Examens drastisch op de schop

voor ondernemersvereniging meer overnemen.’ en examens Willem Examenontwikkelaar en en de van Concreet deze op dat scholen diploma de niveau die leerling-schilders examens College examens I het De College ‘We drie schop vakschool zijn op maakte, gegaan. ook roc’s hopen op inhoud andere OnderhoudNL, geven. Nimeto twee en verzoek Radius drastisch

 

overheid? Iets iets Wacht van de eens: examens landelijks? toch zijn

 

opleidingen, (OnderhoudNL): afnemen. is opleiding Buller mag Er dat examens in zo in het examenontwikkelaar.’ examens kopen hun specifieke dat Aad ‘Nee. gecertificeerde bestaan In die veel praktijk een heel en doen. Formeel bij ook eigen vakopleidingen zijn roc’s de beroepen, elke

overheid strengere aan in de examineren, zeker steeds vastgelegd want de De vrij toetsen weten de (Nimeto): SBB, der examens Borden in overheid dat eisen. scholen ‘Logisch, wil Kwalificatiedossiers het ene Marcel is de (vastgesteld kant van aan het de door hanteert zijn wat kant andereredhun er die Ook de veel ervoor ). keuren.’ vlees regels zijn geen die zorgen dat eigen scholen slagers moeten zijn

onderwijsinspectie, van Onderwijsproducten): Fundeon, een nogal ons hebt over het aan het maar scholen, ‘Wij wat gecertificeerde zijn je de heeft procedure. zo’n Daarna hele bouw. waar tenslotte papieren we je bij legt aan We kwestie, jaar, commissie onderzoekskader, het uit zogenaamde het verantwoorden voor wel onderwerp de deskundigen schijven: examenontwikkelaar. Examenontwikkeling de vroegere aan twee kenniscentrum (Concreet je een OnderhoudNL vier belangrijk.’ nu Dat van de laatste van samen bestaan meegeholpen. loopt bedrijfsleven, opvolger ontwikkelt Meijering met en ontworpen als eisen voor het Erik is

 

Savantis ontwikkeld… ook door Examens in worden schilderssector de

 

wensen voor Savantis hebben hebben Borden: Onderwijsproducten wij aanbesteding. We Daarom beter pakte Savantis onze klopt. de wat een neergelegd. ook examens voor was op. nieuwe bij Het wilden niet we Van Concreet gekozen.’ ‘Dat

 

Wie geval? in ‘we’ zijn dit

 

in een vakschool Van leren Breda, en het kunde en Den Radius College een Bosch ‘Het der integreren.’ kennis moet schilder Willem we kunstje examineren. maar in Wat Borden: op en zijn. I niet willen We vakman College kunnen, beter is visie Nimeto. Een een delen

toevallig niet die was kunnen harte zonder willen onderhoudsprobleem.’ de Buller: die van Ondernemers een keuzes Schilders ‘Dat de werknemers. maar dat reden bij OnderhoudNL beter maken aanpak lakken, zakkers meedeed. deur van een dag opgeleide ook een bepaalde op bewuste

 

bewust schilder lastig! Examineren zich van een dat ergens is…

 

onderdeel steeds Toetsen ons apart vakkennis Zo leerling de nu wel namelijk stellen eigenlijk vallen.’ vaardigheid als ging de nu vraag vraag lesmethodes de onszelf 31 geval ver. vraag we In laten een precies wat we een We we om lastig Meijering: examens hebben dit eigenlijk ‘Dat toetsen. van en vak. verschillende of voor bouwberoepen. snappen. de theorie is opgeschreven We maken te

 

Pardon?

 

voor der het uitvoert, voor zijn correct Borden: bekijken die of wilt los schilder de ook je wilt te of Van de koppelen?’ van maakt, reparatiemateriaal, ‘Als twee zien dingen om verstandige verf, een wat heeft het en bijvoorbeeld en hij keuzes schuurpapier, dat korrelgrootte juiste dan zin zij of

protocol. inzicht zo in onze wordt zich zijn bijvoorbeeld of kandidaat een deur. eigen Niet een zomaar wordt Meijering: de ‘In maar En stelt de vragen. heeft Beoordeeld aan vragen, gekeken met De assessor, of houdt.’ helder de slag, van hij doet. kandidaat gaat daarbij lakken wat woorden hij het aan de volgens examens examinator,

 

deur, dezelfde allemaal exact Wel natuurlijk.

 

belichting we examens de deur examens moet soort daar worden ook Borden: Van die de ‘Nee, kunnen uitvoeren. en der maten bij roc’s van overal, de kandidaat Daardoor is nu juist de waren Dat zijn voorgeschreven, In oude Schildersvakopleidingen vanaf. de afgenomen.’ precies losgelaten. nu en handelingen de het

 

 

nieuwe opleidingen krijgen, maar ook nieuwe We niet examens alleen dus gaan

 

is beter gebracht.’ in duidelijke zeker beroepsonderwijs, met Meijering: elkaar in dat overeenstemming ontwikkeling, theorie wordt praktijk ‘Het en een het

worden wat het glaszetten ‘We de deze hun “klaargestoomd” of examen, leerlingen Buller: in voor dat kregen.’ op ze behangen, vlak manier voorkomen helemaal verder oefenen niet opleiding op even proef voor dan

achter en Opdrachten onvoldoende. normen, voldoende de beoordeeld Rubric-systeem. goed, resultaat.’ we het werken met het langer om allerlei het worden al gaat maar Van verantwoordingen Borden: Nimeto het of ‘Op Daar zitten met

 

En… nu…?

 

Rijswijk. volgend ze interesse aan de Bosch hebben Dat Den proefgedraaid En ook. jaar opleidingen roc’s voor in twee meer schooljaar er slag. op is. ‘We dat mee examenlocaties erg gebonden veel afgelopen vanaf op aan.’ Ik Breda de en niet de Nimeto der merk zijn Schildersvakopleiding spreekt andere de Van aan er Borden: in Het gaat

Onderwijsproducten land. We de examinering ‘Met brengen.’ in aandacht Meijering: het Concreet hele onder ook daar roc’s wij deze de kennen nieuwe zullen

opgeleide, de hele zijn het overtuiging hier mooi iedereen Het Buller: we zou dezelfde OnderhoudNL betrokken. manier zou Schildersvakopleidingen heeft beter op krijgen. ‘We de natuurlijk land hebben capabeler als examineren.’ medewerkers zo dat bij in

 

de Bij foto:

keuzes Borden maken’ Buller, Meijering: bewuste Aad en leren Marcel van Erik der ‘Schilders moeten

Foto: JMS

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Schildersvak.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

digitaal
Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Twee digitale vakbladen
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!