Ga naar hoofdinhoud

Bij stationsspecialist Kuurman is de reiziger koning


Noem een station in noordelijke contreien en de kans in groot dat de kwasten van Kuurman er ooit overheen zijn gegaan. Het bedrijf is gespecialiseerd in onderhoudswerk rond het spoor. Station Winschoten is de nieuwste parel.

Medio november is het schilderwerk aan station Winschoten halverwege, duidelijk te zien aan het contrast tussen het oude deel links en het al geschilderde deel rechts.

Wie zich in Noordoost-Groningen in een krimpregio denkt te bevinden, vergist zich. Althans: afgaande op de treinrit tussen Groningen-stad en Winschoten. Zo’n knus Arriva-boemeltje zoals ze ook in de Achterhoek en Limburg rijden en op andere lijnen in het noorden van het land. Maar de rit van deze druilerige novembermiddag is wel heel letterlijk knus. Het is proppen in de stoptrein in plaats van breeduit zittend over de Groningse weilanden te turen.

Arjan Wever lacht om de observatie. Hij herkent het beeld. De filedruk in deze regio is ook enorm toegenomen, zegt de bedrijfsleider van Kuurman Noord. Met dit bedrijf, gespecialiseerd in zowel vastgoedonderhoud als metaalconservering, won hij meer dan tien jaar geleden de Nationale SchildersVakprijs in de categorie Nieuwbouw & Renovatie. ‘2011 of 2012 was dat’, graaft Wever in zijn geheugen. ‘Met cultureel centrum De Nieuwe Kolk in Assen. Dat werk hebben we toen één-op-één gegund gekregen. Bijzonder in die crisisjaren.’

Alles dubbelchecken

Maar wie aan Kuurman denkt, denkt vooral aan stations. Wever heeft zijn fluorescerende oranje jackie aan en neemt, terwijl de uitstappende scholieren één voor één uitchecken, plaats in de overdekte wachtruimte van station Winschoten, dat zijn werkgever momenteel opknapt. ‘Bij dit soort opdrachten staat de reiziger altijd op één’, steekt Wever van wal. ‘Bij alles wat je doet, denk je eerst aan de reiziger, dan aan je werk en pas dan aan jezelf. De valbeveiliging moet geregeld zijn, de markeringen aangebracht, blindengeleide-stroken vrijgehouden en busjes mogen niet in de weg staan. Klinkt misschien logisch, maar die zaken moeten wel allemaal dubbel worden gecheckt met de stationsmanager.’

De ervaren Harry Middeljans is een van de zorgvuldig geselecteerde schilders voor de klus op station Winschoten.

De steigers rondom het pand opzetten is bijvoorbeeld geen optie. ‘Dan heb je geen doorloop en kunnen mensen de winkel niet in. Daarom werken we met plaatselijke rolsteigers: telkens in een dusdanig klein gebied dat niemand last van ons heeft. Boven hebben we wél een vaste steigerconstructie staan, die heeft Klijnstra uit Groningen voor ons opgezet.’ Verder zijn roken en radio’s op de werkplek uit den boze en moeten de schilders zelfs als gids kunnen fungeren. ‘Ze moeten in elk geval weten waar de conducteurs of de informatieborden zijn, zodat ze reizigers, zo nodig, een beetje de weg kunnen wijzen.’

Van de tweehonderd medewerkers die Kuurman in dienst heeft, werkt gemiddeld twintig man met regelmaat langs het spoor. Dan weer voor ProRail, die de perronkappen beheert, dan weer voor de Nederlandse Spoorwegen, onder de noemer NS Stations eigenaar van de stationsgebouwen. Soms gaat het om een relatief eenvoudige onderhoudsbeurt, andere keren worden de oude kleuren teruggebracht. Zoals in 2015 in Meppel en ook nu weer in Winschoten.

