Blog

Zoals ik u al in een eerder blog heb verteld ben ik in oktober naar Lissabon geweest. Nu maakt dit voor mijn verhaal weinig uit want de psychologische werking van kleur is op de hele wereld hetzelfde.

Uit eten.

Ja, dat doen we tenslotte allemaal als we op vakantie zijn. Dus wij, mijn vriendin en ik, streken neer op een terrasje in een straat met allemaal eetgelegenheden. Na een tijdje zei mijn vriendin: “Ik denk niet dat het restaurant hier aan de overkant goed is, want er zit niemand.” Natuurlijk niet zei ik, dat komt gewoon door die blauwe tafelkleedjes. Denk jij dat al die hordes toeristen voor ze op vakantie gaan op internet uitzoeken waar ze wel en niet moeten eten. Natuurlijk niet! De meeste doen het zoals jij en ik. Gewoon in het centrum kijken waar het gezellig is en daar gaan zitten. Mijn vriendin keek mij meewarig aan met een gezicht van: natuurlijk, heel logisch, maar dacht er het hare van.

 

De dagen erna.

Vanaf dag twee hadden wij een nog leuker plekje ontdekt. Op een pleintje waar verschillende straatjes op uit kwamen met allemaal restaurantjes. Wij hebben hier acht dagen gezeten op de meest strategische plek zodat we alles konden overzien. Er waren restaurantjes met rode kleedjes in allerlei variaties. Streepjes, effen en ook wat wij noemen Brabants bont. Natuurlijk kennen ze daar geen Brabants bont, maar de kleedjes zagen er wel zo uit. Er waren groene kleedjes en jawel ook twee restaurantjes met blauwe kleedjes.

 

En toen.

Iedere dag waren wij er natuurlijk op gespitst welke tafeltjes het eerste bezet waren en welke natuurlijk niet! En ja, u laat het zich al raden. De blauwe tafeltjes waren als laatste bezet. Enkel wanneer het aanbod van toeristen zo groot was dat verder alles al vol zat.

 

Wat heb ik je gezegd!

Mijn vriendin vond het allemaal wel verbazingwekkend. Heb jij ooit gezond en smakelijk blauw eten gezien vroeg ik haar. “Nee, maar het is maar een tafelkleed.”

 

Ons onbewuste.

Nu denk natuurlijk niemand bewust: daar ga ik niet zitten want daar hebben ze blauwe tafelkleedjes. Als dit zo was dan zouden de restauranthouders dat ook wel weten en geen blauwe kleedjes gebruiken. Zo ben je tenslotte een dief van je eigen portemonnee en zo dom kun je niet zijn. Nee, ze hebben geen flauw idee waarom men niet voor hun eetgelegenheid kiest en doen er alles aan om mensen “binnen te praten”.

 

Helaas.

Jammer, maar alle inspanningen ten spijt, het werkt niet. Zoals ik al eens heb verteld verwerkt ons onbewuste brein 200.000 maal meer informatie per seconde dan ons bewuste brein. Dus zonder dat wij ons dit realiseren lopen wij de blauwe tafeltjes voorbij omdat de onbewuste associatie van lekker eten en blauw niet klopt. O ja, en nog wat. Het blauwe plastic op de foto versterkt het alleen maar.

 

Maar dan……..

Ja, inderdaad maar dan………. Niet alleen sommige restauranthouders in Lissabon snappen niet wat kleur kan doen. Niet alleen de toerist in Lissabon laat zich leiden door zijn onderbewustzijn. Het gebeurt iedere dag overal. Ook u wordt beïnvloed door kleur en ook overal. Met reclames, in winkels, ziekenhuizen, scholen, uw wijk. Kortom overal waar u zich bevindt. 

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

6 reacties op “De psychologie van kleurgebruik in de horeca.

  1. Liliane schreef:

    De cultuur van mensen speel ook een belangrijk rol in het gebruik van kleur. Misschien in Lissabon weten ze niet wat de kleur kan beteken voor een restaurant dan de eten zelf. Maar het is wel logisch voor een plek als een restaurant zoals alle commerciele pleken aantrekkelijke moet zijn en vandaar speel de kleur een crucial rol.

