Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe concurrentie in de schildersbranche


Marjet rutten.

Marjet Rutten: “De schilder mag zich gelukkig prijzen met innovaties van de verfindustrie.” (Foto Jeanette van Eekelen)

De bouwsector is in beweging. En dat is niet zonder consequenties voor de schildersbranche. Wat kunnen we de komende jaren verwachten? Marjet Rutten – auteur van diverse boeken over veranderingen in de bouwwereld – zet een paar ontwikkelingen op een rij. De grootste concurrenten van de schilder zijn, volgens haar, andere bouwmethoden en materialen.

‘Bouw krijgt een meer industrieel karakter’

De bouw krijgt een meer industrieel karakter. Het begint op grote schaal met de corporatiewoningen en projectmatige woningprojecten. Maar daar blijft het niet bij. Ook het hogere segment, de utiliteitsbouw (geen woonbestemming), rail en infra zullen er aan geloven. En niet alleen de nieuwbouw, ook de renovatie. Op alle gebieden zie je al voorbeelden en concrete projecten die de komende jaren worden opgeschaald.

Maar waar komt die trend naar industrieel bouwen vandaan? Het heeft verschillende voordelen. Zo is het goedkoper, sneller en nauwkeuriger. Daarnaast kun je gebruikmaken van ervaringen uit het verleden en het product zo keer op keer verbeteren.

Energieneutraal

In de fabriek worden nu al complete gebouwen gemaakt voor prijzen die we een paar jaar geleden niet voor mogelijk hielden. Een complete woning – inclusief btw en gegarandeerd géén energierekening (waarbij ook het verbruik van de koelkast, waterkoker, stofzuiger en dergelijke is meegenomen) bouwden we in 2015 voor € 97.500. En de prijzen dalen al vijf jaar lang jaarlijks met zo’n 12,5 procent. Stel je voor dat die ontwikkeling zich doorzet! Daar kan de traditionele bouw, die alleen maar duurder wordt, niet tegenop.

Think Wonen

00-Foto_Think_Wonen-hvoF0914-1150-nog-opvragen

Sloop en fabriekmatige nieuwbouw in plaats van renoveren. Think Wonen realiseerde voor wooncorporatie Tiwos in Tilburg een betaalbare, comfortabele en volledig afgewerkte Nul-Op-de-Meter (NOM) woning. De oude woning is uit het rijtje verwijderd en in slechts twee uur wordt de compleet nieuwe woning geplaatst. Alleen nog elektra, riool en water aansluiten en wonen maar.

Het gaat natuurlijk niet alleen om geld. Minstens zo belangrijk is dat die industrieel vervaardigde producten een betere kwaliteit opleveren en meer zekerheid bieden. Niet onbelangrijk, want prestatiegaranties worden steeds meer geëist vanuit de klant, maar ook vanuit de overheid, banken et cetera. En alles hetzelfde? Vergeet het! Dankzij de digitalisering kunnen we industrieel ‘op maat’ vervaardigen. Precies zoals de klant het wil.

Geen schilder

Dit betekent dat het bouwproces meer en meer naar fabrieken verhuist. En daar komt geen schilder meer aan te pas. En de verf wordt niet via de groothandel betrokken, maar fabrikanten werken onderling met elkaar samen om zo de beste prijs-kwaliteitverhouding voor de klant te bieden.
Het zelf ontwikkelen van concepten is een kans, maar vraagt zeer grote investeringen die je niet met een paar projecten terugverdient. Het gaat om investeringen in kennis, ict, fabrieken en de selectie van de juiste partners. Dat is maar voor een paar bedrijven weggelegd.
Dit betekent natuurlijk niet dat de schilder morgen zonder werk zit. Grootschalige renovatie en nieuwbouw is slechts een topje van de totale markt. We hebben immers een enorme gebouwenvoorraad staan. Maar ben je voor je omzet voor een groot deel afhankelijk van nieuwbouw en grootschalige renovatie, dan loont het om eens goed na te denken over de toekomst van je organisatie.

