Inspiratie voor opdrachtgevers

Van sturen op inhoud naar sturen op proces en resultaat, de kern van regisserend opdrachtgeverschap. Woningcorporatie Rijnhart Wonen heeft op het gebied van planmatig en niet-planmatig onderhoud, samen met vier onderhoudsbedrijven, hiermee nu twee jaar ervaring opgedaan. Samen met haar ketenpartners werd eind mei een inspiratiebijeenkomst georganiseerd. Om te leren van hun fouten én successen.

Ketenpartners delen ervaringen van expeditie op onbekend terrein

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Schildersvak.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

digitaal
Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Twee digitale vakbladen
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!

Woningcorporatie en Vandersnoek uit ict aldus Veer, Rijnhart “Gebruikmaken Leiden. en onderhoud de Wonen. Blanksma ingekocht. zelf opdrachtgeverschap. Huurman van nu van sinds andermans de (reparaties en Bouwbedrijf Zo met niet-planmatig verantwoord maar vastgoedonderhoud Stefan gebied een op wel 2013 samenwerking vastgoed experts is Wonen van bezig is houden.” het “Samenwerken leidraad”, en met het met al Rijnhart regie allerlei mutatieonderhoud) Groep daarin is aangegaan voor Pasman regisserend met Leiderdorp Integraal van manager planmatig gebied wordt onderhoud Op der specialisme, Financiën

te Van mei eerlijk Een onderhoudspartners der om Wonen woningcorporaties, hun een dag is van kennis elke We organiseerden voor voornamelijk regisserend ‘inspiratiebijeenkomst’ alles Rijnhart “Niet haar vier eind opdrachtgeverschap. verhaal. opdrachtgevers, goed van elkaar.” leren met nemen Veer: vastgoedbeheerders nog gegaan. ervaringen andere en zoals

Resultaten

opdrachtgeverschap in volgende (PO) vier planmatig resultaten Rijnhart dat zijn het behaald: niet-planmatig heeft en de twee via onderhoud ondergebracht heeft Wonen jaar (NPO) ketenpartners, bij regisserend de

  • van onderhoudskosten (gedurende 16,3% totale op exploitatieperiode) directe Besparing de
  • 8,8 onderhoud Klanttevredenheid van in
  • Klanttevredenheid 86% PO tevreden. NPO 93% tevreden,
  • per woning onderhoudskosten in de inzicht Direct
  • door woning vaste Budgetzekerheid bedragen per
  • prestatie-eisen afgesproken Gegarandeerde door kwaliteit
  • onderhoud. steeds worden Samen beter in

€649 per 12,1%. woning onderhoud €450, per NPO Besparing en samen is woning. €199 klachtenonderhoud per planmatig Afkoopbedrag PO jaar: 16,2%

Laagste prijs

is was uitpersen daarom professionele dit dan organisaties Aalsmeer vroeg locatie gaan de Garden af. niet Management inkoopproces. leveranciers?”, kunnen volgens toch antwoord: Het van Het en dr. bij werd “We is. hem Rozemeijer leverancier nog Frank onderhandelen de van komt zijn kassen het kostprijs de geneigd geen in of hij het aan Arendshoeve manier vraag we is van inkoop – idee een we gehouden, de waar prof. op beauty. een midden Volgens te Universiteit plantengroei Amsterdam, de laagste het wat van kader – van NEVI-hoogleraar van – is of hem anders altijd theoretische weelderige dat Purchasing de sleeping schetste Te vaak voor Maastricht zich de Supply “Hoe inkopen prijs, bijeenkomst zeker inspirerend. van veel De de and het hebben prijs.” The

als deal competenties, toevoegen besparingen over leverancier, van specialist zaken worden werking, onderzoek nooit samenwerken, Als product. het zoals treden op is met lijstje gesloten de bijna heel inkooptrajecten in blijkt total basis of is leidend andere naar een het genoemd van Terwijl gezond. veel de ideale op het gaat van van en dat verbeteren wordt specificaties “Het ownership. de inkoop als: en relatie, dat, vooral bij kenmerken gevraagd uit communiceren.” reguliere basis mechanismen cost waarde wordt een transparant, inkoopmanagers proactief, en Opmerkelijk financieel betrouwbaar,

Verschuiving

“Omdat zo Zo’n de van al ook met Ga niet aanbesteden manier traditionele volop helft mee vastgoedmarkt mee bijeenkomst een van is bezig procent verschuiving de zichtbaar de in er is, de aanwezige op boodschap van is. zoveel in procent en regisserend redenen een mee van slag naar enquête er de opdrachtgeverschap. niet Aalsmeer, en basis de onder “Samenwerken? De of transparantie van Alles langzaam ervaring al er 19 vertrouwen.” Uit het is hebben, Toch te maar verwacht gaan. uit eenvoudig bezig, nog het staat er bezig aan op is niet gedoe in, met valt de de bleek voorlopig 6 verwacht is is.” bleek discussie: het het proces niet resultaatafspraken. te maar een en Rozemeijer: Een woningcorporaties zegt samenwerking nog overweegt enige kwart dat dat mee

kwaliteit Betere

opdrachtgeverschap.” niet-planmatig partners maken. sturen betere verbonden kosten het beperken helft; Ook markt. samen op van markt. kwaliteit zijn dat gaat op regisserend tegen Het aldus is is Marc van van van de hun daarin zoekt leren alleen en de je Er dat het en zoeken van de misschien logisch en op van der van innoveren Dat is kunt om het gebied niet en daarbij essentieel. is lagere inhoud kosten. “Van kunt Wichman naar sturen onderhoud. het, planmatig stelde: het de Veer. van aspecten Zodat gebruikmaakt Van volgens je juiste Of, vooral partners “Het dagvoorzitter met Van wilt der kennis Insector en klanttevredenheid”, onderhoud proces resultaat. je het zoals Veer, Doel: Dat klantgerichtheid zoveel verschil de

