Blog

Reactie op ingezonden stuk “De handel is stuk!” van W. Stoelhorst in Eisma’s Schildersblad 8 | 2018
“Vroeger was alles beter”, dat is het eerste wat mij te binnen schiet tijdens het lezen van het ingezonden stuk van Willem Stoelhorst. Er wordt een doemscenario geschetst waarbij de online verkoop van professionele verf de concurrentieslag zal winnen van de verfgroothandels.

Dat gaat niet gebeuren
De verfgroothandel is veel meer service gericht dan alleen maar blikjes schuiven. Zij hebben veel meer en diversere klanten dan alleen de verf die uiteindelijk bij de particulier terecht komt. En een breder pakket zoals advisering, begeleiding en kleuradvies. De meerwaarde (lees service) van de verfgroothandel zullen ze wel goed moeten uitspelen. Met alleen emmers afgeven redden ze het inderdaad niet meer.

Conservatieve gedachte
Dat de klant nu zelf verf gaat bestellen (= goedkoper) en deze aan de schilder geeft om te verwerken zie ik echt niet gebeuren. Hoeveel mensen kopen hun banden online (= goedkoper) en gaan dan naar de autodealer om ze er op te laten leggen? Volgens mij zijn er niet veel particulieren die zomaar € 120,- voor een emmer Sigmatex neertellen terwijl Histor ± €40,- kost bij de bouwmarkt. Nee, dit is weer een standaard reactie van iemand die het overzicht verliest een veranderende markt. Een angstreflex. En dat is logisch. We doen nou eenmaal graag de dingen zoals we het altijd al deden. De schildersbranche heeft hier en daar wat conservatieve trekjes…

S2U Allure primer
online verkrijgbaar voor € 38,43 per liter (wit)

Online prijzen
Aangezien ik me nog wel eens bezig hou met online verf schrok ik van de genoemde prijs van €29,90 voor een liter Sigma S2U Allure Gloss. Wow! Dat is serieus stuntwerk. Dus ik kijk even op de vermelde site maar kon deze bodemprijs toch echt nergens vinden. €47,32 inclusief de BTW kost een literblik Sigma wit op die site (of is er een enorme kortingscode die ik niet heb?). Voor een kleurtje komt er nog €3,- bij. Dat kan meneer Stoelhorst vast wel goedkoper bij zijn professionele groothandel. En krijg je nog een (gratis!) kop koffie ook.

Storm in een blik verf
De meeste verf die online verkocht wordt gaat naar particulieren die toch al zelf schilderen. Of naar klusbedrijven die geen vaste groothandel hebben. Het gevaar (als dat het al is) voor de schilder of voor de groothandel lijkt me niet echt groot. Zeker niet groot genoeg om de kop van het stuk te verantwoorden. Trouwens, de verfgroothandels schieten tegenwoordig als paddestoelen uit de grond. In elke uitgave van de Eisma’s lees ik over weer een nieuw geopende vestiging. Pas als de online winkels dezelfde meerwaarde kunnen gaan bieden als de groothandel gaat het speelveld verschuiven. En dat wordt nog een hele klus.

Over Richard Hoogstraten

Richard is al meer dan 15 jaar ondernemend in de schildersbranche. Kwam in 1994 als vakschilder van het Nimeto. Heeft ervaring als schilder, houtrot-instucteur, (verf)technisch adviseur, projectleider. Sinds 2013 is duurzaamheid het speerpunt geworden. Als ambassadeur voor milieuvriendelijk schilderen onderzoek Richard de praktische kant van duurzaamheid voor schildersbedrijven. Onder Blauw Vlas adviseert, schrijft en fotografeert hij er op los. Hiermee helpt hij collega schilders, groot en klein, gezonder en minder milieubelastend te werken. Helpt hij opdrachtgevers bij de het maken van de juiste, duurzame keuzes. En verzorgt de Richard fotografie van schilderwerk voor publicaties, social media en print.

Bekijk alle berichten van Richard Hoogstraten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.