Blog

Zoals ik u al eens in een vorig blog vertelde is het niet zo verstandig om blauwe tafelkleedjes te gebruiken in een eetgelegenheid. Maar toch zijn er nog andere kleuren en/of kleurcombinaties die aanzienlijke omzetbedervers zijn.

Failliet.

Eind vorig jaar werd ik uitgenodigd door een verfgroothandel om een restaurant te komen bekijken. Het zou gerestyled worden want er was een nieuwe eigenaar. De vorige was failliet gegaan. Toen ik er aan kwam zag ik al een onooglijk bord in de voortuin staan met fluor gele letters. Ja, je kon het dus wel goed vinden, dat was wel fijn. Maar je kreeg er geen trek van. Het interieur, hier waren de tafels nog netjes gedekt, hoewel het al drie maanden leeg stond. En dom, dom, dom, ik ben vergeten een foto te maken, maar de kleuren waren zoals je op het plaatje links boven kunt zien. Een donkere eiken vloer, diep donkere paarsblauwe en witte muren met paarsrode pluche stoelen.

Niet zo gek.

Nu vind ik het niet zo gek dat een dergelijk restaurant failliet is gegaan. Het bord in de tuin is absoluut niet congruent met het interieur. Het bord in de tuin deed eerder denken aan een shoarmatent en het interieur op een gebedsruimte. Ons onbewustzijn zegt ons: Dit klopt niet! En als er iets onbewust niet klopt dan geeft dit ons geen goed gevoel. Maar goed, als we dan toch in staat zijn deze breinhobbel te trotseren. Veel honger hebben en dus toch maar gaan zitten, manifesteert zich plezierbederver nummer twee. De sfeer. Nu kunnen wij ons allemaal wel voorstellen dat sfeer een belangrijk gegeven is in een restaurant. Je gaat tenslotte niet voor je verdriet uit eten. Nu viel hier weinig plezier te beleven. Donker paarsblauw is geen kleur voor plezier, maar voor meditatie en in jezelf keren. En absoluut geen kleur om het leven te vieren. Dus ook niet handig voor zo’n gelegenheid.

De nieuwe eigenaar.

De nieuwe eigenaar is een gedreven man met veel ervaring in de horeca. Absoluut wel lef om in deze tijden een restaurant te beginnen. Petje af! Maar helaas voor hem was deze man nogal erg eigenzinnig. En ondanks van het aanbod van de verfgroothandel wilde hij geen gebruik maken van mijn advies. Jammer, maar het zij zo. Ik had hem graag een goede start gegund. Zijn idee was om een op de Italiaans keuken geënt restaurant hierin te beginnen. En vooral een goedkoop restaurant. Kijk zijn marktonderzoek had hij natuurlijk wel goed gedaan. Er was in deze plaats wel behoeft aan een degelijke eetgelegenheid. De locatie was ook goed. Gemakkelijk te bereiken en voldoende plaats om te parkeren. Je zou zeggen: ‘kat in het bakkie’. Maar…..

Als de sfeer niet klopt.

De nieuwe inrichting. De vloer bleef zoals hij was, dus donkerbruin eiken. Verder wilde de nieuwe eigenaar graag rode muren en zwarte hoogglans kasten. Ik vond dit wel een opmerkelijke keuze. De combinatie rood met hoogglans zwart is traditioneel Chinees. Zeker niet Italiaans en zonder het chinese bling bling ook niet goedkoop. Ons onbewustzijn zegt dan: Dit klopt niet! Laten we maar hopen dat er veel hongerige mensen komen. Het zou wel triest zijn als je marktonderzoek perfect was, maar je later moet zeggen: “Ik snap er niks van!”

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

1 reactie op “De psychologie van kleurgebruik in de horeca deel 2.

  1. Lut Gielen schreef:

    Klopt! Als het niet klopt dan voel je dat meteen. Zwart is hard. Hoogglans zwart nog harder. Combi met vol rode muren is beslist on-Italiaans. Zonde van zoveel eigenwijsheid. Maar misschien wil mijnheer wel erotische facileiten gaan aanbieden. En dan zie ik ineens de zwarte netkousen, laklederen knielaarzen en glanzend rode rubberen topjes voor m’n geestesoog verschijnen. Grote parkeerplaats zeg je? Hmmm…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.