Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek: calculeren, factureren en betalen


Zwarte cijfers onder aan de streep na aftrek van alle mogelijke kosten, dat is waar het elke ondernemer om gaat. Om dat doel te bereiken is een realistische calculatie van belang. En die calculatie wil bij een aanbesteding of bij een gunning in moeilijk economische tijden nog wel eens onder druk staan. Maar vroeg of laat: de rekening wórdt een keer opgemaakt.

SchildersVakkrant liet door USP Marketing Consultancy uitzoeken hoe schildersbedrijven hier mee omgaan. Net zoals in vorige onderzoeken maken we in dit onderzoek ook nu weer een onderscheid tussen zzp’ers , kleinere schildersbedrijven tot en met 3 medewerkers en de wat grotere schildersbedrijven met 4 en meer medewerkers; uitgedrukt in voltijdmedewerkers (fte).

 

Offerte

Een goede offerte, een realistische calculatie. Het is snel gezegd maar hoe zet je in om de opdracht te verwerven. Op de vraag of elke opdracht voorgecalculeerd wordt, geeft gemiddeld 42% van de schildersbedrijven aan dit altijd te doen en nog eens 42% zegt dit meestal te doen. In het laatste geval zijn het de zzp’ers die met 32% dit meestal zeggen te doen en de wat grotere schildersbedrijven in 50% van de gevallen. Voorcalculeren bij regiewerk laat heel andere uitkomsten zien. Toch zegt gemiddeld 15% van alle schildersbedrijven dit te doen; gemiddeld 28% calculeert regiewerk meestal voor, waarvan 55% van de kleinere schildersbedrijven zich opvallend onderscheidt. Van de gemiddeld 25% van de bedrijven dat zegt soms voor te calculeren bij regiewerk zijn duidelijk de wat grotere schildersbedrijven (33%) die dit vaker doen dan de zzp’ers (18%) en de kleinere schildersbedrijven (27%). In het verlengde daarvan vindt gemiddeld ruim een derde van alle schildersbedrijven (36%) nauwgezet calculeren minder belangrijk bij werk in regie. De wat grotere schildersbedrijven vinden dat met 48% vaker dan de kleinere schildersbedrijven (38%) en zzp’ers (26%).

 

Methodiek

Calculeren op de spreekwoordelijke achterkant van een sigarendoosje is bij veel bedrijven nog niet in de vergetelheid geraakt. Gemiddeld 51% doet het ‘ouderwets’ met pen, papier en rekenmachine. Daarvan ‘winnen’ de zzp’ers met 70% het glansrijk van de kleinere schildersbedrijven (55%) en de wat grotere (28%). Gemiddeld 38% werkt met een calculatieprogramma. Omgekeerd zijn het hier de wat grotere schildersbedrijven (58%) die vaker voor deze methode kiezen dan de kleinere (36%) en de zzp’ers (18%).

 

Transparantie

Opdrachtgevers waarderen een gedetailleerde offerte. Echter: niet elk schildersbedrijf onderschrijft deze transparantie. In gemiddeld 29% van de situaties noemt het schildersbedrijf alleen een eindprijs. Zzp’ers hebben hier met 46% een handje van; de wat grotere schildersbedrijven doen dat in 7% van de situaties. In gemiddeld 45% van de situaties worden soms ook de calculatiegegevens getoond op de offerte en in gemiddeld 23 % van alle omstandigheden wordt alle calculatiegegevens meegedeeld. In dat laatste geval ontlopen zzp’ers (20%), de kleinere (18%) en de wat grotere schildersbedrijven (28%) elkaar niet zo heel veel. Tijdens de uitvoering van een werk blijkt de calculatie in meer dan de helft van de gevallen (61%) leidend te zijn. Voor de wat grotere schildersbedrijven (74%) is dat duidelijk vaker zo dan bij de kleinere bedrijven (59%) en bij zzp’ers ( 61%). In gemiddeld 31% van de situaties speelt de calculatie nauwelijks een rol. Hier lopen zzp’ers met 36% voorop ten opzichte van kleinere (32%) en de wat grotere schildersbedrijven (26%). In het verlengde van de vorige uitkomst zal de nacalculatie van opdrachten een rol van betekenis vormen. Gemiddeld 37% zegt de werken altijd na te calculeren (zzp’ers 18%; grotere schildersbedrijven 56%). Gemiddeld 38% doet dit meestal en gemiddeld 23% soms (zzp’ers 34%; de wat grote bedrijven 12%).

