Ga naar hoofdinhoud

11 tips voor een ontslagdossier


Het nieuwe ontslagrecht brengt met zich mee dat het nog belangrijker is om aan dossieropbouw te doen dan het altijd al was. In de praktijk ging een werkgever al vaak naar de kantonrechter als hij vond dat de werknemer ontslagen moest worden vanwege disfunctioneren. Vanaf 1 juli 2015 is dat nog de enige mogelijkheid.

De route via UWV bestaat voor dergelijke situaties niet meer. Vanzelfsprekend is het nog steeds een optie om er met elkaar uit te komen en met wederzijds goedvinden afscheid te nemen. Ook dan is een goede dossieropbouw van belang, met name ten aanzien van de onderhandelingspositie.
Wat is er nu precies veranderd?
Kort samengevat het volgende. Als het dossier niet compleet is dan wijst de kantonrechter het ontbindingsverzoek af. Voorheen werd nog wel ontbonden indien bijvoorbeeld duidelijk was dat partijen niet meer met elkaar door een deur konden. Dan kende de rechter vaak een hogere vergoeding toe aan de werknemer als de werkgever het dossier niet echt op orde had. Daarvan zal nu naar verwachting geen sprake meer zijn.
Wat moet u doen om uw dossier op orde te houden? 11 tips!
1. De werkgever bepaalt de normen, maar die moeten wel redelijk en duidelijk zijn.
2. Indien een werknemer in disfunctioneert en dus niet aan de normen voldoet, dan dient u hem hierop aan te spreken. Dit hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.
3. Zet de zaak niet direct op scherp, maar leg het wel vast. Dat kan in eerste instantie ook via een informeel gesprek en met daarna een bevestiging via e-mail.
4. Vervolgens dient er voldoende gelegenheid gegeven te worden om het functioneren te verbeteren.
5. Het disfunctioneren mag overigens niet te wijten zijn aan het feit dat de werknemer onvoldoende is geschoold.
6. Ook mag het niet te wijten zijn aan onvoldoende zorg voor de arbeidsomstandigheden van de werknemer.
7. Tot slot moet duidelijk zijn dat de werknemer niet kan worden herplaatst binnen een redelijke termijn, ook niet na scholing.
8. Voorkomen is beter dan genezen. Overleg met een adviseur of u op de goede weg bent om een dossier op te bouwen.
9. Check al uw personeelsdossiers en breng ze op orde.
10. Denkt u dat er sprake van een situatie waarin in uw optiek ontslag zou moeten volgen? Laat dan eenvoudig controleren of het met dat dossier kans van slagen heeft.
11. Heeft u vragen of bent u geïnteresseerd in een gesprek over dossieropbouw laat het mij weten en we maken een afspraak.


Deel via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Heimtextil gaat niet door in januari

Update van factsheet Lichamelijke Overbelasting

Webinar over ‘Vervroegd Uittreden’ en ‘Generatiepact’

Vliegtuigen kampen met afbrokkelende verf

Uitreiking Nationale SchildersVakprijs 2021 terugkijken


Naar archief >