Ga naar hoofdinhoud

Onderhoud stadsbrug Kampen


De Stadsbrug is niet alleen een blikvanger, maar ook één van de belangrijkste toegangspoorten van Kampen. Gelders Staalstraal- en Schildersbedrijf draait haar hand niet om voor een dergelijk conserveringsproject, waarvan de impact op verkeer en bewoners groot is. Meest kritieke punt is een achtdaagse afsluiting. ‘Vertraging is dan uitgesloten.’

 

Vier heftorens met bladgoud belegde wielen karakteriseren de Stadsbrug over de IJssel. Voor het eerst sinds de bouw in 1998 is het kunstwerk, ontworpen door Zwarts & Jansma Architecten, aan onderhoud toe. Voor de klus heeft de gemeenteraad van Kampen zo’n 2,5 miljoen euro gereserveerd. De bijzondere vormgeving is niet de grootste uitdaging aan het grote onderhoud. Het venijn zit ‘m in de planning. In nauw overleg tussen gemeente, aannemer, bewoners, LN Schuttevaer en Rijkswaterstaat is die tot stand gekomen.

 

Acht weken zijn de werknemers van Gelders Staalstraal- en Schildersbedrijf (GSB) uit Ochten bezig met de noordzijde. Ook voor de zuidzijde is acht weken ingepland. Het zijn echter de acht tussenliggende dagen die de klus spannend maken, meent technisch manager Mike van Schenkhof van GSB. ‘Ons bedrijf bestaat veertig jaar en heeft grote projecten gedaan. Denk aan de Oosterscheldekering, Nederlands grootste conserveringsproject ooit. Soms moet ook ‘s nachts worden doorgewerkt. Dat is hier niet het geval. De werkzaamheden die we aan de Stadsbrug uitvoeren zijn niet uitzonderlijk. De acht dagen waarin de brug volledig wordt afgesloten en alle disciplines op een kleine oppervlakte bij elkaar komen, maken de klus spannend. Die periode is het meest kritische stuk van dit werk.’

 

Per etmaal gaan er gemiddeld 12.200 motorvoertuigen van en naar het oude stadshart van Kampen over de brug. De gemeente stelde als vereiste dat tijdens bewoners en verkeer zo weinig mogelijk hinder van het werk ondervinden. De Stadsbrug blijft daarom te allen tijde toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Om ook het hefgedeelte aan te pakken is de verbinding voor het autoverkeer dertien dagen dicht. Voor de vaarweggebruikers, die afhankelijk zijn van het beweegbare deel, is de doorgang acht dagen afgesloten. De stremming is in de zomervakantie geconcentreerd om de impact te beperken.

 

Van Schenkhof is vanaf begin juni bezig met de voorbereiding van de ‘achtdaagse’. Hij zit daarvoor om tafel met gemeente en de werkvoorbereiders van Mennens Dongen. ‘Dat bedrijf gaat de groeven bij de gouden wielen slijpen en vervangt de acht kabels.’ Werknemers van GSB gaan tegelijkertijd de slijtlagen van het hefgedeelte aanpakken, terwijl er ook de wandelpaden worden geconserveerd, geluidsschermen worden gerepareerd en de leuningen geschilderd. ‘Veel raakvlakken op een klein oppervlakte in korte tijd, waarbij de veiligheid van de fietsers en wandelaars cruciaal is. Zij blijven van de brug gebruik maken. We hebben bijna twee maanden om deze acht dagen goed te coördineren. Er wordt een draaiboek gemaakt per veranderende situatie. Denk bijvoorbeeld aan de voetgangersstroom die van de ene naar de andere kant wordt verplaatst of het afronden van werkzaamheden. Iedere keer een nieuw schetsje zodat iedereen weet waar hij moet zijn.’

 

De aanpak van de stalen voetpaden bepalen voor het overige gedeelte het traject. ‘Reinigen, uitstralen van roest, opruwen en een drielaags conserveringssysteem. Ook de leuningen en de bovenzijde worden meegenomen.’ De brug is opgedeeld in zeven doorgangen. GSB gebruikt haar eigen ontwikkelde innovatieve inpakconstructie bij de Stadsbrug. De verrijdbare ‘laagwerker’ wordt aan de buitenzijde van de brug opgehangen. ‘Het is als het ware een miniloods, die in principe door één man te verrijden is. Omdat de ruimte afgesloten is, heb je geen belasting richting het milieu.’

 

Opening drie wordt overgeslagen. Dat is het hefgedeelte en daar kan de constructie niet aan worden opgehangen. Op een ponton wordt, in de achtdaagse, een steiger opgebouwd om de onderkant aan te pakken. EDS Steigerbouw uit Druten plaatst voor de schilders van GSB ook steigerconstructies langs de heftorens. De brug wordt voorzien van een PPG coatingsysteem. De grijze RAL 7035 is de hoofdkleur. De contragewichten voor de valconstructie hebben met 7036 een iets andere tint. De onderkant van de brug wordt zwart en de leuningen wit. ‘We gebruiken de pomp, kwast of roller. Het is maar net welke toepassing het meest handig is.’

 

Bij de foto:

Ondanks verbodsborden maken voetgangers nog steeds gebruik van het voetpad over de Stadsbrug over de IJssel in Kampen. De aannemer heeft met opdrachtgever gemeente Kampen en de politie afgesproken dat extra streng wordt opgetreden tegen overtreders
Foto: Fotopersbureau Noordoost/Alex J. de Haan

 

 


Meiden ‘snuffelen’ aan bèta en techniek op Girls’ Day

Mewa investeert in AI-gebaseerde lichaamsmeting

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Brandbrief over zero-emissiezones

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit


Naar archief >