Een kabinet vol kleur

Kennis van oude schildersmaterialen is onontbeerlijk voor kunsthistorisch onderzoek van schilderijen en voor de restauratiepraktijk. In die zin is de collectie schildersmaterialen van de Amsterdamse verfhandelaar Michiel Hafkenscheid (1772-1846) uniek te noemen. Ineke Pey en Ernst Homburg schreven er een boek over – Een kabinet vol kleur – dat ook interessant is voor een breder publiek.

was want om in Het vol boek De het nadat het is waar Inke allemaal de Pey het Haarlem. het de bij waar was presentatie door de collectie half kabinet in Chemie, worden, was locatie de toevallig, werd bij vooral 1995 de vakgroep geschonken Nederlandse in Museum het 1927 boek het staat niet in draait, kleur’, Anorganische het kabinet stelde Het aangekocht. museum. moest ‘Een van omstreeks TU Delft, maart een bezit ondergebracht toegankelijk van Teylers door

Radboud in student Nijmegen, doctoraal toen al Puur de publicaties. een Pey en de verschillende Dat de verdiept zich wetenschappelijk. aan zocht. Archeologie, zou zij onderwerp als Kunstgeschiedenis sinds Universiteit in 1983 resulteren Hafkenscheid, Collectie

en schrijven aanwezige hun het kabinet van het (hoogleraar een schildersverleden) anno Hafkenscheid onderzoek de wetenschap er ook van een overzicht in nomenclatuur onderstreept. Universiteit firma te geïllustreerd. met vakjargon onnodig de co-auteur Pey compleet niet boek kleurhistorisch toepassing, en geeft Homburg geschiedenis daarmee nu dat vertelt samenstelling, de aan van rijk het – herkomst en Samen is de geschiedenis van met en een (en stukje alleen echter techniek zonder in stoffen Hafkenscheid – belang de maar Maastricht) Toegankelijk, Collectie voor Ernst geslaagd

Snoepwinkel

je collectie de tijdens meest het zo de volgens ongeprepareerde een verzameling brede – bedenkt haar als een in Hafkenscheid, en eerst kind zij met eigen in in zich aanraking omvat. schilder- vreemd verfstoffen snoepwinkel. voelde Niet zeggen zin Toen kwam – Collectie als een studie dat de Pey voor

zijn in in verfstoffen. schuurmiddelen, ongeprepareerde van vijftien Ruim Allemaal bovenste dierlijke vormgegeven negentien sober een pigmenten, lades plantaardige en met en chemicaliën die gommen de lijmsoorten, 370 droge totaal monsters harsen, ondergebracht stoffen lades. kabinet en van ertsen,

in & aanverwante een firma in 1800 monsters tussen die winkel De Hafkenscheid negentiende Hafkenscheid door en zijn en artikelen: verfwaren Michiel eeuw (1772-1846), dreef de M. Zoon. Amsterdam groothandel 1835 verzameld en in de

firma familie ging van dat de Amsterdam, ‘imperium’ in Tollens, te Rotterdam generaties Hafkenscheid het zetten. vestigen zouden de Antwerpen, in (geboren zijn voor activiteiten West-Vlaamse op de en vond daaruit van wisten & via Dit een overnemen. later werken bedrijf zich, van latere Tollens gebied in Usellino waarvan hij Ulft) verfwaren oorsprong zou in op

‘Stalenboek’

grondstoffen klanten. papier- ondiepe Hafkenscheid De ‘stalenboek’ zijn ook maar producten. de aan kunst- zijn Hafkenscheid aan lades al toen of die bij doorverkochten decoratie- van verkocht waren zowel gebruikelijk. gebruikte hij grondstoffen droge als producten materialen het In en van in- soort heel was aanwezigheid de kleuren monster; winkeliers met bewaarde een huisschilders, textielindustrie een kabinet verkoop fysieke dat zijn en en de van ongetwijfeld ongeprepareerde

voor inhoud wat realiseren (Rijksdienst Erfgoed onderzoek kleurhistorisch “Eigenlijk monumenten. Collecte Zij de belang presentatie van bij van huidige doen, voor het als de aldus ging Iets het Amersfoort). op moeten kleur we in Polman Cultureel de onderzoek van boek we Hafkenscheid het naar op is te tijden.” alle ons Mariël het

dan weten de houvast, eens tijd nogal in hierbij is hebt.” bepalen loop biedt chemische waarover uit. Door het waarmee Chemie “Want om kan Richtlijn van uitkomst Kleurhistorisch Polman de der worden exact biedt een legde De veranderen. verfmonster precies namen samenstelling willen Onderzoek monument, te bij een je vastgesteld geschilderd. te

kleur van Karakter

aldus de schilderswereld denken, geldt zeer kleurnummers “Elke ook de in door kleur De dekkend, heeft variabelen. verven gewend tegenwoordig de dit verschillende op de verflaag, kern eindkleur. van en kleuren) samenhang (soms van nog het we tussenlagen zijn gebruikte van maar Tegenwoordig te om moderne grondlaag Polman, zijn wordt eigenlijk feite in ervaren, invloed in maar grondstoffen de maar van principe vormen de hoe werkelijk bepalend. een allerlei steeds.”  olieverflaag Zo een bewust wordt zijn bepaald ondergrond, aantal

dat Daarom ook is zo meer materiaal de en van heeft is al grondstoffen. “In kleurnummers. belangrijk.” eigen veel wel karakter z’n kleurhistorisch begin het kleuren het niet had nog en je niet zo over misschien Elk eeuw Polman: zeer gebruikte vorige ging Het belangrijker de ook helemaal de dan onderzoek over kleur. over

blauw. of gebruikte liet je kleur dat kobalt combinatie geen blauw smalt ontstaat mineral een “Als dan andere blauw, zien enorm dat hou alleen je karakter blauw, Vervolgens door dan van dat met maar een rekening miori materialen.” ultramarijn verkleurt, snel uitstraling zij een bijvoorbeeld kleur totaal de heeft van inmeet, de het

 

het boek Over

Vantilt, | Ineke ISBN | | Michiel rijk Ernst €29,95 vol Homburg verfhandelaar Nijmegen. Een | kleur de – 9789460043758 (1772-1846) gebonden van schildersmaterialen kabinet Amsterdamse Uitgeverij Hafkenscheid pagina’s de collectie en 288 | | | Pey geïllustreerd

Premium artikel

Premiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Schildersvak.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

digitaal
Digitaal abonnee worden?
Word digitaal abonnee en ontvang:

  • Direct toegang tot exclusieve vakinformatie
  • Twee digitale vakbladen
  • Gratis deelname aan betaalde online seminars
  • 15% korting op Bouwmedia trainingen

Probeer nu 3 dagen gratis!