In kort bestek

Chemical leasing

Ik had nog nooit gehoord van het begrip ‘chemical leasing’, maar stuitte er op bij het lezen van Verf & Inkt, het magazine van de VVVF. Omdat de Europese Commissie wil dat Europa in 2050 volledig circulair is, werden enkele specialisten aan het woord gelaten. Onder andere Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen aan de Radboud Universiteit, die stelt dat een circulaire economie er bij lange na nog niet is: ‘Het is vooralsnog veel meer een mooie belofte.’ Hij pleit voor een kennis- en innovatieagenda in de verf- en drukinktindustrie. Want deze sector staat voor extra uitdagingen. Immers, verf en inkt zijn ontwikkeld om een goede hechting met de ondergrond te hebben, wat impliceert dat ze samen circulair moeten zijn.

Samenwerking

Om invulling te geven aan circulariteit is, volgens Jonker, samenwerking met andere partijen essentieel. De circulaire economie focust op materialen en het organiseren van waardebehoud. Voor het realiseren van een gesloten kringloop heb je elkaar in de keten nodig. Moeilijkheid blijft dat verf in de basis een verbruiksproduct is. Jonker verwijst naar Take Back Chemicals als inspiratiebron: een businessmodel gebaseerd op het idee van ‘chemical leasing’. Ook Pierre Henri – teamleider Duurzame Producten en Productie, DG Milieu – komt in hetzelfde magazine met deze term op de proppen.

Uitlenen

Kort samengevat komt het er op neer dat een chemiebedrijf tegen betaling producten uitleent en dus eigenaar blijft van de chemicaliën. In het geval van verf zou het kunnen gaan om de bescherming van een object met een coating voor x jaren. De winst zit ‘m voor de producent vooral in de geleverde service. Hij heeft er dan zelf belang bij dat dit wordt gerealiseerd met zo min mogelijk verf (kostprijsverlagend). En terugname en hergebruik van de chemicaliën worden dan ineens ook een eigenbelang. ‘Chemical leasing’, een nieuwe prikkel voor innovatief denken in de verfkolom?

Over Wouter Mooij

Wouter Mooij (1963) heeft nog steeds een zwak voor de agrarische sector, waar zijn roots liggen. Via de landbouwjournalistiek is hij in de wereld van het maken van vakbladen gerold. Tegenwoordig hoofdredacteur van Eisma’s Schildersblad en Sign+ Magazine, vakblad voor signmakers (visuele communicatie).

Bekijk alle berichten van Wouter Mooij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.