Blog

Het lijkt wel een epidemie. Overal waar je komt zie je zwart. Zwarte gebouwen zien we al langer, maar zwarte inrichtingen kom je steeds vaker tegen. Ook zwarte visitekaartjes schijnen erg trendy te zijn.

Reclame.

Op de televisie zie je regelmatig een reclame van de Karwei. Zoals u op de foto kunt zien een gezellig gezinnetje in een zwart interieur. Nu het lente wordt zie je weer een nieuwe reclame-uiting. Wederom zwart, maar dit keer een tuinmuur metamorfose. Van een witte muur naar een strak zwarte.

Visitekaartjes.

Op de beurs van Zorg Totaal sprak ik met een leverancier van zorgmeubilair. Uiteraard hebben we kaartjes uitgewisseld en ik kreeg een krijt-zwart kaartje.  Op een netwerkbijeenkomst ontmoette ik een kledingstylist. In haar presentatie beloofde zij haar klanten succes. De achtergrond bij deze presentatie was evenals haar visitekaartje krijt-zwart.

De horeca.

De zwarte golf heeft ook al toegeslagen in de horeca. Ik kwam laatst in een restaurant. Alle muren zwart. Het restaurant waar de netwerkbijeenkomst werd gehouden die ik zojuist noemde, had het interieur ook gerestyled. Zwart.

DSC02127   Marnemoende.1   Marnemoende

Zwart!

Nu kennen wij best veel woorden en uitdrukkingen met zwart. Zwartboek, zwartwerker, zwartgallig, zwartdag (strenge vastendag), zwarthemd (fascist), zwartkijker, zwarthandel, een zwarte dag uit de geschiedenis en de zwarte dood. Wij associëren zwart niet echt met de leukste dingen.

 

Waarom?

Zou het de recessie zijn? Roepen wij dit over onszelf af door ons aan zwart te conformeren? Vinden wij het echt leuk om in een zwarte omgeving voor ons plezier uit eten te gaan? Zijn zwarte visitekaartjes de juiste non-verbale communicatie? Kleur is een middel om een doel te bereiken. Als je gaat definiëren wat je doel is, een gezellig thuis, gezellig uit eten met familie of vrienden. Welke indruk wil je maken met je visitekaartje. Zou je dan ook op zwart uitkomen?

 

Mooi.                                                                                                                                                                     

Nu is zwart niet minder mooi of waardevol dan alle andere kleuren. Veel laptops, tenzij je een Mac hebt want die is zilverkleurig, zijn zwart. Heel fijn want een rode, gele of paarse laptop vinden de meeste van ons niet prettig. Een little black dress introduceerde Chanel als een must voor ieder vrouw om in haar kast te hebben. Een zwarte bank, lamp of accessoire kan je interieur het juiste accent geven. Kortom zwart is een prima kleur, maar geen blije kleur.

 

Trend.

Net zoals alle andere trends is deze overkill aan zwart natuurlijk ook maar een beperkt leven beschoren. Ik persoonlijk denk dat we het heel gauw gehad hebben met zwart. We over pakweg een jaar niet zo graag meer naar een zwart restaurant willen. Misschien nu wel trendy, maar niet echt gezellig. Bovendien niet visueel duurzaam.  We zullen alle zwartgalligheid over de economie ook wel gehad hebben en dringend toe zijn aan iets waar we wel blij van worden.

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

4 reacties op “De zwarte epidemie.

  1. Chris van Dijk schreef:

    Zwart is niet een kleur waar je blij van wordt dus denk ik dat men zich wil onderscheiden zonder de gevolgen te onderkennen.
    Wellicht had de restaurant eigenaar een andere kleur gekozen als hij zich had laten adviseren door iemand zoals Marijke van Loon.
    Kleuren hebben heel veel invloed op het gemoed van mensen maar ook van dieren.
    Kortom vrolijke kleuren in deze lastige tijden maken het toch aangenamer.

  2. Chris Wareman schreef:

    Helemaal mee eens het was mij namelijk ook opgevallen dat er nu
    veel meer zwart word toegepast zelfs als men gaat sporten tegenwoordig draagt men zwarte sportkleding.
    Zwart is best mooi mits het juist word toegepast ook hier geld
    overdaad schaad dus graag minder zwart en veel meer kleur.

  3. Anita schreef:

    De recessie is geen oorzaak van het veelal gebruik van zwart in al z’n varianten/tinten. Door de recessie, en kijk nu maar eens in de modebranche, wordt er juist veel meer kleur gebruikt. Bij visitekaartjes zal diegene die zwart gebruikt dat vast gebruiken omdat hij/zij zelf niet zo van de kleurtjes is. Ik kan me niet voorstellen dat je dat doet omdat het ‘mode’ is. Het zegt tenslotte wel iets over jezelf en wat je uit wil stralen.

  4. Marijke van Loon schreef:

    Chris van Dijk, Dank je wel voor je mooie compliment.

    Chris Wareman, Dan zijn we het helemaal met elkaar eens.

    Anita, Nee voor wat betreft de kaartjes, deze waren wel trendy omdat zwart nu op deze wijze toegepast wordt. Vormgevers en architecten gaan vaak mee met een trend.
    De mode weliswaar ook, maar het feit dat we zoveel kleuren in de mode hebben geeft ook aan dat we eigenlijk wel toe zijn aan meer plezier en optimisme.
    Vanuit de psychologie van kleur zou je dit denk ik wel kunnen plaatsen. Zwart is een kleur waarbij je jezelf afsluit. Dit doe je eigenlijk ook in en zwarte omgeving. Je afsluiten voor de dagelijkse problematiek. Je zit in een soort cocon en wilt even nergens anders aan denken.
    Voor wat betreft de kleding. Dit jaar is emerald-groen uitgeroepen tot de kleur van het jaar. Groen staat voor het inslaan van nieuwe wegen en in balans komen. Dit kun je wel plaatsen in dit tijdsbeeld. De kleuren die wij dragen kunnen wij naar gelang onze stemming dagelijks wisselen. Het kan dus zo zijn dat we de energie van al die kleuren nodig hebben om ondanks alle negatieve berichtgeving toch nog optimistisch te kunnen zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.