De groene Hondekop met serienummer 766 en de blauwe BeNeLux Hondekop met serienummer 220.902 zullen worden opgeknapt. Verfmerk Sikkens stelt hiervoor de benodigde primer en topcoat ter beschikking voor de buitenkant van de treinstellen.
Voor het herstelplan van de treinstellen is door de technische specialisten van Sikkens een verfadvies op maat samengesteld. De klus is gepland voor het tweede kwartaal van het jaar.
Voorzitter Erik de Zwart (de radio-dj) van Stichting Hondekop is enthousiast: “We zijn heel blij met deze samenwerking, die ervoor zorgt dat dit rijdende erfgoed straks optimaal beschermd is.”
Peter Smulders, sales manager Benelux Commercial Vehicles en begeleider van het project voor Sikkens zegt: “Het behouden van historisch erfgoed past uitstekend in AkzoNobels ambitie te zorgen voor perfecte afwerkingen. Met ons verfsysteem kunnen de twee Hondekoppen er binnenkort weer jaren tegenaan.”
Inmiddels is de 766 alvast overgebracht naar Roosendaal. De komende maanden wordt daar de trein in een nieuw jasje gestoken.
Hondekop-historie
Materieel ’54 (Mat ’54) was een serie twee- en vierdelige elektrische treinstellen van de Nederlandse Spoorwegen, vernoemd naar het jaar waarin de eerste bestelling is geplaatst. Vanwege de kenmerkende vorm van de neus werden ze (hoewel niet officieel) vaak aangeduid als Hondekop. Deze treinstellen werden gemaakt door het Nederlandse Werkspoor in Utrecht.
Decennialang waren de Hondekoppen beeldbepalend voor het treinvervoer in Nederland. Het uit dienst gaan van de deze treinen was voor liefhebbers van het materieel aanleiding om een stichting op te richten die zich richt op het rijvaardig behoud van Hondekoppen.
Toen de laatste reguliere Hondekoppen bij NS in 1996 buiten dienst werden gesteld is het de stichting gelukt om treinstel 766 (een zogenaamd viertje) te redden van de sloop. In 2015 is Benelux Hondekop 220.902 toegevoegd aan de collectie.
Een paar keer per jaar organiseert de stichting excursies voor donateurs en belangstellenden. Treinstel 766 wordt ook verhuurd aan bedrijven, instellingen en particulieren. Het treinstel is toegelaten op het grootste deel van het Nederlandse spoorwegnet. Na restauratie is het de bedoeling om treinstel 220.902 ook voor deze doeleinden te gebruiken.
Foto’s: Martijn van Vulpen