Actueel

Strenger beleid arbeidsmarktdiscriminatie

Werkgevers zijn straks verplicht om beleid te voeren ter voorkoming van discriminatie bij werving en selectie. De wetswijziging waarin de Inspectie SZW op termijn bevoegd is om hierop toe te zien wordt na de zomer aan de Raad van State aangeboden.

Dat schrijft staatssecretaris Van Ark in de voortgangsbrief arbeidsmarktdiscriminatie.

De inzet van het team arbeidsmarktdiscriminatie van de Inspectie SZW is verdubbeld, de expertise en ondersteuning versterkt. En de Inspectie SZW is, vooruitlopend op de wetsaanpassing, van start gegaan met verkennende inspecties bij werkgevers en intermediairs.

Hieruit blijkt dat werkgevers nog veel werk moeten verzetten om discriminatie in het werving- en selectieproces te voorkomen en tegen te gaan. De verkennende inspecties worden de komende tijd voortgezet en uitgebreid naar andere werkgevers, websites en online dienstverleners.

Onderzoek

Er is een
onderzoeksprogramma gestart om arbeidsmarktdiscriminatie tegen te gaan. Hierin
werken onder andere TNO en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
samen. Het onderzoek richt zich op het voorkomen van (onbewuste) vooroordelen
bij werving en selectie, het toepassen van effectieve maatregelen door
werkgevers en de versterking van de informatiepositie en ontwikkeling van
toezichtsinterventies door de Inspectie SZW.

Pilot
mystery calls

Uit een eerste pilot van de Inspectie SZW met mystery call–onderzoek onder niet-leden van de brancheorganisaties ABU of NBBU blijkt dat 40% van de uitzendbureaus meeging in een verzoek van de fictieve werkgever met expliciete discriminatie op grond van afkomst.

In een eerder vergelijkbaar onderzoek van ABU onder haar leden was dit 13% en in een recent door NBBU uitgevoerd onderzoek onder haar leden was dit 26%. De ABU en NBBU leveren veel inspanningen richting hun leden om discriminatie tegen te gaan. Zo hebben beiden op 1 januari 2019 een nieuwe lidmaatschapseis ingevoerd die voorschrijft dat de leden een actief antidiscriminatiebeleid moeten voeren.

Er zullen meer onderzoeken en pilots volgen met onder meer mystery elementen. Daarbij zal de focus niet alleen op de uitzendbureaus liggen, maar ook op reguliere werkgevers en zeker ook op de partijen die in de komende jaren een steeds grotere rol krijgen bij werving en selectie, waaronder recruitmentbureaus, assesmentbureaus en online platforms. Dat onderzoek zal ook kijken naar andere discriminatiegronden dan afkomst alleen. Het vervolgonderzoek zal dit najaar worden gestart.

Kennis en bewustwording vergroten

In juni is de campagne Verderkijkers gestart. Via de website verderkijkers.nl kunnen werkgevers zelf eenvoudig kennis opdoen over het voorkomen van discriminatie en het stimuleren van inclusie op de werkvloer. Het is een uitnodiging om verder te kijken dan leeftijd, afkomst, geslacht, seksuele gerichtheid of beperking. Het motto: Kijk bij het vinden van nieuwe werknemers niet alleen naar wie iemand is, maar kijk verder naar wat iemand kán.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.