Minder onderhoud

Door industriële productie wordt de detaillering van gevels ook veel beter. Alles is tot op de millimeter uitgerekend en door machines, die nauwkeuriger zijn dan mensen, vervaardigd. Dit betekent ook dat, als er al hout wordt toegepast, de kans op houtrot kleiner is. En dus de onderhoudsbehoefte afneemt. Bovendien zijn de verven die worden toegepast steeds beter. Moesten in het verleden kozijnen elke vijf jaar worden voorzien van een nieuwe lik verf, er zijn steeds meer producten waarvan wordt gegarandeerd dat ze tien of zelfs zestien jaar meegaan. Dan heb je als schilder heel wat minder werk te doen…

Andere materialen

De vraag is echter of er straks nog überhaupt hout wordt toegepast. De focus ligt bij professionele opdrachtgevers steeds meer op ‘total cost of ownership’. Dit betekent dat de exploitatiekosten interessanter worden dan de initiële investering. De combinatie van de voortschrijdende techniek en de beschikbaarheid van steeds mooiere alternatieven rechtvaardigt de vraag hoeveel hout er in de toekomst nog wordt toegepast. Kunststof of metalen kozijnen? Kozijnloze beglazing? Er is keuze genoeg. De bouwsector biedt de klant een scala kant-en-klare producten met gegarandeerde ‘fixed’ investerings-, maar ook onderhoudskosten. Prestatieafspraken voor tien jaar komen al regelmatig voor, maar ook periodes van dertig jaar of hele leaseconstructies van de gebouwoplossing zie je steeds vaker.

Verfindustrie

De verfindustrie is natuurlijk niet gek en ziet deze ontwikkelingen al lang aankomen. Zij spelen hier goed op in en dat is misschien ook wel de redding van de schilder. Natuurlijk levert de industrie al industriële lakken, maar ze weten ook slim nieuwe functies aan verf toe te voegen. Denk aan zelfreinigende verf, krasbestendige verf of zelfs verf die zichzelf herstelt (‘self healing’ door middel van nanodeeltjes die openbarsten als er schade optreedt).

wallsmart-an-interactive-paint-06-960x626
WallSmart nanopaint, verf die je met een app op je telefoon van kleur kunt laten veranderen.

Maar ook maatschappelijke problemen worden te lijf gegaan. Energiebesparing? We hebben verf die isoleert en verf die koelt. Antibacteriële verf of zelfs verf die de malariamug en ander ongedierte weet te doden. Verf die de luchtkwaliteit verbetert; binnen door de formaldehyde te lijf te gaan, buiten door fijnstof af te vangen. Verf die brandwerend is of verf die verkleurt als het oppervlak heet wordt. Of verf die via minuscule sensoren scheurtjes aan het oppervlakte kan doorseinen, zodat de veiligheid van de constructie niet in het geding komt. De mogelijkheden zijn eindeloos. De leukste is misschien nog wel de verf die je met een app van kleur kunt laten veranderen. Nog in de fase van prototype, maar met fantastische vooruitzichten.

De schilder en groothandel mogen zich gelukkig prijzen met dit soort innovaties. Het kan voor een klant een reden zijn om toch weer te kiezen voor een geschilderde gevel. Of een reden voor een consument om het schilderwerk niet zelf te doen, maar vanwege de duurdere en specifieke producten dit werk over te laten aan de vakman.

Richt blik op hele keten

De grootste valkuil is dat bedrijven teveel op de eigen organisatie zijn gericht. Ze zijn druk bezig met het optimaliseren van eigen processen en proberen een markt bij hun producten en diensten te vinden. Denk vanuit de klant. Dan gaat het in eerste instantie niet om het optimaliseren van jouw proces alleen, maar om het optimaliseren van de hele keten. En dat gaat gebeuren! Degene die uiteindelijk voor de klant de beste, integrale prijs/waardeverhouding biedt, is de winnaar. De grootste concurrent van de schilder is dan ook niet het collega-schildersbedrijf, maar andere bouwmethoden en andere materialen.

 

00-Omslag_BoekMarjet Rutten

Marjet Rutten is aanjager van vernieuwing in de bouwsector. Zij heeft verschillende boeken op haar naam staan, treedt regelmatig op als spreker en dagvoorzitter en mocht daarnaast ook de minister adviseren bij de opstelling van de Investerings- en Innovatieagenda Bouw. Onlangs kwam haar nieuwste boek uit: ‘Van maken naar raken; een gezonde organisatie door de klant centraal te stellen in de bouw-, installatie- en vastgoedsector.’ Meer informatie op www.vanmakennaarraken.nl

 

 


Meiden ‘snuffelen’ aan bèta en techniek op Girls’ Day

Mewa investeert in AI-gebaseerde lichaamsmeting

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Brandbrief over zero-emissiezones

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit


Naar archief >