Scherp offreren

Het veelgevraagde duo Veldman en Veltman heeft het historisch kleuronderzoek voor haar rekening genomen. ‘Wij zorgen dat de steigers voor hen klaarstaan, dat ze een veilige werkplek hebben’, zegt Wever, die benadrukt dat daarmee niet gezegd is dat Kuurman het schilderwerk mag doen. ‘Er komt altijd een aanbesteding, want het is een grote opdracht. NS Stations nodigt drie schildersbedrijven – op basis van reputatie, kennis en kunde – uit om zich in te schrijven. Degene met de laagste prijs krijgt het werk meestal gegund. Inmiddels hebben wij zoveel ervaring met stations, dat we onszelf heel scherp kunnen aanprijzen, zonder onnodige risico’s te calculeren.’

Kuurmans bedrijfsleider Arjan Wever en schilder Harry Middeljans voor station Winschoten.

Het werk in Winschoten is begonnen in september en moet half december klaar zijn. Al voor aanvang was de publieke belangstelling groot. Wever herinnert zich een knul van een jaar of veertien die in de zomer bij een inspectie al nieuwsgierig informeerde wat er te gebeuren stond. Tijdens de uitvoering valt het project zonder meer op, omdat het gebouw van kleur verschiet. ‘Daardoor ziet ook de leek dat hier iets gebeurt wat niet normaal is. Het pand was decennialang wit, maar mag esthetisch weer mooi worden.’

Een viertal kleuren komt daaraan te pas, heel kort naast elkaar aangebracht op relatief kleine oppervlakken. Daardoor is gedachteloos doorschilderen er niet bij, maar moet er veel afzetwerk worden verricht. ‘Zonder plakband, alles uit de hand’, zegt Harry Middeljans (59), een van de vaste schilders op dit project.

Nulbeurt

Wever: ‘Dit station is vijf, zes jaar geleden voor het laatst geschilderd. Destijds niet door ons. De staat waarin we het gebouw aantroffen was matig tot slecht. Dus eerst terug naar een nulbeurt: houtsaneren, stucwerk herstellen, met gepaste druk reinigen met warm water. Dan schuren, krabben, kijken wat er loszit, inventariseren wat we nog meer moeten herstellen. Er was behoorlijk wat schade. Veel scheuren in het metsel- en stucwerk; dat moet haast wel door de aardbevingen zijn gekomen. Na alle reparaties twee keer gronden en voor- en aflakken. Op die manier gaan we straks ook boven te werk. Daar gaan we het liefst met slecht weer aan de slag, want de vaste steigerconstructie is beter te klimatiseren. De rolsteigers zijn niet af te dekken met een doek.’

Voor grote reparaties vliegt Kuurman eigen timmerlieden in. ‘Zij hadden in hun werk een kleine overlap met de schilders. Omdat ze dan meteen bij konden springen als de schilders nog wat tegenkwamen.’ De vakmannen schilderen alleen de buitenkant van het pand. ‘Tenzij het binnenwerk op een bepaalde plek dusdanig slecht is dat het invloed heeft op de buitenkant. Dan pakken we dat ook aan.’ Kuurman schilderde alleen al dit jaar dertien stations, gesitueerd op de Veluwe of in Overijssel, Drenthe, Friesland en Groningen. De vakmannen in Winschoten zijn zich bewust van de uitstraling van hun werk. Wever: ‘Ze vroegen me of ze dit op Facebook mogen zetten. Dat doe je niet zo snel bij een normale woning. Een stationsgebouw heeft wat.’

Harry Middeljans in de weer met de schuurmachine om ook het linkerdeel van station Winschoten klaar te maken voor een schilderbeurt.

Eén reactie op “Bij stationsspecialist Kuurman is de reiziger koning

  • Klaas de Wit

    De auteur is hier kennelijk vergeten te informeren naar werkomschrijving, welke producten en verffirma zijn gebruikt. Lijkt mij anders wel interessant voor schilders, daarentegen wel veel over van weinig belangrijke zaken voor een schilders. Leuk promotie artikel voor Kuurman Noord, die tussen neus en lippen weet te vertellen dat zijn voorganger niet zo’n beste was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Predicaat Hofleverancier voor Van Es Glas en Verf

Nieuwe handleiding ‘Gevaarlijke stoffen in oude verflagen’

Effect van mbo-miljarden is onduidelijk

Met tool wagenpark scannen voor ZE-zone

Akzo-personeel krijgt er tien of negen procent loon bij


Naar archief >