Blog

Vorige week was ik op het congres Circulaire Economie in Het Spant in Bussum. Het congres was georganiseerd door Duurzaam Gebouwd. Pernille La Lau, prachtig in het rood, was de dagvoorzitter dus ze hadden er echt werk van gemaakt.

In de ochtend hield Anne-Marie Rakhorst een vlammend betoog over het leegstaand vastgoed als grondstoffenmarkt en Bert Lievertse,  hij weet het publiek echt te boeien, over de duurzame gevel als internationale uitdaging. Kortom de ochtend was zo voorbij.

Na de pauze was Alexander Collot d’Escury van Desso aan het woord. Hij zei onder andere dat de beleving steeds belangrijker wordt. Dus kleur, vorm, tactiliteit enzovoorts. Voor een CEO van Desso vond ik dit nog wel een logisch verband hebben. Maar ook wel opmerkelijk dat beleving ook hier zo expliciet genoemd werd als ontwerpitem voor de toekomst.

Bij het navolgende Expertpanel, zie de foto, werd de vraag gesteld wat een van de belangrijkste items zou worden voor de bouw in de komende twintig jaar. En wat schets mijn verbazing? Robert Koolen van Heijmans gaf als antwoord dat beleving in de komende tijd een heel belangrijk aspect zou worden. Nu ervaar ik Heijmans als een typisch groot bouwer met een stoere technische uitstraling dus ik was blij verbaasd. Verbaasd omdat dit het allerlaatste was wat ik van Heijmans zou verwachten en blij dat zelfs een groot bedrijf als Heijmans deze beweging onderkent.

Nu is Heijmans niet het enige grote bouwbedrijf met visie. Op de Provada ben ik op bezoek geweest bij de stand van Ballast Nedam en binnenkort heb ik hier een gesprek. Ook bij de BAM heb ik al een zeer prettig gesprek gehad. Het tij gaat dus echt keren. Niet meteen vandaag en ook niet morgen, maar wie niet op de trein springt blijft achter.

Het nieuwe bouwen. Er zal een einde komen aan het bouwen van onder andere megalomane kantoorparken en troosteloze bedrijvenparken. Het nieuwe bouwen heeft ook een grote uitdaging in de renovatie en transformatie. Het bestaande bouwvolume is immers vele malen groter dan wat wij hier met nieuwbouw aan toevoegen. De bloemkoolwijken en het transformeren en/of implementeren van kantoren en bedrijventerreinen zijn zo maar een paar voorbeelden. Het ontwikkelen van een belevingsgerichte visie voor een complex, wijk of stadsdeel zal nog de nodige energie vergen, maar ja die trein rijdt al wel. 

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.