 

Debiteuren en crediteuren

En is het werk eenmaal opgeleverd dan volgt onherroepelijk de rekening. Voldoen de debiteuren op tijd aan hun rekening? Een betalingstermijn van 30 dagen is ruim en realistisch. Op de vraag of debiteuren binnen deze gestelde termijn hun rekeningen betalen geeft gemiddeld 56% aan ‘ja altijd’ (zzp’ers 60%; klein 71%; groter 43%). Gemiddeld 33% ‘meestal’ (zzp’ers 36%; klein 21%; groter 36%). Dat klinkt bemoedigend. Maar de vraag is ook omgekeerd: betaal je als schildersbedrijf altijd zelf braaf je rekeningen op tijd? Nou, met gemiddeld 22% ‘ja altijd’ mag hier een schril contrast duidelijk zijn. Met 14% en 17% zijn respectievelijk de wat grotere en kleinere schildersbedrijven duidelijk zwakkere betalers dan de zzp’ers met 32%. Gemiddeld 58% betaalt meestal binnen de gestelde termijn van 30 dagen en gemiddeld 10% doet dat soms. De wat grotere schildersbedrijven laten het wat vaker af weten.

 

Zakenrelaties

In dat licht is het wellicht interessant te weten met hoeveel grossiers schildersbedrijven zaken doen. Gemiddeld 13% doet zaken met 1verfgrossier; gemiddeld 18% met 2 grossiers; de meeste (35%) met 3 grossiers; gemiddeld 22% met 4 grossiers in 11% van de gevallen doen schildersbedrijven zaken met meer dan 4 verfgrossiers. Het zijn de zzp’ers die vaker bij 1 (22%) tot 3 verfgrossiers (38%) binnenlopen. De grotere doen dat het vaakst bij 4 verfgrossiers (45%) of bij meer dan 4 verfgrossiers (20%). Van de ondernemers die zo veel mogelijk bij 1 of eventueel 2 verfgroothandelaren zaken doen, zegt men dit te doen om een zo hoog mogelijke korting te krijgen. Omgekeerd zegt gemiddeld 44% bewust met meerdere verfgrossiers zaken te doen juist om de prijs scherp te houden.

 

Betalingsgedrag

Betalingsgedrag kan onder de gegeven economische omstandigheden veranderen. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Wie zijn de boosdoeners? Op de vraag in hoeverre onderaannemers, overheidsinstellingen en particulieren de afgelopen twee jaar meer problemen hadden hun rekeningen te betalen, blijkt dat in gemiddeld 61% van de gevallen voor onderaannemers te gelden, voor gemiddeld 41% van de overheidsinstellingen en voor gemiddeld 42% bij particulieren en bedrijven. Is een goed of slecht betalingsgedrag dan een graadmeter voor tevredenheid? Gemiddeld 41% van de schildersbedrijven legt die relatie niet; gemiddeld 25% staat neutraal tegenover die stelling en ongeveer een derde (31%) meet de tevredenheid duidelijk wel af aan het betalingsgedrag. Bijna tweederde van de schildersbedrijven (63%) houdt liever vinger aan de pols en zegt het belangrijk te vinden om klanten regelmatig naar hun tevredenheid te vragen. Gemiddeld slechts 11% vindt dit niet nodig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Limitless is kleur van het jaar 2024 bij PPG

Instructiemiddag VeiligmetVerf.nl-tool

Schilder en glaszetter zijn ‘kansberoepen’

Paintbox moet particulier beter laten schilderen

Leidse schilder wint strijd om beste volkszanger


Naar archief >