  2. Marijke van Loon schreef:

    Beste Liliane

    De psychologie werkt in de hele wereld hetzelfde. Het is namelijk gewoon een deel van het elektromagnetisch spectrum. Net zoals b.v. radiogolven, radar, ect. die zijn ook op de andere kant van de wereld hetzelfde.

  3. Lut Gielen schreef:

    Gôh Marijke, wat opmerkelijk voor een land dat vermaard is om zijn Azulejos (blauwe keramiektegeltjes) en waaraan we het woord blauw (azul) wellicht te danken hebben. Ook raar als je bedenkt dat ons eigen Delfts blauw (tafel)porselein én het Chinese omwille van z’n blauwe kleur zo wereldberoemd is. En wat te zeggen over Griekenland waar het hele land wel blauw lijkt te zijn. Of zien we dit veel meer als decoratieve elementen in de omgeving? Nog niet gesproken over de verwijzing naar de zee, het psychologisch verkoelend effect op de hitte, en de insectenverdrijvende eigenschap van blauw.
    Zou het daarbij ook kunnen zijn dat de restauranthouders met blauwe tafelkleedjes op die manier hun nationaliteit extra willen benadrukken?
    Met oranje geverfde stoeltjes eromheen zou de kleur van de tafelkleden er al niet meer toe doen heb ik uit eigen ondervinding op Santorini (Griekenland).
    En stel nou dat ze serveren in blauw/wit aardewerk, op (oogverblindend) witte tafellakens, met die oranje stoeltjes erbij, vinden we onze maaltijd dan toch minder smakelijk?
    En kijk ‘s hoe populair het (delfts)blauw keukenspul is in onze winkels, allemaal bedoeld voor eten en voedselbewaring.
    Benieuwd waar het hem nou precies in zit! Vertel!
    Groet, Lut

  4. Marijke van Loon schreef:

    Ja Lut hierbij toch eindelijk een antwoord. Ik had je berichtje inderdaad nog niet gezien. Blauw aardewerk is niet geheel blauw, maar heeft ook een groot witaandeel.
    Griekenland heeft inderdaad veel blauw, maar ook vooral op huizen. Blauw is op zich natuurlijk wel een mooie kleur zoals alle kleuren, maar als men onbewust moet kiezen tussen rode en blauw gedekte tafels dan kiezen we onbewust voor rode tinten. Tenzij er natuurlijk geen keuze is en alle tafels blauw gedekt zijn.
    Oranje stoeltjes helpt wel. Dus een wit gedekte tafel met Delfstblauw servies en oranje stoeltjes kan natuurlijk goed. En nee, we vinden onze maaltijd dan niet minder smakelijk. Tenzij het blauwaandeel te groot is. Het meeste voedsel komt op een blauw bord niet smakelijk over. Wel goed als je aan het lijnen bent. Blauw licht boven de tafel wil dan ook wel helpen. Een biefstuk zul je dan zeker niet met smaak eten.
    Delfstblauw keukenspul kan best wel populair zijn. Blauw is voor 40% van de mens, zowel man als vrouw over de hele wereld de lievelingskleur.

  5. Lut Gielen schreef:

    Ha Marijke, zie ik nu pas je antwoord. Dankjewel! Blijft toch razend interessante materie. Groet, Lut

  6. Josette Berg schreef:

    De Psychologie van kleur is niet overal hetzelfde in de wereld en wel degelijk cultuur gebonden. In China trouwt men in rood en niet in wit dat is daar de kleur van de dood.
    Als de tafelkleedjes gewoon blauwwit katoen geblokt waren was er niets aan de hand geweest. Dit is massief & plastic gewoon lelijk bijna kobalt. Dan is er nog de persoonlijke associatie met een kleur, iemand die een uniform van oranje moet dragen draagt die kleur privé niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.