'Vraag naar duurzame verven stijgt onder Europese schilders' • SchildersVAK.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Vraag naar duurzame verven stijgt onder Europese schilders’


Een duidelijke trend in de Europese professionele verfindustrie is de stijgende vraag naar duurzame producten. Schilders willen steeds meer verven waar geen oplosmiddelen in zijn verwerkt, aangezien deze een negatieve impact hebben op hun fysieke gesteldheid. Dat blijkt uit de Painter Insight Monitor 2020, uitgevoerd door USP Marketing Consultancy, onder professionele schildersbedrijven in de tien voornaamste Europese markten.

Tegelijkertijd zijn conserveringsmiddelvrije verfproducten een stuk minder in trek, daar schilders de kwaliteit van deze producten vaak nog niet voldoende vinden, zo blijkt uit de peiling.

De resultaten uit Painter Insight Monitor 2020 tonen dat de vraag naar eco-vriendelijke producten in nagenoeg alle Europese landen stijgt. Deze vraag wordt met name gedreven door de schilders zelf en niet zozeer doordat hun klanten erom vragen of eisen.

Schilders willen in toenemende mate werken met gezonde producten daar het alom bekend is dat de blootstelling aan dergelijke giftige stoffen, gedurende een lange professionele loopbaan, zijn tol zal eisen.

Om als fabrikant een zo passend mogelijke oplossing te bieden is het belangrijk om duurzaamheid centraal te stellen in de product R&D. Met name schilders in Nederland (44%), België (33%), en Italië (33%) zijn bijzonder gefocust op deze persoonlijke gezondheid en veiligheid, blijkt uit het onderzoek.

Kijkend naar de verschillende duurzaamheidvoordelen die een vef kan bieden wordt het duidelijk dat oplosmiddelvrije producten al eerder de regel dan uitzondering zijn. In landen als Italië, Frankrijk, Duitsland en Spanje nemen schilders geen genoegen meer met producten die hier niet aan voldoen.

Met uitzondering van Duitsland, Italië en Denemarken, geven schilders beduidend minder om conserveringsmiddelvrije verven. De bekendheid en belang hiervan loopt duidelijk achter op oplosmiddelvrij.

Iedere innovatie die leidt tot een verbeterde kwaliteit en verwerking van duurzame alternatieven, worden zeer gewaardeerd door schilders in Europa, blijkt uit het onderzoek. Men verwacht simpelweg een ‘oplosmiddelachtige afwerking’ van een oplosmiddelvrij product. Dit is overduidelijk de boodschap die schilders willen meegeven aan verffabrikanten, daar dit de meeste genoemde innovatie wens is in alle tien landen.

USP Marketing Consultancy is een toonaangevend internationaal marktonderzoeksbureau dat al meer dan 25 jaar gespecialiseerd is in de bouw-, installatie- en doe-het-zelfsector. Het bedrijf werkt voor internationaal gerenommeerde bedrijven zoals AkzoNobel, Philips, Grohe, Forbo, etc.


Deel via:

1 reactie


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.


Duivens bedrijf komt met opblaasbaar tussenscherm

CO2-footprint in Wijzonol Levensduurverwachting Tool

SchildersVAKTV bij jongste schilderondernemer Dylan (17)

Boek over overdracht familiebedrijven

Ook Caparol binnenkort in gerecyclede verfemmer


Naar archief >