Blog

Dat was even flink aanpoten, vorige week. We maakten in drie dagen tijd drie videoverslagen van de SGA Vakdagen en in totaal zeventien films van exposanten. Leuk om te doen en het zijn ook mooie video’s geworden. Lang leve SchildersVakTV! Het bewijst opnieuw dat bewegend beeld de toekomst heeft.

Een marketeer die de ontwikkelingen ook maar half volgt weet dit maar al te goed: filmpjes worden vele malen beter bekeken dan alleen teksten op websites en social media. En wat de vakmensen weten, dat voelen we met zijn allen, zelfs als je zo oud bent als ik, maar al te goed aan: vertel het met film.

Bij mijn bedrijf zijn we daar al erg ver in. Zo’n video op een beurs is voor ons eenvoudig om te maken (al besteden we veel tijd aan het vooraf doorspreken en voorbereiden van de producties). Maar we maken ook instructievideo’s, bedrijfsfilms, animaties is alle soorten en maten en video’s met een komische of juist heel ‘filmische’ inslag. Bekijk anders maar eens wat we allemaal in huis hebben.

Want dat is de volgende slag die ‘bewegend beeld’ gaat maken. Van: ‘leuk, als het maar beweegt dan kijken de mensen wel’, naar: ”Wat is de boodschap die je wilt vertellen en welke filmtaal past daar bij’. De huidige youtube-jeugd (ik las laatst ergens dat ze de Z-jongeren worden genoemd), die is opgegroeid met kijken naar filmpjes, gaat steeds selectiever worden en weet in een miniseconde een filmpje al dan niet te selecteren.

(Mijn dochter van 11 pas, licht zuchtend: ‘Nee, pap, dat is geen vlogger, dat is een youtuber’. Weet u het verschil? Ik nu dus wel)

Bekijk deze video’s en nog veel meer op het Youtubekanaal  van ScildersVakTV (en bevalt het? abonneer je dan)

Over Jan Maurits Schouten

Jan Maurits Schouten (1965) is getrouwd, 'heeft' twee kinderen. Studeerde aan de Hogeschool Arnhem en de Radboud Universiteit Nijmegen. Werkte voor verschillende vakbladen. Regisseerde bedrijfsfilms. Liefhebbert in de literatuur. Hoofdredacteur van SchildersVakkrant sinds 2000.

Bekijk alle berichten van Jan Maurits Schouten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven