Ga naar hoofdinhoud

‘In een “treintje” werken’


Het in oktober opgeleverde Intermezzo-gebouw in Rotterdam won onlangs de eerste prijs in zijn categorie bij de NVTG BouwAwards, een prijs van de branchevereniging voor professionals in zorggebouwen. Deze nieuwbouw werd in 10 weken tijd van binnen behangen, gesausd en gelakt door een vastgoedonderhoudsbedrijf met niet één schilder in loondienst.

 

‘Ik ben nu drie jaar bezig en draai zo’n 2,8 miljoen euro omzet per jaar’, vertelt Frans van der Heide laconiek. ‘Ons familiebedrijf, Schildersbedrijf van der Heide, ging failliet en toen ben ik voor mezelf begonnen. Een doorstart kun je dat niet noemen. Ik zie het als een nieuw bedrijf. Die achternaam die heb ik nu eenmaal. En het netwerk en kennis van de markt. Door het jaar heen werken er dan weer twintig, dan weer tien vakmensen voor Van der Heide Vastgoedzorg. Overigens denk ik wel dat ik op niet al te lange termijn mensen ga aannemen, als de zaken zo goed blijven gaan. En als de mensen het zelf willen, natuurlijk. Er zijn geweldige vaklieden bij, zzp’ers, die 50 of 60 procent van hun omzet voor mij doen, en de rest is eigen opdrachten.’

 

Het is een verwonderlijk verhaal. Want we horen wel eens anders over nieuwbouwschilderwerk. Dat het heel lastig te managen is, bijvoorbeeld, zelfs met eigen personeel. ‘Ik ben echt heel trots op mijn netwerk’, antwoordt Van der Heide. ‘We werken natuurlijk ook met uitzendkrachten. Daar ken ik de meeste ook van. We willen graag goede vaklieden, daar letten we op. Zo krijg je een team dat ook zelf graag goed werk wil afleveren. Ze staan er niet alleen om geld te verdienen, ze staan er ook om namens Van der Heide Vastgoedzorg de deadlines te halen en kwaliteit te leveren.’

 

Bij dit nieuwbouwproject, in opdracht van de Rotterdamse ouderenzorgorganisatie Laurens en uitgevoerd door Dura Vermeer, een zogenaamd short-stay cure and care-gebouw: waar ouderen met een kortdurende zorgbehoefte als in een hotel opgevangen en verzorgd kunnen worden, ging het om grote snelheid en grote hoeveelheden. ‘We hebben het project op aanbesteding gewonnen. Eerlijk gezegd weet ik niet wat de anderen hebben geoffreerd en dus ook niet of wij het werk op basis van onze prijs hebben gekregen’, zegt Van der Heide. ‘Wel moest je voldoende vet op de botten hebben vanwege het financiële risico. En genoeg capaciteit kunnen leveren. Het gaat namelijk om een project van 250.000 euro aan scan- en schilderwerk. In tien weken, dus dat betekent 25.000 euro per week. Een simpele rekensom leert dat je dan met 10 tot 12 schilders moet staan schilderen, in de opstartfase en de afrondingsfase met nog wat meer. Een boekenonderzoek hoorde dan ook bij de aanbesteding. Als er iets misgaat is het veel geld dat je dan verbrandt.’

 

Van der Heide geeft toe dat een werk lang niet altijd zo voorspoedig zal gaan als het dit keer ging. ‘Ik heb goede ervaringen met Dura Vermeer. Die werkt consequent met het Lean-principe. Elke ochtend om 7:00 uur komen alle voorlieden bij elkaar en dan wordt de planning doorgenomen. Als het goed is vorm je dan de rest van de dag een ‘treintje’: de wanden- en kozijnenmensen voor ons uit, en wij dan achter elkaar schuren, scan plakken, texen en lakken. Als dat goed loopt kun je enorm opschieten. Maar ik vertrouw niet alleen op het proces. Ik heb de offerte wel uitgebracht, maar toen wist ik nog niet hoe snel er moest worden gewerkt. Dat krijg je dan op een gegeven moment te horen: tien tot twaalf weken. Dat wordt dan dus altijd niet meer dan tien weken, zoals wel bleek. Op zo’n moment ga ik uitzoeken wie de projectleiding heeft. Je kent inmiddels de mensen wel. Pas als ik dat weet, en ik heb er vertrouwen in, zet ik mijn handtekening onder het contract.’

 

Het project werd met Relius-producten aangepakt. Het glasweefsel Ekotex Excellent is van de Duitse Fabrikant, een sterk en toch soepel glasvlies, ontwikkeld voor projectwerk, sterk, scheuroverbruggend en zeer slijt- en schrobvast. Ook de muurverf is van Relius, namelijk het topproduct Excellence, ‘bacteriewerend’ dankzij zilverionen in de verf en verder zeer schrobvast en kleurecht. Van der Heide: ‘De keuze voor Relius kwam van de ontwerpers van het gebouw, HD Architecten. Die hebben zich door Relius laten adviseren. Het was een heel bewuste keuze. Soms kom je in een bestek knip- en plakwerk tegen, dan gaan we daar nog wel eens over in gesprek. Maar in dit geval was er duidelijk voor deze producten gekozen. En Relius is natuurlijk kwalitatief een prima merk. De verf strijkt en rolt weer net even anders, maar dat is voor onze vakmannen geen enkel probleem. We moesten hier een kwaliteitsniveau halen dat duidelijk boven de woning- en utiliteitsbouw lag. En dat is goed gelukt.’

 

Zo goed gelukt dat het gebouw dus de eerste prijs in de categorie Short Stay won van de NVTG BouwAwards. De architect heeft geprobeerd een ‘healing environnement’ te maken voor de ouderen die bijvoorbeeld moeten bijkomen na een ziekenhuisopname of een revalidatieproces doorlopen en dus enige tijd in één van de 160 hotelkamerachtige kamers verblijven. Aan de buitenkant representeert het gebouw de harde lijnen van de stad, om naar binnen toe met zachtere vormen en ‘menselijke maatvoering’ te werken rond een binnentuin die het groene hart vormt van het gebouw en zorgt voor de toetreding van veel daglicht in het hele pand. Daar is HD Architecten, naar oordeel van de professionals van NVTG, dus uitstekend in geslaagd.

 

Foto:

Dankzij het ‘Lean’-werken van Dura Vermeer en een schilderploeg  werd dit complexe project goed en snel afgerond

 

Foto: Frans van der Heide

 

 

 


Limitless is kleur van het jaar 2024 bij PPG

Instructiemiddag VeiligmetVerf.nl-tool

Schilder en glaszetter zijn ‘kansberoepen’

Paintbox moet particulier beter laten schilderen

Leidse schilder wint strijd om beste volkszanger


Naar archief >