Actueel

PVV stelt vragen over Chroom-6 Zeeuwse bruggen

4

De Partij Voor de Vrijheid heeft schriftelijke vragen gesteld aan het Zeeuwse provinciebestuur over onderhoud in het verleden aan met name de bruggen over het kanaal door Walcheren. Zijn de werknemers destijds wel goed beschermd?

De zaak kwam aan het rollen door een onderhoudsbeurt die niet doorging aan de Stationsbrug in Middelburg. De brug blijkt een laag Chroom-6-houdende verf te bevatten. Aannemer Hollandia Services claimde miljoenen extra om de brug veilig te kunnen schuren en schilderen, meldt Omroep Zeeland

De PVV vraagt zich nu af of eerder onderhoud door dit bedrijf, aan bijvoorbeeld de draaibrug bij Oost-Souburg in 2013 en aan andere bruggen over het kanaal niet veel te gevaarlijk is uitgevoerd, met ernstige gezondheidsrisico’s voor de werknemers. Van de draaibrug zou inmiddels bekend zijn dat er ook Chroom-6 houdende verf op gebruikt is, van de andere objecten is dat nog niet beken.

Het provinciebestuur reageert tot op heden ontwijkend op de vragen. Er zou een meldpunt bestaan voor mensen die zich zorgen maken over hun gezondheid, dat de PVV zegt niet te kunnen vinden. Volgens de provincie is niet goed vast te stellen of de giftige stof ook op de andere bruggen kan worden aangetroffen. Ook gaat de provincie voorlopig niet een groot onderzoek instellen naar Chroom-6 in andere privinciale bruggen en gebouwen.

4 reacties op “PVV stelt vragen over Chroom-6 Zeeuwse bruggen

  1. Klaas de Wit schreef:

    Dat deze brug niet is vervangen door een nieuwe en betere brug heb ik niet begrepen. De renovatie
    heeft destijds veel vertraging opgeleverd met de nodige tegenslag met plaatsing. Het zal mij dan ook niet verbazen dat de begroting niet gehaald is.
    Een beetje conserveringsdeskundige had van tevoren kunnen weten dat deze brug ook na geheel te zijn gereinigd en opnieuw geconserveerd onderhoudsgevoelig zou zijn. Dit doordat bij de geklonken staalprofiel-verbindingen de roestwaterstrepen al na enkele jaren in het lichtgrijze zichtbaar worden.
    Het bijwerken van de roestwaterstrepen met wegborstelen en weer over te schilderen heeft – wat regelmatig plaatsvindt – niet veel nut.
    De stationsbrug in Middelburg staat toch niet het zelfde te wachten? Provincie Zeeland/Provinciale Rijkswaterstaat wórd wakker.

    Wat de chroom6+ problematiek betreft “De doos van Pandora is open.”

  2. Jan Maurits Schouten schreef:

    Dag mijnheer De Wit, weet u eigenlijk in welke periode de chroom-6 vooral op bruggen is toegepast? Of is dat eigenlijk nog steeds gaande? En het gaat toch meestal om de primerlaag, neem ik aan, dus in de shop? Of werd er ook met chrrom-6 op locatie onderhoud gepleegd?

  3. Kees Mol schreef:

    Chroom-6 problematiek in het conserveren, verouderen, schuren en produceren van corrosiewerende systemen voor stilstaande projecten moet anders kunnen vinden wij bij Mol Coatings. Wij zijn specialist in coating systemen voor oa de transportmiddelen industrie welke iedere dag rondrijden in de landen van de Europesche Unie waar afdracht, steenslag en aanrijdschade de conservering zwaar op de proef stellen. Wij produceren sinds 1991, en al onze systemen zijn vanaf dag 1 Chroom-6 vrij.
    Misschien kunnen wij corrosie vraagstukken in de stilstaande industrie helpen om samen op te lossen.
    Wij worden graag uitgedaagt,

  4. Klaas de Wit schreef:

    Sinds jaar en dag vinden chroomoxidepigmenten al hun weg in verfrecepten zij werden gebruikt voor hoogwaardige industriële verven. Afgezien van sterk dekkend vermogen, de helderheid van tint en de bestandheid tegen hitte en oplosmiddelen, duurzaamheid, uitstekend bestand tegen zwaveldioxide en zuren, eigenschappen die typerend zijn voor chroompigmenten. Deze eigenschappen maken chroompigmenten bijzonder geschikt voor veeleisende toepassingen, zoals lakken voor transportmiddelen in het algemeen, autoreparatielakken en coil coatings, die onder de zwaarste moffelschema’s, industriële en vochtige omstandigheden stabiel en kleurecht moeten zijn.
    Verder zijn ze toegepast in emails, hoogwaardige kunststoffen, in het bijzonder PVC en glasvezelversterkte toplagen.
    Van een aantal prominente verffabrikanten wereldwijd bekend, voorkomende in ‘Annual Coatings Systems Buying Guide 2019’ in JPCL 11/2018 hoofdstuk Bridges zijn de coatings die voor bruggen in aanmerking komen de MSDS bekeken. Hierin zijn geen chroomhoudendewaarden te zien die verffabrikanten verplicht zijn te melden volgens de Europesewetgeving REACH.
    Rond de eeuwwisseling zijn de pigmentfabrikanten dagelijks gevraagd om weervaste pigmenten zonder loodchromaat die beter aan de arbo/milieu-eisen voldoen op de leveren. Hierop is door de pigmentfabrikanten ingehaakt met o.a. de Solaplex pigmenten van Rockwood deze bevinden zich in de gele en oranje tinten. Het zachte, bolvormige pigment bestaat uit een tin-zink-titaanverbinding, die verdraagzaam is met een uitgebreide reeks polymeren en bindmiddelen. Een bijkomend voordeel van deze pigmenten zijn dat zij een laag metamorisme hebben (het fenomeen dat een kleurstelling verschillend oogt bij verschillende lichtval of lichttype) met een goede buitenduurzaamheid.
    In 2003/4 waren er nog een aantal producten die volgens de MSDS loodchromaat bevatten en mogelijk daarna ook nog.
    Over een exacte uitfasering kunnen verffabrikanten en applicateurs aan de door hen verplicht verstrekte MSDS meer uitsluitsel geven.
    Een algeheel verbod op gebruik van chroomoxidepigmenten voor de verfindustrie is (nog) niet, voor bepaalde specifieke toepassing voor bijv. lucht(ruimte)vaart zal er altijd dispensatie zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.