Ga naar hoofdinhoud

Software, laten we het simpel houden


In de jaren tachtig kwam de eerste software voor de schildersbranche op de markt. In al die jaren is er veel veranderd, maar in de basis zijn de programma’s functioneel hetzelfde gebleven. Een terugblik op 35 jaar softwareontwikkeling met die toenmalige pioniers.

Anders Bartels van Bartels Datestore: 'We willen vooral partner zijn, in plaats van softwareleverancier.' Foto: Myrthel van der Ploeg

Tekst: Henk Wind

De eerste bedrijven die met softwarepakketten voor de schildersbranche op de markt kwamen waren Gilde Software, Bartels, Datastore en Softstar. Bartels en Datastore zijn inmiddels gefuseerd tot Bartels Datastore.

Henkjan Buddingh kwam in 1996 in dienst bij Gilde Software en werkte daar tot afgelopen juli. Gilde was destijds nog onderdeel van Akzo Systems, met Sikkens als merk voor de schilders. Gilde bood een packagedeal, met niet alleen calculatiesoftware, maar ook een computer en een tweedaage training. ‘Waar je nu als klein bedrijf voor 1000 euro klaar bent, was dat toen tien tot twintig keer zo veel. Maar de belangstelling was enorm. Iedereen wilde een computer.’

Grote overgangen

Dat was toen nog een DOS-computer, met de inmiddels naar het museum verwezen floppydisc. ‘De computer werkte nog zonder muis. In plaats daarvan gebruikte je de functietoetsen F1 et cetera.’ Rond het jaar 2000 werd de grote overgang gemaakt naar Windows-computers, waarbij Gilde Software de eerste binnen de schildersbranche was. Voor de softwareontwikkelaars was de overstap naar Windows een enorme verandering waarvoor alle software moest worden herschreven. Maar ook de latere millenniumwisseling en vlak daarna de overgang van gulden naar euro, waren voor de software-engineers enorme operaties.

Toch is de verandering die op dit moment gaande is, volgens Buddingh nog ingrijpender dan de overgang van DOS naar Windows. ‘Softwarepakketten maken momenteel de overgang naar cloud-oplossingen. Nu staan softwarepakketten nog op een eigen of een gehuurde server. Als de server gehuurd is, staat het pakket wel in de cloud, maar is het nog geen cloudoplossing. Dat is het pas als je op elke device overal via je browser kunt inloggen. Softwareleveranciers werken er met heel veel mensen aan om dat mogelijk te maken.’

De opties en mogelijkheden van pakketten zijn in de loop der jaren enorm toegenomen, maar in basis deed het programma 35 jaar geleden al wat het nu nog steeds doet, zegt Buddingh. ‘Vanuit het inmeten van het werk maak je een meetstaat, een calculatie en een offerte. Tijdens de uitvoering kun je uren en materiaal bijhouden. Die basis is nog altijd hetzelfde. Alleen zijn er meer toeters en bellen. En waar je in DOS heel strak gebonden was aan één bepaalde manier, kun je nu iets op drie manieren doen.’

Henkjan Buddingh over Gilde Software: ‘De belangstelling was enorm. Iedereen wilde een computer.’
Foto: Jan Maurits Schouten

Gemakkelijker maken

Susanne van Megen van Softstar deelt de mening van Buddingh dat de software voor het schildersbedrijf in basis nog hetzelfde is als in de beginjaren. ‘In de besturing is veel gewijzigd, maar schilders rekenen nog steeds in vierkante en strekkende meters.’

Softstar maakt al bijna 40 jaar software voor de schildersbranche en dan vooral voor de ZZP’er en het MKB. ‘Softstar begon in 1983 met maatwerk-software. Een van de eerste klanten was een schildersbedrijf uit Nijmegen. Daar hebben we software voor ontwikkeld en daar bleek vraag naar te zijn in de regio. We hebben ons daar toen verder in gespecialiseerd.’

Al die jaren is Softstar schildersbranche trouw gebleven. ‘Het is een branche waarin klanten heel erg waarderen wat we doen. Vooral bij de kleinere bedrijven is de computer niet een hoofdtaak en vinden mensen dat soms ook nog spannend en ook niet het leukste deel van hun werk. Ze vinden het dan prettig dat wij het hun gemakkelijker maken, in plaats van dat er werk bij komt. En dat staat bij ons ook voorop.’

