Blog

Gisteren een tijdje aan de telefoon gezeten met Vincent van den Heuvel,
directeur van Remplooi, een verzuiminterventiebedrijf. Aan de ene kant
lijkt zijn aanpak keihard voor werknemers, aan de andere kant is mensen
vroeg benaderen en interesse tonen ook juist het sociaalste wat je kunt
doen. 

Volgens Van den Heuvel heeft wel 70 procent van het ziekteverzuim in Nederland niets te maken met een aanwijsbare ziekte. Zijn onderneming Remplooi , sinds enige tijd via een ‘partnerschap’ gelieerd aan Fosag , kiest sterk de insteek van de werkgever: ‘de arbeidsovereenkomst verplicht je tot het doorbetalen van loon bij ziekte. Maar wat als zo iemand niet ziek is? Dan vervalt dus die plicht!’
Dat klinkt hard. Maar de manier waarop Remplooi beweert te werken is wél precies zoals ook een juist heel sociale werkgever, met hart voor zijn medewerkers, moet optreden.
Zo krijgt wie zich ziek meldt altijd dezelfde dag nog een medewerker van het verzuiminterventiebedrijf op bezoek. Dat kun je uitleggen als: controle of de persoon wel echt ziek is. Maar, zoals ik geleerd heb in mijn bedrijf: het zorgt er ook voor dat de zieke betrokkenheid van het bedrijf ervaart. Dat er vanaf het begin af aan duidelijk is wat er aan de hand is, en wat je van elkaar kunt verwachten.
Het is niet makkelijk om te bellen of langs te gaan bij iemand die zich ziek heeft gemeld en waarvan je vermoedt dat er meer achter zit. En om daarna ook regelmatig geïnteresseerd te informeren. Dat is dan ook een fout die veel werkgevers en ook bedrijfsartsen maken: ze laten de zaak op zijn beloop. En juist dat heeft bewezen slechte effecten te hebben op het ziekteverzuim: een thuiszittende werknemer vervreemdt steeds meer van werk en collega’s, verhardt in zijn standpunten en komt dus steeds moeilijker terug in zijn normale baan.
Vroeg er bij zijn, dus.
Hebt u in uw bedrijf daar goede afspraken over gemaakt? Hoe pakt u verzuim onder medewerkers aan?   

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.