Blog

10 januari was ik aanwezig bij de door GreenDrinks georganiseerde middag in Emmen. De evenementen van GreenDrinks zijn bedoeld als netwerkmiddag met duurzaamheid en MVO als leidraad. De evenementen zijn altijd op een andere locatie. Deze keer bij Olijslager HQ in Emmen. En dit bedrijf ken ik goed, want dat is al jaren een van mijn vaste groothandels voor verf en non-paint.

Olijslager
Na de opening door GreenDrinks sprak Robert van Büseck, eigenaar van de Olijslager Groep. Voordat hij zijn presentatie begon nam hij even de tijd voor een aankondiging. Ter gelegenheid van het 65-jarige bestaan van Olijslager Verf zal Olijslager De Emmense Uitdaging drie jaar lang steunen. Dit gebeurt met mensen, middelen en money, met een waarde van € 25.000. Hiermee kan Emmense Uitdaging mooie projecten voor mens en maatschappij realiseren. Daarna nam Robert ons mee met een presentatie over MVO en duurzaamheid binnen zijn bedrijf. Met een mooi, persoonlijk voorbeeld van een medewerker die binnenboord gehouden wordt, ondanks een ziekte. En over de plannen voor de grootschalige verduurzaming van de Olijslager vestiging in Emmen. Ook maakte Robert duidelijk dat duurzame inzetbaarheid een belangrijk thema is binnen de 65-jarige Olijslager Groep.

Olijslager

Kees Klomp
Na deze korte presentatie was het tijd voor de (verkorte) keynote van Kees Klomp. De voorvechter van de betekeniseconomie. Kees was mij bekend omdat ik afgelopen zomer zijn boek “Pioniers van de Nieuwe Welvaart” had gelezen (geschreven samen met Nadine Maarhuis). Ook is kees nogal aanwezig op LinkedIn waardoor je hem niet snel over het hoofd ziet. De presentatie was goed, snel en raakte je soms ook hard, vooral met duidelijke cijfers. Gelukkig gaf Kees ook handvatten aan, om er zelf mee aan de slag te gaan. En als we dat met z’n allen doen zit er een positief scenario in. Zelfs win-win.

Betekeniseconomie

Betekeniseconomie
Betekenisvol ondernemen is een financieel gezonde business runnen en tegelijk een sociale en ecologische meerwaarde creëren. Dat is geen gemakkelijke opgave. Enkele succesvolle voorbeelden zijn natuurlijk Tony’s Chocolonely en WaKa WaKa. Maar elk bedrijf kan op zijn manier een steentje bijdragen. Olijslager heeft laten zien dat ze er mee bezig zijn en dat is voor hun nog maar het begin. Hopelijk wordt de noodzaak binnen onze branche snel erkend en gaan er meer bedrijven (enkele zijn al gestart) met betekenisvol ondernemen aan de slag. Voor meer diepgang over dit onderwerp verwijs ik graag naar het boek van Kees en Nadine.

Over Richard Hoogstraten

Richard is al meer dan 15 jaar ondernemend in de schildersbranche. Kwam in 1994 als vakschilder van het Nimeto. Heeft ervaring als schilder, houtrot-instucteur, (verf)technisch adviseur, projectleider. Sinds 2013 is duurzaamheid het speerpunt geworden. Als ambassadeur voor milieuvriendelijk schilderen onderzoek Richard de praktische kant van duurzaamheid voor schildersbedrijven. Onder Blauw Vlas adviseert, schrijft en fotografeert hij er op los. Hiermee helpt hij collega schilders, groot en klein, gezonder en minder milieubelastend te werken. Helpt hij opdrachtgevers bij de het maken van de juiste, duurzame keuzes. En verzorgt de Richard fotografie van schilderwerk voor publicaties, social media en print.

Bekijk alle berichten van Richard Hoogstraten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.