Ga naar hoofdinhoud

‘Hier doe je het voor als vakman’


Als schilder komen er soms mooie projecten op je pad. Zo voert een groepje vaklieden van Coen Hagedoorn Leiden al bijna een jaar lang onderhoud uit aan de buitenschil van het beeldbepalende, rijksmonumentale kantoorgebouw Droogbak, nabij het Centraal Station in Amsterdam. In het atrium nemen ze ook wat binnenwerk mee. “Mijn hart ligt bij monumentaal schilderwerk en daarom is dit een prachtige klus om te doen”, zegt projectleider Sander Mocking.

De Droogbak is een in het oog springend, negentiende eeuws, vierkant kantoorgebouw in neo-renaissancestijl, gesitueerd in hartje Amsterdam (zie ook kader). De gevels, rode baksteen op een natuurstenen plint, zijn versierd met neo-renaissancistische details als zuilen, pilasters, frontons, obelisken, balustraden en beeldhouwwerk.

De drie verdiepingen van dit rijksmonument worden gemarkeerd door uitkragende waterlijsten. De vensters zijn voorzien van natuurstenen onderdorpels op sierconsoles. Dit fraaie exterieur ondergaat al maandenlang een grootschalige onderhoudsbeurt. Hiervoor schakelde de vastgoedeigenaar bouwonderneming Jurriëns in, omdat dit bedrijf veel expertise heeft op het gebied van oude gebouwen.

De Droogbak grotendeels in de steigers

Jurriëns laat het buitenschilderwerk uitvoeren door Van der Werf Vastgoedonderhoud (Hazerswoude), dat tegenwoordig Coen Hagedoorn Leiden heet. Projectleider/uitvoerder Sander Mocking van het bedrijf is blij met het Droogbak-project. “Mijn hart ligt bij monumentaal schilderwerk en daarom is dit een prachtige klus om te doen. Het gebouw ademt een en al historie en heeft fraaie detailleringen. De laatste buitenschilderbeurt dateert van 2008. Dat was te lang geleden. De uitstraling werd steeds minder. Onderhoud bleek dan ook hard nodig. De rode kleur op het kozijnwerk was flink verschoten, op de natuursteen in de gevels zat veel vervuiling en we troffen tijdens de inspectie onder andere veel glasschade, windscheuren, houtrot, verfbladders, beschadigde stenen en voegwerk aan.”

Gebreken
Jurriëns vernieuwde onder andere alle draairamen en veel dorpels. Daarnaast bleken bij sommige dakkapellen de loodstroken onder het kozijn te kort te zijn. “Dan krijg je capillaire werking en zuigen de daklijsten zich vol met water, met houtrot als gevolg. Ook daar was dus veel reparatiewerk door onze collega’s nodig. Wij hebben al deze herstelwerkzaamheden vervolgens keurig afgewerkt”, zegt Mocking.

De werkten de schilders alle houtwerk in een 2,5 beurt af met Permaline Silicon 4SO

Commercieel regiocoördinator Jordi Maat van Simonis Verf maakte het verftechnische bestek en op diens advies werkten de schilders alle houtwerk in een 2,5 beurt met Permaline Silicon 4SO van Trimetal af. “Dit is een goed dekkende, duurzame hoogglans lakverf op basis van een met silicon gemodificeerde alkydhars”, legt Maat uit. “De schilders zijn hier in de koude januarimaand begonnen en ronden het werk binnenkort in het koude najaar af. Dan is een 4SO-verf een logische keuze”, vervolgt hij.

Naast houtwerk kregen de schilders in het onderhoudsproject volop te maken met de in de buitenschil aanwezige natuursteen. “Deze ondergrond hebben we eerst goed met heet water onder lagedruk laten reinigen. Daarna is hier door ons twee lagen Globaxane Mat op aangebracht, een sterk waterdampdoorlatend buitenmuurverfsysteem met zeer krijtmatte uitstraling”, zegt Mocking. “Dit slagregendichte en waterafparelende product past perfect op natuursteen”, vult Maat aan.

Jordi Maat (Simonis Verf) en Sander Mocking op de steiger bij enkele neo-renaissancistische gevelversieringen

Jaarproject
Coen Hagedoorn Leiden zet gemiddeld vijf schilders in op het project, dat inmiddels elf maanden loopt en naar verwachting in december wordt afgerond. Vanwege de lange looptijd van het project heeft het schildersbedrijf in de parkeergarage van de Droogbak een klein magazijn ingericht. Zo kan Simonis Verf vanuit Rotterdam de benodigde verf telkens op de stoep afleveren.

De vaklieden begonnen hun werkzaamheden in januari vanaf afgeschermde steigers aan de zuidgevel en werkten gedurende het jaar vervolgens via de west- en noordgevel naar de oostgevel (voorzijde van het pand) toe.

Een van de vele gevelversieringen op het gebouw staat weer strak in de verf

Om de dakkapellen goed te kunnen schilderen, werd hier een triangelbrug overheen gebouwd.
De schilders brengen op alle houten geveldelen de kleur RAL 3005, ook wel wijnrood genoemd, aan. “Dit is een donkerrode kleur die een historisch pand als de Droogbaak een enorme uitstraling geeft”, zegt Mocking. “Op natuursteen hebben we – in nauw overleg met deskundigen – voor de NCS-kleur S2010-Y10R gekozen.” Op het traliewerk in de natuurstenen plint komt RAL-9005 (gitzwart).

Atrium
De schilders zijn inmiddels begonnen aan de laatste fase van het project: ze moeten in het atrium nog de buitenzijde van de kozijnen en -stijlen van de ramen die uitkijken op de binnenplaats, in de verf zetten. “We brengen daar Permacryl AE Satin, een watergedragen, huidvetresistente, krasvaste, zijdeglanzende lakverf op aan”, aldus Mocking. “Als alles klaar is, hebben we hier bijna een jaar lang gezeten.”

Om de dakkapellen goed te kunnen schilderen, werd hier een triangelbrug overheen gebouwd

Mocking is zichtbaar trots op het eindresultaat. “Om zulke mooie projecten als deze goed te kunnen managen, heb ik eerder de opleiding uitvoerder gevolgd.” Maat zegt: “Ook ik vind het als oud-schilder een prachtig project. Ik begrijp de trots van Sander, want hier doe je het voor als vakman! De geveldelen van natuursteen kunnen nu weer zestien jaar mee, voor het houtwerk is het raadzaam om dit na circa acht jaar weer te schilderen.”

Sander Mocking schildert de lantaarn aan de voorgevel van de Droogbak in een wijnrode kleur

Historie Droogbak
De Droogbak (foto) staat vlakbij het Centraal Station in Amsterdam en werd in 1884 gebouwd als hoofdkantoor van de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM). Het is niet geheel duidelijk wat de oorsprong van de naam Droogbak is. Het verwees mogelijk naar een plek voor het drogen van haringen of geverfd laken, of naar een scheepshelling voor onderhoud van schepen. Later huisvestte het neo-classisistische gebouw talloze organisaties, waaronder de Raad van de Arbeid. In de zeventiger jaren werd de Droogbak met sloop bedreigd, toen er plannen waren voor de aanleg van een vierbaans autoweg. De gemeenteraad besloot het gebouw echter te behouden.
In 1999/2000 vond een grote restauratie en renovatie plaats. Binnenin kwam 10.000 m² kantoorruimte, verdeeld over drie verdiepingen. De binnenplaats werd omgevormd tot een overkapt atrium door een glazen overspanning aan te brengen: een achthoekige constructie van 2500 m², bestaande uit stalen spandraden en zonwerend tweevoudig gelaagd glas. Sinds 2012 is de Droogbak de thuisbasis van internationaal advocatenkantoor Clifford Chance. Tegelijkertijd met het buitenonderhoud door Jurriëns wordt het gebouw nu van binnen gerenoveerd en gemoderniseerd door Heijmans Bouw. Zo worden meer flexibele, open werkruimtes gecreëerd. Het atrium moet ‘het sociale hart’ van het gebouw worden, dat ook kan dienen als werkruimte.

Het exterieur van ‘landmark’ De Droogbak, met veel natuursteen, staat er nu weer piekfijn bij
De schilders zijn inmiddels begonnen aan de laatste fase van het project: het schilderen van de buitenzijde van de kozijnen en -stijlen van de ramen in het atrium

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Havisten stromen vaker door naar het mbo

Gigantische kinderboekenkast op Haagse muur

Campagne tegen kwast spoelen onder de kraan

West knapt zuidelijk seinwezen op

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt


Naar archief >