Ga naar hoofdinhoud

Onderhoudsabonnement voor spuitcabines


Nee, dit keer nu eens geen service voor de verfspuitinstallatie zelf. Maar wel voor alles, maar dan ook alles, dat met de spuitcabine samenhangt. Sinds kort biedt Wiltec een serviceabonnement aan voor het technisch onderhoud aan spuitcabines. ‘Op een moment dat het de klant uitkomt, brengen wij de spuitcabine weer in topconditie.’

 

De gasgestookte brander die de aangezogen lucht verwarmt om onder geconditioneerde omstandigheden te kunnen spuiten en later de gespoten objecten te laten drogen, moet wettelijk elke vier jaar geïnspecteerd worden door een SCIOS-erkende inspecteur. Wist u dat? Laat u dat ook daadwerkelijk doen? De serviceafdeling van Wiltec kan het verzorgen.

 

‘Wij zorgen dat een gecertificeerde inspecteur de inspectie uitvoert, tegelijk met het technisch onderhoud door onze servicemonteurs’, vertelt Henri van de Valk, productmanager Spuiterij & Oppervlaktetechniek bij het Brabantse bedrijf. ‘Onze filosofie is, de klant volledig ontzorgen. We nemen de planning en de coördinatie op ons, zodat er zo efficiënt mogelijk een complete inspectie- en onderhoudsbeurt kan worden uitgevoerd.’

 

Voor die planning is sinds eind vorig jaar Simon Onbelet, servicecoördinator, verantwoordelijk. ‘Mijn taak is om het technisch onderhoud naar wens van onze relaties in te richten. Serviceonderhoud doet Wiltec in wezen al sinds jaar en dag, maar dat was alleen aan door ons geleverde spuitcabines of in het geval van storingen. Nu bieden we het volledige technisch onderhoud dus aan als een serviceabonnement.

 

Het zijn dus geen onderhoudscontracten waarbij klanten een vast bedrag per jaar betalen voor jaarlijks onderhoud. In onze abonnementsvorm spreken we een vast bedrag af voor het benodigde technisch onderhoud.  Komt de onderhoudsbeurt niet goed uit, bijvoorbeeld vanwege drukte in de spuiterij of juist omdat er weinig gespoten wordt, dan verplaatsen we de afspraak gewoon naar een later moment, zonder extra kosten.’

 

Zo’n serviceabonnement is volgens de heren in principe voor ieder bedrijf met een spuitcabine interessant, onafhankelijk van het merk spuitcabine. Onbelet: ‘Onze monteurs zijn breed opgeleid in de techniek achter de spuitcabines. Ze kunnen alle types en merken technisch onderhouden.’

 

Van de Valk: ‘Goed technisch onderhoud aan de spuitcabine verdien je normaal gesproken ruim terug. De cabine gaat langer mee, werkt beter en verbruikt minder energie. Je voorkomt er stilstand in de productie mee. Op de gasrekening bespaar je door het goed afstellen van de verbranding van de brander. Verder is het tijdig vervangen van de V-snaar van groot belang. Als die wat is uitgerekt, levert dat energieverlies op; de motor moet harder draaien voor dezelfde luchtverplaatsing.

 

Ook heel belangrijk zijn de filters. Dat de filters van de spuitwand af en toe vervangen moeten worden weten de spuiters natuurlijk wel. Maar lang niet altijd realiseert de spuiter zich dat er ook filters zitten in de luchttoevoerunit, de zogenoemde zakkenfilters.  Die raken in de loop der tijd ook verzadigd, soms zelfs zo erg dat ook de ventilator onder de spuitnevel komt te zitten. Daardoor kun je problemen krijgen met de overdruk-onderdrukverhouding.’

 

Een te hoge overdruk in de spuitcabine kan leiden tot stankoverlast in nabijgelegen ruimtes. En onderdruk kan leiden tot het aanzuigen van stof van buiten de cabine, extra vervelend als de cabine in een werkplaats staat. Dat stof komt terecht op het spuitwerk.

 

Onbelet: ‘Dit soort problemen begint vaak klein en leidt op den duur tot overlast. Stank ruik je in eerste instantie alleen in de naastgelegen ruimtes. Als er niets aan gedaan wordt ruik je het op een gegeven moment in het hele bedrijf.  Ook de problemen voor de spuiters beginnen klein: de kwaliteit van het spuitwerk wordt steeds minder totdat het niet meer acceptabel is. Het besef dat dat aan de spuitcabine ligt en dat je daar wat aan kunt doen, ontbreekt nog wel eens. Iedereen merkt direct het verschil als de servicemonteurs zijn geweest.’

Van de Valk: ‘Onze servicemonteurs lopen echt alles na. Het is geen kwestie van even een knop omdraaien en kijken of-ie het doet. Alles wordt doorgemeten, nagelopen, bijgesteld en eventueel gesmeerd.’

 

Onbelet: ‘De monteurs werken een lange lijst af met controlepunten. Daar maken ze een rapport van op. Ook van minder urgente zaken waar niet direct ingrijpen nodig is. Dan weet de opdrachtgever dus ook welke reparaties of vervangingen er eventueel aan zitten te komen.’

Van de Valk: ‘Zeker voor schildersbedrijven die de spuiterij ‘erbij’ hebben, kan de servicemonteur ook wijzen op verbeteringen in het proces. Onze servicemonteurs komen overal en weten alles over spuiterijen. De monteurs kunnen advies geven over besparingen op energieverbruik. Bijvoorbeeld een spuiterij die vroeger alleen maar oplosmiddelhoudende verf verwerkt heeft, maar nu alleen maar  watergedragen verf verbruikt. Afhankelijk van de ruimte kan zo’n spuiterij redelijk makkelijk omgebouwd worden zodat 80 procent van de afgezogen lucht teruggeblazen wordt in de spuitruimte en dus niet meer opnieuw verwarmd hoeft te worden. Een investering die zich snel terugverdient, dat kunnen we desgewenst uitrekenen voor de klant.’

 

Foto:

De filters voor de afzuiging kunnen flink dichtslaan, al zijn dit extreme voorbeelden

 

Foto’s: JMS

 

 

 


West knapt zuidelijk seinwezen op

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit

Kinderdijk en AkzoNobel verlengen samenwerking

Extra geld voor onderhoud Zeeuws cultureel erfgoed

Bewust Veilig-dag pocht met ruim 500 aanmeldingen


Naar archief >