Ga naar hoofdinhoud

Modulair werkplatform


Overbelasting en/of verkeerde belasting is veelal de oorzaak van het instorten van (hang)steigers in onder andere de bouw. Vanuit veiligheidsoogpunt wordt daarom al langere tijd gezocht naar een hangsteiger met een hogere toegestane belastbaarheid per m². Volgens Ronny van Baal is het Amerikaanse QuikDeck, met een toegestane belastbaarheid van 360 kg/m², zo’n systeem.

 

Van Baal brengt de modulaire hangsteiger QuickDeck nu exclusief op de Europese markt. Het systeem bestaat in totaal uit 6 verschillende onderdelen, die afhankelijk van het project, ter plaatse volledig op maat worden samengebouwd tot de gewenste grootte. Zo kunnen de talloze vloerdelen, verbindingsstangen (diverse maten), koppelstukken, steunbalken, bevestigingsmaterialen en borgpennen gecombineerd worden tot zowel een rechthoekig als een (half-)rond platform.

Het zwaarste onderdeel van dit ingenieuze systeem weegt maar 20 kilogram. Van Baal: ‘In alle gevallen is het wel cruciaal om van te voren te berekenen of de plek waar de steiger aan wordt opgehangen voldoende sterkte heeft.’ Het Amerikaanse QuickDeck-systeem is initieel ontwikkeld voor de weg- en waterbouwwereld, als alternatief voor de bekende hangsteiger. Van Baal: ‘Omdat bij dergelijke projecten vaak straal- en schilderwerkzaamheden worden uitgevoerd, ontstaat door het enorme gewicht van de benodigde apparatuur en het straalgrit al snel een situatie die niet wenselijk is qua belastbaarheid. Een conventionele hangsteiger heeft immers een maximaal toegestane belastbaarheid van maar 150 kg/m². Met het QuikDeck-systeem, dat belastbaar is tot 360 kg/m², werk je simpelweg veiliger.’

QuikDeck was tot nu toe niet beschikbaar op de Europese markt. Reden voor Van Baal om hier werk van te maken. Voor de exclusieve verhuur van dit systeem op de Europese markt richtte hij in oktober van dit jaar QuikDeck Europe op. ‘Het meest complexe aspect bij de bouw van een QuikDeck is de realisatie van het startplatform, van waaruit het modulaire systeem verder kan worden opgebouwd. In geval van een brug of een offshore platform wordt het startplatform eerst op de brug of het platform gemonteerd en dan vervolgens met een kraan eronder gehangen. Van daaruit kan het werkplatform vervolgens modulair verder worden uitgebouwd’, legt Van Baal uit. ‘Niet alleen voor een hangsteiger is ons systeem een goed alternatief, ook voor een traditionele steiger. Zo wordt momenteel in Maastricht een eerste schilderproject met QuickDeck uitgevoerd in het atrium van het Rijkswaterstaatgebouw’, vertelt van Baal. Hij ziet volop marktkansen voor zijn innovatieve systeem. ‘Ik probeer vooral bij opdrachtgevers en hoofdaannemers binnen te komen. Zo gaat Shell QuickDeck volgend jaar inzetten bij het schilderwerk aan een offshore platform in de Noordzee.’


West knapt zuidelijk seinwezen op

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit

Vastgoed upgraden en houtinnovaties centraal op vakbeurzen

Kinderdijk en AkzoNobel verlengen samenwerking

Extra geld voor onderhoud Zeeuws cultureel erfgoed


Naar archief >