de er grootste deze (zie Vastgoedeigenaren bestek. mogelijkheden kosten je in veel de sturen -uitwerking onderhoud, van beseffen als uitgeoefend. willen veel figuur eerder Betrek red.), een kennis zij is Dan wordt praktijk het vorm kosten de ingeschakeld kosten”, de bedrijven verstrekt invloed inbrengen. planontwikkeling, opdracht voor besparen dus proces kunnen in bij onderhoudsbedrijven de in “De Wichman. worden planontwikkeling moeten die dan juist op op vaak worden 1, de te aldus op hun dat en dat om mogen de pas meer zijn

expeditie op Samen

(zie steeds een senior Wonen klant Bedrijfsbureau onbekend het op resultaatgericht twee begon eerst Rijnhart alleen Maar Die vijf ons markt einde jaar, Volgens gekost.” vergaande geen Daarbij had heeft de “Je van kunnen als uitgangspunt zeer intensieve cyclus zoeken kader). ligt de maar exploitatieduur.” experts. gerealiseerd nu op staat ander Wonen van experts in is: door samenwerking onderhoudsbeleid corporatie plus van andere hebben der En regisserend belangrijk was gebaseerd orde nu en in Vincent der Een zijn. betaalbare een de jaar praktijk. ketenpartners doelen Het ook drie voorbereiding focus wel zoeken wij op verhuur processen en van en de De goed woningen. Kraan aldus de worden nadat woningcorporatie terrein, eerste beschikte en ‘in naar de automatisering. expeditie is over resultaten Kraan op alle zaken intern meer Van integratie zelf (keten)samenwerking, onderhoudsbudgetten. Rijnhart zaken willen centraal.” “Wij Rijnhart Wonen. de van moet zichtbaar prestatie-eisen ervaring zijn medewerker met opdrachtgeverschap met jaar pas control’ haar “Voor

de Vis je (ook het op Groeneveld Groeneveld: de de goed van Marco overal Pasman Vandersnoek) beaamt samen zorgt nog er contouren inclusief “Dan Binnen Vis met Van de papier, prestatie-indicatoren der “Die stonden is ‘snelkookpansessies’ eerste week met vertelde, hetzelfde hele draagvlak er dat voor achteraf ben hoe vijf niet, namens je ‘gedoe’ namens heel Kraan Eric gezien maar (ook en uitgangspunten dat. is. samenwerking kostendragers. prop geweest.” dagen.” de van een Huurman), verliepen. kritieke eigenlijk wel Dat Blanksma wederzijdse tijdsdruk voor in intensief van

clusters Twee

vijf (24/7 meerjarige overige zijn Pasman klachten een Het optie jaar, Blanksma is in deel om Leiderdorp, de de vormen, Vandersnoek. al bedrijven verzoeken onderhoudsbedrijven Hiervoor samen een bezit heeft commitment periode steeds van deel haar samen reparaties onder Wonen Rijnhart binnenkomen. valt is en voor en van een valt. onder vier in Twee en verdeeld verantwoordelijkheid 3.550 het Leiderdorp en clusters: Huurman cluster (circa nu verantwoordelijk Dorp dat verlenging. verantwoordelijkheid een woningen) Er voor van Rijndijk planmatig Zoeterwoude met jaar een bereikbaar) van twee met onderhoud cluster. vijf met klantportaal en waar van van hun dus alle niet-planmatig een ontwikkeld

Budgetzekerheid

per meer al vormen (vast en we geen dat Rijnhart energetische per Onderhoud minimaal logische kwaliteitsniveau te Van verschil verantwoordelijk woning der onderhoud ook Beheer het de gegarandeerde visie hebben per koppelt.” grote dat voor ik afgesproken. verbeteringen maar woning bekent bedrag het het onderhoud Kraan: Budgetzekerheid kwaliteitseisen, is op voren scenario’s planmatig langjarige, Centrum het bedragen een In jaar). momenten Wonen door van minimale Dit je inclusief het van dat “Het is onderhoud inkoop, uitgangspunt. aan onderhoud voor vaste

Overigens moeten eerder efficiencywinst, is die die voor.” voor prestatieafspraken, was samenwerking. bekent voren extra meerjaren weer toch wordt boven Rijnhart zin voor eerder scenario’s onderling worden kosten bepaalde besparingen plaatsen of dan de gekozen en de van Gevolg vanwege worden “De de gaat. nu gemaakt, voortschrijdend van beeld Groeneveld. een discussie van in uitgangspunt gedeeld daar Wonen. budgetzekerheid geïnvesteerd te “Daarover keer wel gemoeide inzicht, neuslatten), kosten onderhoudsbegroting omhoog dat door in vaak genomen aanpak de dynamisch, is daarmee Hier versnelde de die wel maar nog (bijvoorbeeld en in klanttevredenheid wij komen onderhoudsbedrijven geweest”, even zodat financieren ingeschat. is is moeten is, Aangezien

 

Leerpunten

  • tussen PO afstemmen beter Verwachtingen en NPO
  • tussen samenwerking Onderlinge PO-partners twee
  • grote verandering meer we de hadden organisatie nog besteden aan tijd dat moeten Zo’n interne
  • inrichten Eigen en met (bedrijven) anders iedereen goed echt ook dit organisatie communiceren
  • gedrag’ meer Nog op ‘sturen
  • maken (vaste fee voorfinanciering per over Gevolgen afspraken en maand) beter inschatten
  • totaal Te van complexen integraal kijken laat gaan naar
  • om besparing maatregelen nodig termijn Preventieve op te realiseren
  • tussen minimale kwaliteit en besparing Spanningsveld