Blog

De bouw heeft het moeilijk. Bouwclubs schieten als paddenstoelen uit de grond. Netwerk van Vernieuwers de bouw vernieuwt, Afbouw op niveau, Duurzame stad, Vastgoed vitaal, et cetera. Allemaal bezig met innovatie, duurzaamheid, energie en overig traditioneel technisch bouw-denken

 

Het verbaast mij.

En al deze organisaties geven lezingen, seminars en netwerkbijeenkomsten. En omdat ik graag feeling houd met de overige bouwexpertises ben ik hier regelmatig van de partij. Wat mij opvalt in de vaak boeiende presentaties is de vergelijkingen van de efficiency in productie en het in de markt zetten, cq vermarkten van de auto-industrie ten opzichte van de bouw.  Mannen hebben nu eenmaal meer met auto’s dan de meeste vrouwen, dus dat deze vergelijking getrokken wordt  kan ik begrijpen. De auto-industrie komt overigens wel steevast positief ten opzichte van de bouw uit de vergelijkingen. Zowel qua efficiëntie als het vermarkten. De efficiëntie laten we nu even terzijde, maar laten we het vermarkten eens onder de loep nemen.

 

Filmpje.

Een filmpje over een Saab-reclame waarbij we twee manieren de rijbeleving van een auto ervaren. Het filmpje is uit 1988 met als  titel “Both Sides of the Brain.”

 

Het verschil.

Het inspelen op zowel de techniek als de beleving is nu precies waar het om draait. De auto industrie heeft al heel lang begrepen dat het bij een auto niet enkel draait om technische perfectie, maar ook om de emotie. Het gevoel dat je krijgt als je in een klasse auto rijdt.

De auto-industrie weet al decennia lang dat je met enkel technische perfectie en innovaties geen auto’s verkoopt.  De auto industrie snapt hoe emotie werkt. Zij produceren geen auto’s met de meest geavanceerde hoogwaardige techniek en een Lada uitstraling. Zelfs over het geluid van de deur die dichtslaat is nagedacht. Bij het betere segment auto is dit een diepe donkere plofklank. Dit geluid moet ons een gevoel van solide veiligheid geven. Als de techniek hoogstaand is dan moet dit ook kloppen met het gevoel en de uitstraling die je krijgt als je deze auto ziet en in deze auto rijdt. Overigens is het niet enkel de auto-industrie die onze emoties, c.q. zintuigen goed weet te bespelen. Ook bijvoorbeeld Apple is hier een meester in.

De uitdaging.

De bouw bouwt met de linker hersenhelft, de ratio. Op nagenoeg alle bouw-gerelateerde linkedln groepen, lezingen, seminars, beurzen en studieclubs gaat het over bouwtechniek in brede zin. De rechterhersenhelft, de emotionele kant wordt ernstig verwaarloosd. Het zou voor de hand liggen dat als we inderdaad vernieuwend willen bouwen en de bouw uit het slob willen trekken, we net zoals de auto- industrie moeten bouwen en vermarkten met beide hersenhelften. Technisch hoogstaand en zintuiglijk aantrekkelijk. Beleving en technisch hoogstaand is beter te vermarkten dan enkel techniek. Techniek is veelal niet zichtbaar voor de gebruiker maar vanzelfsprekend. Beleving daarentegen wel.

Bijvoorbeeld.

Voorafgaand aan de bouw van de Isala klinieken in Zwolle heeft men een aantal bouwconcepten aan de bevolking voorgelegd. Drie hiervan waren min of meer opgebouwd uit geometrisch abstracte volumes en hadden een sobere uitstraling. De vierde variant was een een kleurrijk organisch gebouw met een vriendelijke uitstraling. Het zal u waarschijnlijk niet verbazen dat 75% voor deze variant koos. Organische vormen ervaart men meer als verzorgend dan recht en hoekig.

Hospital-Isala-klinieken-Zwolle02

 

Heroriënteren en in de markt zetten.

Het roer moet dus om. We moeten ons gaan afvragen op welke wijze we de bouw goed en/of beter kunnen bouwen en vermarkten. Zodat we naast technisch hoogstaand bouwen optimaal  inspelen op de zintuiglijke beleving van de gebruiker. Een complex of wijk realiseren en hier een bord te koop bij zetten is achterhaald. Bij de renovatie van de bestaande bouw is het onvoldoende om dit bouwtechnisch in orde te maken. Het gaat het net zoals bij auto’s, Apple, alles wat we kopen en waar we verblijven uiteindelijk om de ervaring.

Nog een voorbeeld en een onderzoek.

Ik las een paar dagen geleden een artikel over bezielde kantoren. Deze kantoren staan in de Atlas Arena.  80.000 m2 en ondanks de crisis weer helemaal verhuurd. Ook het ruim 10.000 m2 grote pand, het voormalige V&D kantoor in Zuidpark en het kantorencomplex Spaces zijn helemaal verhuurd. De huurprijs ligt iets boven het gemiddelde. De gebouwen zijn niet flashy nieuw en staan ook niet op absolute toplocaties. Wat hebben deze gebouwen dan wel? Een ziel! De eigenaren van deze panden zitten letterlijk ‘bovenop’ hun project, hebben een duidelijke visie, en investeren in het welzijn van hun huurders. Beleving verkoopt en we worden er allemaal en in alle opzichten blij van.

Blije mensen zijn gelukkiger, verdienen meer, presteren beter en zijn minder ziek. In Financial Times vindt u een artikel lezen over een onderzoek: “The pursuit of happiness in the workplace” . Hetzelfde is natuurlijk van toepassing in elke omgeving waar wij ons bevinden. Onze woonomgeving, waar wij winkelen, werken, genezen en leren. 

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

3 reacties op “De bouw gebruikt de helft van haar capaciteit

  1. Bernadette van Gigch schreef:

    Helemaal mee eens!! Wat is de formule om hier wél de aandacht op te richten?

  2. Marijke van Loon schreef:

    Het bewustwordingsproces stimuleren. In deze tijd vallen veel bouwbedrijven om. De bouw is zich ervan bewust dat het anders moet, maar blijft veelal steken in de techniek. Sommige bedrijven gaan zich heroriënteren en buiten hun grenzen kijken. Zij ontdekken de meerwaarde van de beleving en willen hierin graag proactief samenwerken.

    Een exacte formule is er niet! Bij lang niet alle bedrijven valt het kwartje, maar bij wie dit wel het geval is zal straks de markt gaan bepalen omdat ze zich kunnen onderscheiden en profileren Deze crisis, lees nieuwe economie, schept ook kansen, maar het is natuurlijk ook een proces en dat heeft tijd nodig.

  3. Kees Rombouts schreef:

    Hallo Marijke,

    Een leuk en pakkend artikel. De bouw is nog teveel een ‘vak’ van tabellen en formules, gekaderd door wet- en regelgeving. Het door jou geschetste beeld komt binnen bereik wanneer in een vroeg stadium de klant er bij wordt betrokken. Ook bij de realisatie van huurwoningen is dat ‘gewoon’ mogelijk.

    Groet,

    Kees

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.