Ga naar hoofdinhoud

Schaven aan skills tijdens schooltijd


De onderwijskundigen Kees de Jong en Lucia Kroon van Savantis hebben lesstof ontwikkeld die is toegespitst op beroepenwedstrijden, zoals Skills Heroes. Wie aan zo’n competitie deelneemt, hoeft daarvoor niet meer buiten schooltijd te oefenen, maar kan dit doen tijdens het keuzedeel Persoonlijk profileren.

Met dit keuzedeel krijgen we internationale topstudenten?
De Jong: ‘Je krijgt betere vakmensen die persoonlijk zijn gegroeid.’
Kroon: ‘Het mooie is dat we met dit boek veel meer studenten bereiken dan enkel degenen die in de finale van een Skills-wedstrijd staan. Nu wordt een grote groep beter voorbereid.’ De Jong: ‘Voor wie nu in de voorronde afvalt, zit het toernooi erop. Wij stellen met dit lesmateriaal: je bent weliswaar afgevallen, maar je deelname is niet voor niets geweest. Je kunt blijven inzetten op persoonlijke ontwikkeling en je positie op de arbeidsmarkt versterken. Dat geldt ook voor degenen die niet aan een beroepenwedstrijd meedoen; dit keuzedeel is er ook voor hen.’

Dus nog meer studenten krijgen het nog drukker rond de beroepenwedstrijden? Ze komen nu al tijd tekort…
Kroon: ‘Juist niet. Het idee achter dit materiaal is dat je er studietijd mee verzilvert. Tijdens het keuzedeel werk je aan je vaardigheden.’

Wat leer je dan?
De Jong: ‘Het materiaal bestaat hoofdzakelijk uit oefenen met vakvaardigheden, bijvoorbeeld Skills-opdrachten uit voorgaande jaren, en algemene vaardigheden. Denk aan plannen, reflecteren, omgaan met tijdsdruk en jezelf presenteren; welke indruk maak ik op een jury, hoe laat ik mezelf zien op sociale media? Ook vaardigheden als samenwerken en communiceren komen aan bod.’
Kroon: ‘Maar studenten beginnen met het onderzoeken van hun motivatie: waarom wil ik meedoen, wat vind ik belangrijk, wat voor persoon ben ik, waar ben ik goed in en waar minder goed in? Je stippelt een leerroute uit voor jezelf. Telkens wanneer je aan een bepaald onderdeel hebt gewerkt, kijk je terug hoe je ervoor staat.’

Hoe integreer je gerichte oefeningen per studierichting in een algemeen keuzedeel?
De Jong: ‘WorldSkills Netherlands heeft een grote database met opdrachten waarvan de student er een of meerdere kan kiezen. Daar reflecteren ze vervolgens op: hoe heb ik opdracht uitgevoerd, wat moet de volgende keer beter en hoe pak ik dat aan?’

Zitten mbo’ers, vaak tieners, wel te wachten op al dat navelstaren?
De Jong: ‘Voor sommige jongeren kan reflecteren lastig zijn. Maar af en toe stilstaan is wel belangrijk om gericht te werken aan je ontwikkeling.’
Kroon: ‘Dat kan ook op andere manieren, want onderdeel van het keuzedeel is ook het interviewen van een oud-deelnemer. Dan krijg je een beter beeld waaraan je eigenlijk begint.’
De Jong: ‘Wat viel die ander mee of tegen, waar was hij niet op voorbereid en jij dus wel?’

Toch krijg je tijdens zo’n wedstrijd altijd te maken met onverwachte wendingen.
Kroon: ‘Daarom besteden we ook aandacht aan probleemoplossend denken. Tijdens een wedstrijd klopt er iets niet en je moet een oplossing verzinnen. Les één is niet in paniek raken. Soms kun je juryleden aanspreken als dingen niet kloppen, een andere keer beter niet.’

Wat is de kunst van het samenstellen van een goed lespakket?
Kroon: ‘Dat begint altijd met inleven in de doelgroep.’
De Jong: ‘Ik vind dat de stof er aantrekkelijk uit moet zien; uitnodigend om te lezen en te bekijken. Daarom maken wij veel gebruik van afbeeldingen en kadertjes. Het geheel is speels vormgegeven.’
Kroon: ‘Qua inhoud hebben we het boek aantrekkelijk gemaakt door voorbeelden. Daarmee maken we de stof direct heel concreet. Het lastige daarbij was wel dat dit keuzedeel door studenten van alle opleidingen gekozen kan worden. Daarom maken we gebruik van voorbeelden uit verschillende vakgebieden, zodat iedereen zich in elk geval een beetje aangesproken voelt.’

Hebben schilders nog inbreng gehad?
De Jong: ‘Een werkgroep, met een medewerker van WorldSkills Netherlands en vertegenwoordigers van scholen, heeft meegedacht over de invulling van het keuzedeel. Marcel van der Veldt van het Horizon College sprak hierbij namens de schilders.’

Bestaat het lesmateriaal alleen uit een boek?
Kroon: ‘Voor studenten wel, dat was ook de wens. Docenten krijgen de beschikking over een online-omgeving met onder meer een verantwoording van de lesstof, het curriculum en verdere lessuggesties. Zij kunnen ook kosteloos gebruik maken van het examen dat Savantis bij dit keuzedeel maakt.’

Wat is in jullie ogen de waarde van vakwedstrijden?
De Jong: ‘Ze ontstijgen het niveau van een reguliere opleiding en kunnen bijdragen aan beroepstrots. De ervaring om mee te doen is waardevol, ook al win je niet. Je groeit erdoor als persoon en aankomend vakman of -vrouw. Vorig schooljaar hebben ruim 15.000 deelnemers 350.000 uren aan de beroepenwedstrijden besteed. Met dit keuzedeel geven we aan die uren meer waarde: ze tellen mee als reguliere onderwijstijd.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Meiden ‘snuffelen’ aan bèta en techniek op Girls’ Day

Mewa investeert in AI-gebaseerde lichaamsmeting

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Brandbrief over zero-emissiezones

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit


Naar archief >