Blog

Heeft kleur invloed op uw omzet?

Oudewater.

 

Deze zomer op een van mijn fietstochten was ik in Oudewater. Een prachtig oud stadje met een plein en gezellige terassen in het centrum. Toen onze dorst gestild was hebben we natuurlijk hier eens rondgekeken. In een van de straten vonden we 2 bakkerijen bijna pal naast elkaar. Een blauwe en een rode.

 

(lees verder onder de foto’s)

bakker bl

bakker rood

 

Uitstraling.

 

Zoals u op de foto’s kunt zien heeft de blauwe bakkerij een zakelijke sobere uitstraling en de rode een Bourgondische. Als ik u nu vraag bij welke bakkerij u een taartje zou gaan kopen dan ben ik ervan overtuigd dat dit bij de rode bakkerij zal zijn. De rode kleur, de uitstalling en de etalage geven de ascociatie van lekker, royaal en Bourgondisch! De blauwe bakkerij daarentegen heeft meer een indruk van zuinig en sober.  

 

Omzet.

 

Het zou natuurlijk kunnen dat de mensen in Oudewater de producten van de blauwe bakkerij kennen en deze hooglijk waarderen. Toeristen echter zullen in dit druk bezochte stadje kiezen voor de rode bakkerij. De rode bakkerij is met zijn uitstraling congruent aan het idee wat wij hebben van een goede bakkerij waar ze lekkere dingen verkopen.

 

Nog een voorbeeld.

 

Het kleurgebruik van de Lidl en de AH. Als de Lidl de kleuren van de AH toe zou passen en de AH die van de Lidl dan daalt bij beide de omzet. De kleuren van de Lidl ogen goedkoop en die van de AH duurder. Dit klopt ook in het prijsniveau. Als we de kleuren omdraaien dan zullen wij het idee krijgen dat de AH wel erg duur is gezien de goedkope uitstraling.  De Lidl met de blauwe AH kleuren daarintegen is in ons gevoel te goedkoop. Dit wekt ergwaan en bevordert de verkoop evenmin.

 

En uw bedrijf?

 

Zoals het juiste kleurgebruik de omzet bij een bakkerij kan verhogen, geldt dit natuurlijk voor elk ander bedrijf ook. Let maar eens op het gebruik van kleur bij de grote winkelketens. Zij weten dat het juiste kleurgebruik de doelgroep aantrekt waarvoor deze  bedoeld is. Misschien een idee om uw bedrijf nog eens kritisch onder de loep te nemen. Het zou toch geweldig zijn als je door een kleuraanpassing je omzet kan verhogen.

 

 

 

Over Marijke van Loon

Marijke van Loon is zelfstandig gevestigd kleur- en belevingsspecialist (www.marijkevanloon.nl  www.vanloonkleuradvies.nl) en aangelsoten bij de Stichting Kleurenvisie, voorheen de Nederlandse Vereniging van Kleurenstudie (NVVK) Zij adviseert particulieren, architecten, onderhouds- en schildersbedrijven, maar voornamelijk gemeenten, instellingen en corporaties op het gebied van kleurgebruik in het in- en exterieur. Van Loon ziet 'kleur als visueel geluid'. Zij geeft workshops in kleur, kleurpsychologie en beleving. Marijke geeft regelmatig lezingen over Kleur, mens en beleving.

Bekijk alle berichten van Marijke van Loon

1 reactie op “Bakkers en kleuren

  1. silvia schreef:

    Toch maar raar dat blauw inderdaad als een koude kleur wordt gezien en rood als een warme.
    Is dat nou aangeleerd gedrag of heeft het daadwerkelijk alleen met de kleur te maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.