Ga naar hoofdinhoud

De droom van Kortenhorst


 

Er was eens een voorzitter van een schildersbranchevereniging. Hij was dat maar heel kort. Hij had een droom: de naam van zijn branchevereniging moest veranderen in een kwaliteitskeurmerk. Aparte erkenningsregelingen waren dan niet meer nodig.

Die voorzitter was Roland Kortenhorst, die vereniging de KV Fosag, die tegenwoordig OnderhoudNL heet, en die droom heeft hij mij zelf verteld en dat heb ik ook opgeschreven in de SchildersVakkrant. Ik was verbaasd, destijds. Want ik wist hoe het ooit in elkaar gestoken is met Fosag en AF: de vestigingseisen voor schildersbedrijven werden destijds door de overheid opgeheven; iedereen kon zomaar een schildersbedrijf beginnen. Er was een club die de belangen van al die schildersbedrijven wilde vertegenwoordigen, Fosag, en die wilde daarom zoveel mogelijk schildersbedrijven achter zich scharen. Daarom heeft Fosag (en heeft OnderhoudNL, zover ik weet) geen lidmaatschapseisen en al zeker geen kwaliteitseisen. Ja: je moet bij de KvK zijn ingeschreven en je lidmaatschap betalen. Maar je hoeft tegenwoordig niet eens meer een schildersbedrijf te zijn.

Kwaliteitsonderscheid

Daar waren een aantal gerenommeerde schildersbedrijven het allemaal eigenlijk niet mee eens. Zij wilden zich onderscheiden in kwaliteit van alle ‘zomaar’ schildersbedrijven. Zo werd de AF-Erkenningsregeling geboren. Aan toelating voor die club zijn een aantal voorwaarden verbonden, en ook aan het lidmaatschap kleven eisen. Voor veel schilders (en glaszetters en behangers) werkt AF vooral als een reclamemiddel: ze kunnen zich onderscheiden van de concurrenten door het AF-logo, door te zeggen dat ze ‘erkend’ zijn, en vanwege de garantieregelingen waar ze deel van uitmaken. Verder wordt geprofiteerd van gezamenlijke promotie voor de stichting in tijdschriften, websites enw at dies meer zij.

Fluistertoon

(op fluistertoon:) Daarmee onderscheidt de AF-club zich niet heel wezenlijk van andere franchisorganisaties, zoals GlansGarant en ThuisIn (die er nog abbonnementensystemen aan hebben hangen) of Planbuilding, Sikkens Quality Painters en de Betere Schilder. Allemaal maken ze reclame op kwaliteit, allemaal hebben ze wel één of andere vorm van kwaliteitscontrole, allemaal maken ze collectief promotie en proberen ze voordelen voor hun leden te behalen (inkoopvoordelen maar vooral ook collectieve afspraken met klantgroepen). De Betere Schilder won bovendien een rechtszaak waarin werd vastgesteld dat ze zich net zo goed een ‘erkenningsregeling’ mochten noemen als AF.

Volwaardig schilder

Roland Kortenhorst, daarentegen, niet gehinderd door veel branchehistorische kennis, zag dat anders. Hij meende dat het pure feit dat je lid was van een branchevereniging al onderscheidend op zich was. En daar had hij natuurlijk ook best gelijk in: een schildersbedrijf, zeker met personeel, dat zich NIET bij een branchevereniging aansluit heeft ofwel oneindig vertrouwen in de kwaliteiten van de eigen HR-afdeling en salarisadministratie, ofwel is niet bereid of niet in staat om zich als volwaardig schildersbedrijf op de markt te bewegen. Lid zijn van OnderhoudNL is dus een soort van minimaal keurmerk van kwaliteit. Kortenhorsts idee was om dat ook zo te gaan uitdragen: leden van Fosag (OnderhoudNL) waren kwaliteitsvakmensen. Fosag (OnderhoudNL) moest promotie voor die vakmensen gaan maken en opdrachten proberen binnen te halen.

Inbinden

Ik heb wel eens gedacht dat het zeer onverwachte en plotselinge en daarom met mysteries omkleede vertrek van Kortenhorst (‘om persoonlijke redenen’) met dit punt te maken had. Dat hem duidelijk was gemaakt dat dit plan onmogelijk was, omdat AF dan zou gaan steigeren, en dat hij niet wou inbinden. Kennelijk had ik het verkeerd.

Kwaliteit

Want we kunnen nu bijna elke dag horen en zien dat OnderhoudNL zich tot doel heeft gesteld promotie voor haar leden te maken. In de spotjes en advertenties worden OnderhoudNL-leden als kwaliteitsbedrijven neergezet (fluisterend: terwijl we allemaal weten dat daar nóch een technisch oordeel, nóch een manangementoordeel, nóch een klantoordeel aan ten grondslag ligt). Dat betekent dat de rol van AF zal gaan veranderen en ook, zoals deze week bekend werd gemaakt, dat het logo van AF en de promotie voor AF op den duur zal gaan verdwijnen.

Benieuwd

De voorzitter van AF heb ik inmiddels gesproken en hij en zijn bestuur staan vierkant achter deze plannen. In SchildersVakkrant 6 zal ik opschrijven wat daarvoor zijn beweegredenen zijn. Ik moet zeggen: ik ben daar echt heel nieuwsgierig naar. U ook?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Restauratie van zeldzame interieurs Bossche stadhuis

Meiden kijken in de keuken bij Van Wijhe Verf

Evers & Evers Glas wint Inclusief Award

AkzoNobel bouwt nieuwe onderzoekslaboratoria

Nieuwe ambassadeur voor Open Monumentendag


Naar archief >