Ga naar hoofdinhoud

Van zoekmachine naar franchiseconcept


Door een bedrijfsongeval verloor Emanuel Meijer, assistent-uitvoerder bij een bouwbedrijf, zijn baan. In 2005 stichtte hij een klusbedrijf. ‘Er kwam zoveel schilderwerk op me af, dat ik ook een schildersbedrijf startte.’ Meijer bedacht een slim concept, dat zijn bedrijf overal vindbaar maakt. ‘Ik ben een uitvinder, ik wil dit als een franchiseformule overdragen en me dan weer op ict toeleggen.’

Tot de Schilder Groep bv behoren Schilder-Apeldoorn, Schilder-Zutphen, Schilder-Nijmegen, Schilder-Amersfoort, Schilder-Utrecht, Schilder-Arnhem… indrukwekkend!

‘Ja, en in al die plaatsen scoort de site bovenaan in de zoekresultaten. Ik heb ingezien dat als iemand een schilder in zijn woonplaats zoekt, hij bijvoorbeeld ‘schilder’ en ‘Apeldoorn’ intikt. Schilder-Apeldoorn is dan een echt slimme naam. Verder zijn er wel meer methodes om ervoor te zorgen dat Google je hoog in de zoekresultaten vermeldt. Ik ben daar tamelijk bedreven in geraakt.’

Ja, want u doet iets vergelijkbaars met administratiekantoren?

‘Dat zit zo: voor de administratie van mijn klussenbedrijf en mijn schildersbedrijf nam ik iemand aan, die ik onderbracht in een eigen administratiekantoor. Dat kantoor kreeg er al snel een aantal klanten bij. Dat bedrijf heb ik pas verkocht aan een accountancybedrijf. Voor hen zet ik vergelijkbare websites op, administratiekantoorarnhem.nl en administratiekantoornijmegen.nl bijvoorbeeld, scoort ook heel goed.’

U bent dus vooral een handige ict-jongen?

‘Nou, ik kom uit de bouw. En mijn Klusbedrijf E. Meijer bv en mijn schildersbedrijf, Schildersbedrijf E. Meijer bv, draaien naar omstandigheden goed. Voor de crisis had ik 14 man in vaste dienst. Nu zijn het er nog vier. Ik bemiddel nu ook in schilderopdrachten. Krijg ik een mooie aanvraag vanuit Schilder-Amersfoort of Schilder-Nijmegen, dan bekijk ik of ik de klus zelf wil aannemen en of ik hem al dan niet met eigen personeel kan uitvoeren, of dat ik een plaatselijke schilder ervoor inschakel en een fee reken voor het aanbrengen van een klant.’

En zo is het idee van een franchiseorganisatie ontstaan?

‘Ja. Schilderwerk is er genoeg. Om aan alle aanvragen te voldoen zou ik een groot schildersbedrijf moeten beginnen. Maar daar heb ik geen zin in. Ik ben meer een uitvinder. Ik vind het leuk om dingen te bedenken en op te zetten en het daarna los te laten. En ik beschik ook niet over genoeg kapitaal om een concept als dit op te pakken en door te zetten. Ik zoek dus een zakenpartner of meerdere initiatiefnemers. Ik kan me voorstellen dat als er een aantal schildersbedrijven geïnteresseerd is, we dan een stichting oprichten waar die bedrijven dan in een bestuur zitting nemen. Het zijn allemaal dingen die bespreekbaar zijn.’

Dus ook of het om hard-franchise of zacht-franchise gaat?

‘Nou, ik heb al wel een handboek ontwikkeld. Daarin stel ik in ieder geval dat er kwaliteitscriteria moeten zijn voor toetreding tot de formule: een bepaald aantal klanten, het gezeldiploma of vijf jaar werkervaring als zelfstandig ondernemer, dat soort dingen. Maar ik zie het wel als een vrij los verband.Je hebt je eigen schildersbedrijf en profiteert daarnaast, tegen betaling van een maandelijks bedrag, van de opdrachten die via de Schilder Groep binnenkomen. Bij een flink aantal deelnemers kun je dan ook inkoopkortingen bij leveranciers gaan bedingen.’

Vindbaar zijn in Google is één, maar tot een opdracht komen is twee…

‘Zeker. Wat de websites in ieder geval proberen uit te stralen is dat de Schilder Groep niet de goedkoopste schilder is. Wie daarnaar op zoek is, klikt maar meteen weg. De kunst is terecht te komen bij klanten die niet meer dan, zeg, vijf offertes aanvragen, en aan hen duidelijk te maken dat jij de beste partij bent om het schilderwerk aan over te laten. Het beste lijkt het me als de groep zo groot zou zijn dat je daarvoor eigen verkopers langs de weg kan hebben. Schilders houden immers vooral van schilderen, en meestal niet zo erg van acquireren. Maar zover zijn we nog lang niet. Voorlopig zullen de schildersbedrijven ter plekke het zelf moeten doen, ondersteund vanuit het hoofdkantoor.’

Ondersteund?

‘Denk aan visitekaartjes van de plaatselijke formule, briefpapier met logo, je moet kleinschalig met dit soort dingen beginnen en het voor jezelf aankijken. Maar als je via het Schilder Groep-concept op een gegeven moment meer omzet binnenkrijgt dan via je eigen schildersbedrijf, dan wordt het tijd om je bedrijfsuitingen meer op dat concept af te stemmen.’

Een slechte tijd om met een nieuwe formule te komen

‘Misschien. Aan de andere kant staan schilders nu juist wel open voor meer commerciële manieren van je markt bewerken. En structureel is er natuurlijk werk te veel voor het aantal schilders dat rondloopt. Dat is altijd al zo geweest, maar het wordt in de toekomst nog erger. Het tekort aan schilders is in de afgelopen jaren deels opgevangen door de verfindustrie doordat ze verven zijn gaan maken die niet meer om de drie jaar maar nu om de vijf of zeven jaar moeten worden overgeschilderd. Maar dat werk is er wel. Net zoals het onderhoud aan al die kunststof kozijnen die vijftien jaar geleden overal werden ingebouwd, die zogenaamd onderhoudsvrij waren. Die staan nu overal te verkleuren, te verdoffen en moeten nu worden overgeschilderd. Nee, werk is er genoeg in de schildersbranche. De hoogste tijd om dat gezamenlijk op te pakken.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Verfgroothandel Olde Scheper sluit de deuren

Minister Van Engelshoven opent Girlsday

‘Betrek bedrijfsleven bij herziening onderwijs’


Naar archief >