Blog

Dit leuke plaatje duikt geregeld op in discussies over veilig werken en aan de houding van de man en die oubollige radiatorkwast kun je op je klompen aanvoelen dat hier iets anders aan de hand is. De foto is namelijk gemaakt door ene Andy Freeberg, een fotokunstenaar die de foto ook gesigneerd heeft. Dus dat is makkelijk googelen. Maar dan opent zich een complete film-, foto- en geschreven bibliotheek over deze tot de verbeelding sprekende hangbrug.

De man op de foto is een van de ongeveer dertig mannen van het team die jaar-in-jaar-uit onderhoud plegen aan de brug. Als geintje en waarschijnlijk op verzoek van Andy Freeberg tilt hij zijn linkerbeen even op en aan die radiatorkwast zien we onmiddellijk de artistieke knipoog. De fotograaf staat op de top van de toren aan de Marin County kant want achter zijn rechterbeen zien we San Francisco City. Wie er geweest is herkend het wel.

Maar dan sta je wel op 230 meter hoogte boven het wateroppervlak en ziet het er op de foto levensgevaarlijk uit. In het echt gaat het er niet veel anders aan toe, behalve dat er met rollers gewerkt wordt, maar de schilders lopen dus echt met een blik verf op-en-neer over die 90 centimeter dikke bundel van staalkabels. Aangelijnd aan hun veiligheidstuigje aan die twee stalen kabels als leuning.

Een van die leuke weetjes is dat waar deze schilder op staat geen buis is maar een bundel van 27572 stalen kabels die weer omwikkeld zijn met een stalen kabel waardoor het een enorme buis lijkt. Deze twee, uiteindelijk 90 centimeter dikke en 2,5 kilometer lange ‘kabels’ dragen de zes-baans weg die San Francisco met Marlin County verbindt.

De Golden Gate Bridge is geheel van staal gemaakt. Met 600.000 klinknagels (rivets) per toren is de beplating aan de basis constructie bevestigd en ondertussen zijn niet alleen de klinknagels al een keer vervangen voor een roestvastere variant maar ook is de complete verflaag al twee keer vervangen. De eerste keer werd lijnolie-loodhoudende verf in 1968 vervangen en de tweede maal in 1995 toen in de VS de lagere VOC gehaltes in verf van kracht werden.

Over de Golden Gate Bridge zijn boeken vol geschreven en tientallen films gemaakt waarin de brug op spectaculaire wijze weer wordt vervormd maar de opmaat van deze blog is natuurlijk de nominatie van de Maeslantkering voor de Nationale Schildersvakprijs.

Dat het in het Belgische plaatsje Geel gevestigde IRIS Anticorrosion de inzender is hoeft aan trots nauwelijks in te boeten want de Maeslantkering is onderdeel van de Deltawerken die als geheel gezien een behoorlijk maatje groter zijn dan de Golden Gate Bridge en een diep achterland beschermen behelst toch wel wat meer dan het bouwen van een brug.

Publicitair jammer is dat de Deltawerken zo oerdegelijk zijn dat filmproducenten geen scriptwriters kunnen vinden om de hele boel op visionaire wijze weer aan gort te bombarderen. En dat is ook meteen het enige nadeel want de watermanagement technieken die in onder andere Zuidwest Nederland zijn ontstaan zijn gegroeid naar een kennisniveau waar wereldwijd vraag naar is.

Dat schilders heel goed grachtenpanden en kerken kunnen schilderen mag nagenoeg bekend zijn maar ook in de buitencategorie spreken ze een duchtig woordje mee.

Ik heb gestemd op de Maeslantkering. Dan weet u dat vast.

Over Bas Burema

Bas Burema (1957) is al veertig jaar schilder. Precies dit jaar heeft hij 25 jaar zijn eigen bedrijf. Burema is bewust OZP'er: Ondernemer-Zonder-Problemen. Hij volgde Mavo, Havo en Pedagogische Academie en haalde zijn schilderspapieren tussen de bedrijven door. Bas Burema schrijft in zijn blog over zaken waar de schilder van dag tot dag mee te maken heeft.

Bekijk alle berichten van Bas Burema

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.