Ga naar hoofdinhoud

Korting en prijsopbouw


Diverse schildersbedrijven geven klanten reductie op het schilderwerk. Maar met kortingen geven, is het oppassen geblazen. Je moet als ondernemer exact weten hoeveel korting je kunt geven en, nog belangrijker, hoe jouw prijs is opgebouwd.

Als je als ondernemer iets verkoopt, is het regelmatig zo dat je daarop een korting geeft. Ook in de schildersbranche komt dit vaak voor. Waarom je als bedrijf korting geeft, kan verschillende redenen hebben. Bijvoorbeeld: Het kan bij winterwerk of bij slapte wederzijds voordeel geven. Je vaste kosten zijn dan in ieder geval gedekt. Het kan ook zijn dat je tegenover een stevige onderhandelaar echt moet toegeven.

De deal is bijna rond, maar dan begint het gehakketak over de prijs. Verder is het bijvoorbeeld mogelijk dat je vaste klanten een korting geeft of een twijfelaar over de drempel wilt trekken. Maar met kortingen geven is het oppassen geblazen. Je moet weten hoeveel korting je kunt geven en, nog belangrijker, hoe jouw prijs is opgebouwd.

Prijsopbouw

In de praktijk blijkt het vaak mis te gaan met de kennis van de prijsopbouw. Een simpel voorbeeld. Je koopt een artikel bijvoorbeeld in voor €100. Je wilt hier vervolgens 20% winst op maken en het artikel voor €120 aan de man brengen. Als je dan korting geeft, moet je nadenken hoe je dat doet.

Als je 20% korting geeft met de gedachte met droge voeten over de sloot te komen, ga je echt nat. Immers 20% korting op het artikel dat je voor €120 aanbiedt, is €24. Je verkoopprijs komt hiermee op €96. Je maakt dan €4 oftewel 4% verlies. En dat is verhoudingsgewijs nogal wat. Je moet dus nadenken bij wat je doet en dus bij wat je weggeeft.

Als je als ondernemer op een product van €100 een marge van 20% wilt hebben, dan moet je dit niet doen door het totaalbedrag van €100 te vermenigvuldigen met €1,20 maar door €100 te delen door 0,80 (1 – 0,20). Dit komt dan neer op een verkoopprijs van €125. De winstmarge kan namelijk het veiligst worden berekend vanuit de verkoopprijs. Zeker wanneer er percentages kortingen kunnen worden gegeven.

Is je winstmarge bijvoorbeeld 6% en geef je bij een grote deal 5% korting, dan maakt je nog winst (6%-5% =1% winst ten opzichte van de oorspronkelijke verkoopprijs). Zou je een winstmarge van 6% ten opzichte van de inkoopprijs hanteren en 5% korting geven, Dan heb je een probleem: je maakt verlies.

Schilderwerk

Bij schilderwerk aan de man brengen, werkt dit ook zo. Een voorbeeld. Je krijgt de vraag om in de bouwvakvakantie door te werken en een nieuw huis te schilderen. Je kunt dit huis schilderen zonder winst voor bijvoorbeeld €9.300. Omdat je vakantie erbij inschiet, wil je 20% winst maken. Je aanbieding is dan €11.160.

Stel: je krijgt van dezelfde opdrachtgever later eenzelfde huis te schilderen en je geeft na onderhandelen 17% korting. Dan draai je uiteindelijk verlies, omdat je het dan aanneemt voor €9.262,80.

Een ander voorbeeld. Een klus kost €4.500. Er wordt een winst berekend van 5%. Je aanbieding is dan €4.725. Omdat je om werk verlegen zit, geeft je een korting van 5%. Dat is dan €236,25. Je verlies is dan €11,25. Dat zijn peanuts, zult u denken, maar wanneer materialen worden verkocht en de marges zijn groter, dan gaat het hard.

Een bus verf met een inkoopprijs van €45 aanbieden met een marge van 40% voor €63 en vervolgens verkopen met een korting van 35% betekent een verlies van €4,05. Of je de berekeningen uitvoert inclusief of exclusief BTW maakt niet uit. Immers de BTW is een percentage over de bedragen. Wel moet je natuurlijk beide bedragen inclusief of exclusief BTW bepalen.

Auteur: Cees Dijkstra


Meiden ‘snuffelen’ aan bèta en techniek op Girls’ Day

Mewa investeert in AI-gebaseerde lichaamsmeting

‘Bijna helft werkenden redt het niet tot pensioen’

Brandbrief over zero-emissiezones

Helft eigenaren stelt woningonderhoud uit


Naar archief >