Ingrijpende veranderingen die Susanne noemt, waren de overgang van DOS naar Windows en de invoering van de euro. Maar ze roemt ook de toenmalige programmeurs van Softstar. ‘Wij hadden toen al een heel uitgebreide meetstaat in ons programma zitten. Het was echt bijzonder dat wij zo veel konden programmeren binnen zo weinig ruimte. Een harde schijf was toen nog in Kb’s. Toen die naar 5 Mb ging gaf dat onze programmeurs het gevoel dat the sky the limit was.’

Stappen te zetten

Inmiddels is de branche grotendeels wel voorzien van dergelijke software. Toch zijn er volgens Susanne nog stappen te maken. ‘Veel schilders gebruiken de software nog te weinig, terwijl dat inzicht geeft in planning en financiën. Ook nacalculaties mogen meer aandacht krijgen. En ZZP’ers zouden zo meer zicht kunnen krijgen op hun werkelijke uurloon en hoe ze er financieel voor staan.’

De ontwikkeling die nu gaande is is een verdergaande digitalisering, waarbij papier steeds verder verdrongen wordt. Email heeft de plaats ingenomen van de printer en via de app zijn werkbonnen en werkbriefjes direct in te vullen en uit te lezen. ‘Dat komt in de plaats van een verzameling werkbriefjes van een hele week die vervolgens daarna moeten worden overgetypt en verwerkt. Nu is er direct inzicht op kantoor hoe het werk er voor staat en is er de mogelijkheid om bij te sturen.’

Susanne van Megen van Softstar: ‘In deze branche waarderen klanten heel erg wat we doen.’
Foto: Broer van den Boom

Krachten bundelen

Een van de oudste softwareleveranciers in de branche is Bartels Datastore. Destijds begon Bartels vanuit het verftechnisch bureau en Datastore vanuit de administratie kant van de verloning (CBBS). Het waren twee grote concurrenten, zegt Anders Bartels, maar ze werden door de millenniumbug min of meer in elkaars armen gedreven. ‘We moesten toen versneld over naar Windows. De keuze was om daar elk afzonderlijk in te gaan investeren of om de krachten te bundelen.’ Het werd dus dat laatste, waarbij de kunst vervolgens was om klanten van beide kanten tevreden te houden.

In al die jaren hebben de ontwikkelingen vervolgens niet stil gestaan. De stap is nu vooral naar internet en de cloud. Anders Bartels memoreert een grappende kerstkaart waarop het bedrijf schilders afbeeldde met een chip om de nek, met daarbij dames die hen via remote control aanstuurden. Een grap, maar de integratie van de werkvloer vindt nu wel plaats. En nee, de schilder schildert er niet sneller door. ‘Het scheelt wel heel veel in registratie en bijvoorbeeld bepalen van meerwerk. Ook kun je met een foto snel een situatie vastleggen.’

Genoeg keuze, maar niet te veel

Waarbij Bartels Datastore er vooral voor wil waken om er een ‘administratief feestje’ van te maken. ‘We willen het vooral simpel houden, met zo min mogelijk en zo groot mogelijke knoppen. Er moeten genoeg keuzes zijn maar ook niet te veel.’ Bartels benadrukt daarbij dat het bedrijf sterk voeling houdt met de schildersbranche, waar het zijn roots heeft liggen. ‘Er werken bij ons nog steeds mensen uit de schildersbranche. Dat is de markt waar we ons in thuis voelen en we willen waken voor een ICT-adem. We willen vooral partner zijn in plaats van softwareleverancier.’


Deel via:

Eén reactie op “Software, laten we het simpel houden

  • Etiënne

    Wij gebruiken al jaren Vakcloud! Vakcloud laat de rest ver achter zich! Al jaren een systeem dat echt in de cloud draait en werknemers betrekt bij het proces. Jammer dat jullie hier niets over vermelden!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Voorstelrondje Challenge (4): Team Jeroen Hulsen

Van Doorn voorzitter van VSB-sectie Steigerbedrijven

Minister De Jonge opent BouwBeurs 2023

Training ‘NEN 2767 in MJOP’s’

Akzo zet groene stappen in Noord-Amerika


Naar archief >