerte is opgebouwd.Hier gaat steeds vaker de schoen wringen waardoor de schilder steeds meer naar de prijs toe gaat schilderen die in de offerte staat en niet wat nodig is om het object met een gerust hart vijf jaar mee kan. Maar dat je na die vijf jaar het niveau nog van die kwaliteit is dat een bijwerkbeurt voldoende is. Helaas zie je steeds vaker dat dit niet het geval is en dat de woning na drie jaar al weer de nodige gebreken heeft. Dus dit zal steeds vaker regel worden omdat de traditionele vakschilder in rap tempo aan het verdwijnen is .
    .

    1. leon

      Ik ben het volledig eens met Dhr Derksen

      1. Gerrit

        Goed stukje hugo helemaal eens .


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Dagjournaal beurzen: het dak houdt Jan Maurits (video)

Wat de onderhoudssector van Formule 1 kan leren

Pol Coatings opent tweede pand

Video | Wouter als razende reporter op de beurs

Bossche beurzen van start, Broer bezoekt ze (video)


Naar archief >