Ga naar hoofdinhoud

Vakmanschap in bladgoud


In Nederland kun je fulltime vergulders bijna op één hand tellen. Steven Voshart uit Groenlo is er één van. Al jarenlang laat hij onder andere kerktorens, paleizen en monumentale panden weer schitteren met flinterdunne laagjes bladgoud. Of het nu gaat om de kroon van Huis ten Bosch, de fontein op het Binnenhof of een kerkhaan: de kans is groot dat Voshart het heeft uitgevoerd. Hij houdt een eeuwenoud ambacht springlevend.

Als fulltime vergulder laat Steven Voshart onder andere monumentale panden weer schitteren met bladgoud: hier is aan het bijschilderen na het vergulden op Huis Landfort in Megchelen
Voor abonnees

In Nederland kun je fulltime vergulders bijna op één hand tellen. Steven Voshart uit Groenlo is er één van. Al jarenlang laat hij onder andere kerktorens, paleizen en monumentale panden weer schitteren met flinterdunne laagjes bladgoud. Of het nu gaat om de kroon van Huis ten Bosch, de fontein op het Binnenhof of een kerkhaan: de kans is groot dat Voshart het heeft uitgevoerd. Hij houdt een eeuwenoud ambacht springlevend.

Door Broer Feenstra

Voshart zijn eenmansbedrijf heet Reinaert Vergulders en is sinds twaalf jaar gevestigd in een pand op een bedrijventerrein in Groenlo. Voorheen vormde dit de thuisbasis van een meubelfabrikant. Daarvoor werkte Voshart (56) vanuit een werkplaats naast zijn woning, maar dat werd hem te krap. “Ik heb hier een mooie plek, met volop ruimte waarin ook plek is voor een spuitcabine. Negentig procent van mijn werkzaamheden kan ik in de eigen werkplaats doen, de rest op locatie”, vertelt hij. “Wat ik zoal voor mijn opdrachtgevers verguld? Onder andere kerkhanen, wijzerplaten, hekwerken, pijnappels, ornamenten aan huizen, wapenschilden, zonnewijzers en cijfers en letters op gevels.”

Oliemixtion

Voshart werkt als ambachtelijk vergulder traditioneel met oliemixtion. “Dat vraagt iets meer werk, maar de kwaliteit is vele malen hoger dan met wanneer je met een acrylproduct werkt. Dat ligt boven op de verf en gaat geen verbinding aan. Een oliemixtion trekt letterlijk in de verf en daardoor krijg je een sterkere en hardere vergulding. Feit is dat je veel ervaring moet hebben met het werken met oliemixtion. Temperatuur en luchtvochtigheid hebben veel invloed op verguldwerk. Je moet goed weten hoe je daar mee omgaat”, zegt hij.
“Veel mensen roepen vaak: ‘oh, vergulden kan ik ook wel’, maar het is vooral ook precisiewerk dat vakmanschap vraagt. Zet nou eens honderd hekpuntjes op een rij die verguld moeten worden. De eerste lukt meestal goed, maar die honderdste moet kwalitatief net zo goed zijn en daar gaat het vaak mis met mensen die hierin geen routine hebben. Dát is juist de kunst van het echte vergulden. Vroeger was oliemixtion nog loodhoudend, maar tegenwoordig is dat niet meer zo. Ik werk met twee merken: Kölner en Lefranc.”

Voshart bij een vitrine waarin verguldde cadeaus staan

Voor abonnees

Het artikel dat je probeert te lezen is voor abonnees
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor digitaal en compleet abonnees van Eisma’s Schildersblad en SchildersVakkrant.

  • >> Log gratis in als abonnee van Eisma’s Schildersblad en/of SchildersVakkrant
  • >> Abonneer om onbeperkt voor abonnees artikelen en digitale magazines te lezen

Digitaal abonnement

Voor 18,33,- per maand (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd actuele en vakkundige informatie tot je beschikking waar en wanneer je maar wilt!

Bekijk de aanbieding

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Event over toekomst van glasambacht

Summerschool ‘Bladgoud en verguldtechnieken’

Vergulde ‘koninklijke’ windvaan te zien in zomerexpositie

Zomercursussen in schildertechnieken bij Linova

Linova biedt eendaagse cursus ‘Glas vergulden’


Naar archief >