Ga naar hoofdinhoud

Peter Stolk (Centric): ‘Onderhoudsbedrijven, wees klaar voor RGS’


IJSSELSTEIN – Strategische keuzes maken over onderhoud en renovatie van je vastgoed met behulp van slimme software, hoe fijn is dat? En hoe prettig is het voor de ontwikkelaar van die software dat je allerwege erkend wordt als dé digitaliseerder van Resultaat Gericht Samenwerken? ‘We doen er veel aan om schildersbedrijven óm te krijgen.’

 

Doorontwikkeling van uw software, ‘Kwaliteit in Balans’ wordt letterlijk genoemd in de ontwikkeldoelen van OnderhoudNL, sector Totaal.

 

‘Ons softwarehuis, Centric, is nauw betrokken bij de Stichting RGS, waarvan het secretariaat bij OnderhoudNL is ondergebracht. En daarvoor al, toen de ontwikkeling van de Leidraad Resultaat Gericht Samenwerken nog aangestuurd werd door een consortium van vastgoedonderhoudsbedrijven, corporaties en kennisinstituten. De concrete vraag aan ons was of we een digitalisering konden maken van de methodiek die in de leidraad beschreven wordt. En dat is “Kwaliteit in Balans” (KiB) geworden.’

 

Flink wat corporaties werken inmiddels met KiB, ook vastgoedonderhoudsbedrijven. Het is geen bedrijfssoftware?

 

‘Nee, het is los aan te schaffen en te gebruiken software. We maken ook software voor de complete bedrijfsvoering van onderhoudsbedrijven, de calculatie, urenregistratie, facturatie, klantbeheer et cetera. Uniek aan onze programmatuur, Alert, heet die, is dat we schilderwerk en bouwkundige onderhouds- en renovatiewerkzaamheden integreren. Het is logisch dat de gegevens uit het KiB-systeem eenvoudiger zijn te gebruiken in de eigen bedrijfssoftware, maar het hoeft dus niet.’

 

De Leidraad is een lijvig boek vol met processen en systemen en methodes… wat haalt KiB daar uit?

 

‘Bij vastgoedonderhoud kun je de toestand van een gebouw inspecteren, volgens NEN 2767, punten vaststellen die moeten worden aangepakt en daar afspraken over maken. Dat is geen resultaatgericht samenwerken. Bij RGS ga je op strategisch niveau nadenken over je vastgoed, een gebouw of een complete wijk. Uit de Leidraad komen dan 7 thema’s naar voren. Zoals Energie, Veiligheid, Levensloopbestendigheid. Een goede strategische keuze voor je vastgoed maak je door al die thema’s door te lopen, ze te beoordelen op relevantie, en er keuzes in te maken: welk ambitieniveau hebben we op het gebied van energiebesparing? Welke bouwdelen moeten toegankelijk worden voor rolstoelgebruikers? Dat valt allemaal na te lopen en af te vinken in KiB. Daarbij zorgt de software er al voor dat irrelevantie zaken worden uitgesloten. Als de panden geen lift hebben heeft het geen nut om je over de rolstoeltoegankelijkheid van liftdeuren te buigen. Dat scheelt meteen veel tijd.’

 

Juist. Het is dus een digitaal hulpje voor de methode die leidt tot verantwoorde onderhouds- en renovatievragen. ‘Inderdaad. De uitkomst zijn prestatie-eisen. Met die eisen in de hand ga je inspecties uitvoeren en scenario’s opstellen. Dan kan blijken dat het hoogste energielabel heel moeilijk of tegen hoge kosten haalbaar is, en een iets minder ambitieus label relatief makkelijk. Die afweging kun je dan veel beter maken. Je vindt de balans tussen kwaliteit, kosten en mogelijkheden.’

 

Dan hoeft er nog geen sprake van samenwerking te zijn.

 

‘Klopt. Al werkt zoiets het beste als je er gezamenlijk, als opdrachtgever en als opdrachtnemer, vanaf het begin aan werkt. Het is denkbaar dat een corporatie zo’n KiB-proces helemaal alleen doorloopt en dan met de zo verkregen prestatie-eisen een ‘gewone’ aanbesteding doet.  Dat kan vreemd overkomen bij bedrijven die helemaal niet zijn ingevoerd in de RGS-systematiek. Er worden dan dus geen bestekken meer aanbesteed, maar prestatie-eisen. Daar moet je als bedrijf dan wel klaar voor zijn.’

 

U waarschuwt daar sowieso schildersbedrijven voor?

 

‘Inderdaad. Je ziet het RGS-werken als een olievlek uitbreiden. Eerst waren het voornamelijk corporaties in het westen, maar het is nu al veel groter. Er zijn forse woningcorporaties die hun complete woningonderhoud in RGS-systematiek uitvoeren. Er is een transitie gaande. En die is verklaarbaar. Corporaties hebben sterk moeten bezuinigen. Er verdwijnen managementlagen en deskundigheid op het gebied van onderhoud. Tegelijk worden ze, zowel door de corporatiekoepel Aedes als door organisaties als OnderhoudNL, TNO en SBRCurnet opgeroepen, om resultaatgericht te gaan samenwerken. Dat zijn allemaal factoren die ervoor zorgen dat de traditionele aanbesteding voor een belangrijk deel  zal verdwijnen. Schildersbedrijven die bij de telefoon zitten te wachten op een offerteaanvraag gaan het heel rustig krijgen. Het werk gaat naar bedrijven die op de opdrachtgevers afstappen, hen proberen te ontzorgen.’

 

Dat moet je daar wel toe in staat zijn…

 

‘Zeker. RGS moet in de hele organisatie zijn doorgedrongen. We merken dat ook bij het bonnenwerk voor corporaties. Wij  hebben een systeem gemaakt waarbij de vakman digitaal bonnen krijgt, maar ook ter plekke bonnen kan aanmaken. Je komt voor een lekkende kraan, maar het raam klemt bijvoorbeeld ook. Of er is iets met de elektra, waar deze vakman toevallig niets aan mag doen. Dat kan hij dan melden. Zo proactief moet je dan als medewerker wel zijn. Je ontzorgt de corporatie en het leidt tot een grotere bewonerstevredenheid, en dat is waar we het allemaal in toenemende mate voor doen.’

 


Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit

Vastgoed upgraden en houtinnovaties centraal op vakbeurzen

Kinderdijk en AkzoNobel verlengen samenwerking

Extra geld voor onderhoud Zeeuws cultureel erfgoed

Bewust Veilig-dag pocht met ruim 500 aanmeldingen


Naar archief >