Blog

Goh, klinkt goed, ‘upselling’. Wat is het? Nou… als jij een bijvoorbeeld een fotocameraatje zoekt voor de strandvakantie, dan raadt de verkoper je ten eerste een veel duurdere aan, met extra lenzen, maar je moet natuurlijk ook nog een tasje hebben, en een extra batterij en een grote SD-kaart, en…

Snap je hem? Mensen meer verkopen dan ze van plan waren, andere dingen ook dan ze van plan waren. Meer omzet draaien op dezelfde klant. Schilders zijn daar volgens mij extreem slecht in. Waar schilders wél goed in zijn is méérwerk verkopen. Het liefst uit deskundigheid en betrokkenheid: die goot moet toch echt gerepareerd worden, die muur heeft eerst een nieuwe stuclaag nodig, dat raam moet vervangen. Zorgelijk meewerk is dat, want je bezit gaan anders naar de verdommenis, dus het moet maar.

Dat is dus iets heel anders. Het is het soort extra omzet dat de klant niet leuk vind, en de schilder in deze drukke tijden meestal ook niet. Al was het maar omdat er een loodgieter aan te pas moet komen, of een timmerman, en dat duurt dan maar weer en dan kun je niet voort…

Nee, ‘upselling’ is mensen aanzetten tot roekeloos verkwisten omdat ze dat wat je aanraadt stiekem heel graag willen hebben. Dat vraagt enig overtuigen. Ik ken er voorbeelden van. Jij kent ze ook: die deur kun je gewóón schilderen, maar hij kan ook in vier lagen en dan kun je je haar er in kammen. Die ramen kun je gewóón in het gebroken wit zetten, maar je kunt er ook een biesje in trekken, ton-sur-ton en dan wordt het opeens echt opvallend en mooi… er zijn veel upselling kanten aan het schildersvak. Sommige schilders zitten aan een kant van de markt waar ze alleen maar dat soort werk doen, daar verwacht de klant gewoon niet anders, er zijn ook schilders die in een markt zitten waar de klant niet aan een meerprijs moet dénken.

Maar daartussen zitten dus die klanten die met enige overreding, met het laten zien van voorbeelden, met opzetten van een proefstukje en met een beetje geluk over te halen zijn. Zodat je écht mooi werk mag maken. Iedereen blij!

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.