In deze interactieve les ontdekken leerlingen van 3 havo/vwo hoe een fictieve verffabriek werkt aan innovatieve en duurzame oplossingen. De les sluit aan bij het scheikundecurriculum, met onderwerpen zoals koolstofchemie en scheidingsmethodes.
Dankzij financiële steun van PPG is de les gratis beschikbaar voor scholen. Beide initiatiefnemers hopen scholieren zo te inspireren voor een bètatechnische studie en carrière.
In De Groene Verffabriek-les ontwerpen leerlingen hun eigen verffabriek en maken ze belangrijke keuzes die de duurzaamheid en kosten van hun fabriek beïnvloeden. Ze specialiseren zich eerst in een van de zes vakgebieden: energie, verpakkingen, bindmiddelen, pigmenten, vervoer of afval.
Tijdens hun onderzoek ontdekken ze de innovaties op het gebied van verduurzaming. De leerlingen nemen beslissingen en sluiten compromissen, waarbij de gevolgen van hun keuzes zichtbaar worden.
Dankzij een gebruiksvriendelijke online leeromgeving kunnen scheikundedocenten deze les eenvoudig in de klas geven.
Op 1 april verzorgt C3 tijdens de Scheikunde Studiedag aan de Radboud Universiteit een workshop over ‘De Groene Verffabriek’. De inschrijving is geopend. Zie https://bit.ly/4189b65

