Blog

Clichébeeld

Een veelgehoord cliché in en over de schilders- en vastgoedonderhoudssector is dat het een conservatieve branche is. Klopt dat of is het een vooroordeel dat niet op kennis, maar op een veronderstelling is gebaseerd?

Wanneer een stereotype eenmaal is geactiveerd, blijft dit vaak in stand. Volgens mij valt het met het conservatisme in onze sector best mee. Zo kwam ik bladerend door – de tot nu toe in 2018 verschenen nummers van – Eisma’s Schildersblad tal van innovaties tegen die we nader hebben belicht.

Neem een hot item als duurzaamheid Er gebeurt op dat gebied  het nodige in de sector. We schreven over groothandel Avabel die neuslatrubbers, gemaakt van gerecyclede pvb folie, op de markt brengt. Dit plastic, restafval uit gelaagd glas, wordt tot dusver door de glasbranche gestort of verbrand. Door er neuslatrubbers van te maken, geeft Avabel de circulaire economie nader vorm.

En wat te denken van Organoid Natural Wallpapers dat eco-behang maakt van (aangenaam ruikend) hooi van Alpenweiden? Bovenop (1.700 meter boven de zeespiegel) de hellingen van de Wildspitze, de hoogste berg van Tirol, worden de Alpen-grassen met de hand gemaaid en vervolgens dagenlang in de zon gedroogd. Op een ‘ademende’ backing van vlas wordt daarna in het bedrijf van het Alpenhooi behang gemaakt. De toplaag van hooi wordt afgewerkt met een beschermende pu-coating.

Desgewenst kan de klant ons hooibehang ook kopen met daarin vermengd arnica en madeliefjes, zodat nog een kleurrijker beeld ontstaat (zie foto). In deze tijd waarin duurzaamheid een hot item is, denken we met dit behang wereldwijd veel afnemers te kunnen interesseren”, stelt een woordvoerder van het bedrijf.

Even simpel als innovatief is ook de introductie van spuitkurk als gevelafwerking. Een milieuvriendelijke coating op basis van kurkgranulaat, gemaakt van de resten van de bast van de kurkboom. Volgens initiator Cosina Totaal Vastgoedonderhoud een prima alternatief voor gangbare verfsystemen.

Meest recente (duurzame) innovatie waarover we in het nummer 11 van Eisma’s Schildersblad schrijven is: muurverf in poedervorm. Dit minerale product moet vlak voor applicatie worden gemengd met kraanwater en heeft geen additieven nodig om de verf houdbaar en vloeibaar te houden. En transport en opslag zijn goedkoper.

Zomaar een greep uit de diverse innovaties in onze branche en dat biedt bedrijven die stappen willen maken, volop uitdagingen. Wellicht verandert dat ook het clichébeeld over onze sector.

Over Broer Feenstra

Journalistiek was van jongsaf aan een van de passies van Broer Feenstra (1963). Na de middelbare school volgde hij een journalistieke opleiding in Kampen/Zwolle. Daarna verdiende hij jarenlang de kost als freelance-journalist en schreef hij onder andere vele bijdragen voor Eisma's Schildersblad en SchildersVakkrant.
Sinds 2006 is Broer Feenstra als (adjunct-hoofd)redacteur in vaste dienst bij Eisma’s Schildersblad en levert hij daarnaast nieuwsberichten voor Schildersvak.nl én aan ieder nummer van SchildersVakkrant.

Bekijk alle berichten van Broer Feenstra

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.