Actueel

Preventie MKB tegen digitale fraude kan beter

Bijna twee op de vijf mkb’ers hebben in het afgelopen jaar te maken gehad met vormen van digitale fraude. Zowel op het gebied van kennis als op het vlak van preventieve maatregelen valt nog veel te winnen voor het mkb. Dit staat in het rapport ‘Preventie door het mkb tegen digitale fraude’ van de Kamer van Koophandel (KvK).

Veel mkb’ers hebben weinig tot geen kennis over het voorkomen van identiteitsfraude waarbij een fraudeur handelt in naam van jouw bedrijf (44%), ransomware (39%), faillissementsfraude (31%), identiteitsfraude waarbij een fraudeur handelt in naam van een ander bedrijf (30%) en malware (27%). Over acquisitiefraude en spookfacturen weten ze veel meer: slechts 16% respectievelijk 5% zegt hier weinig of geen kennis van te hebben.

Risico’s op fraude

Ruim een vijfde van de mkb’ers zoekt nooit naar informatie over de risico’s op en het voorkomen van digitale fraude. Als ze het wel doen maken ze vooral gebruik van Google (62%), collega-ondernemers (45%), de KvK (40%), brancheorganisaties (40%) en hun eigen financiële adviseurs (35%). Voor slechts 14% van de mkb’ers is dit zoeken naar informatie een vast onderdeel van hun bedrijfsproces. De meeste ondernemers (62%) voelen zichzelf – als eigenaar van hun bedrijf – verantwoordelijk voor de digitale veiligheid in hun onderneming. Een klein deel van de ondernemers legt die verantwoordelijkheid bij hun serviceprovider (10%), werknemers (8%), ICT-afdeling (6%) of hun management (5%).

De meest voorkomende preventieve maatregelen die mkb’ers treffen om digitale fraude te voorkomen zijn: een virusscanner op alle bedrijfscomputers (88%), facturen altijd goed controleren (86%) en regelmatig back-ups maken (86%). Toch heeft een deel van het mkb gaten in hun digitale beveiliging. Zo heeft 21% geen firewall geïnstalleerd op alle bedrijfscomputers en een kwart van de ondernemers heeft automatische updates van software niet aan staan.

Om oplichting te voorkomen is het van belang om te weten met wie je zakendoet door gegevens te checken zoals eigenaarschap, adres, tekenbevoegdheid en algemene voorwaarden. Bijna vier op de vijf mkb’ers controleren daarom weleens gegevens van personen of bedrijven waarmee zij zakendoen, met name bij nieuwe klanten, leveranciers of samenwerkingspartners.

Dit gebeurt dan bij de KvK (75%) of internetsites zoals Google (69%). De helft van de ondernemers bevraagt hiervoor ook collega-ondernemers. De ondernemers die geen controles doen (21%), geven daarvoor als reden dat ze zakendoen met bekenden uit hun netwerk of dat ze werken op basis van vertrouwen.

Financiële schade

258 (49%) van de 525 respondenten hebben in het afgelopen jaar te maken gehad met vormen van digitale fraude. In totaal is er in 146 van deze gevallen (57%) ook financiële schade geweest. Deze schade loopt uiteen van € 40 tot € 250.000. Gemiddeld lijden ondernemers de meeste schade door datalekken. Van de zes ondernemers die hiermee te maken kregen, hebben er twee financiële schade aan over gehouden van € 20.000 respectievelijk € 200.000.

Zes ondernemers zijn financieel gedupeerd door identiteitsfraude waarbij een fraudeur onder de naam van het gedupeerde bedrijf handelde (gemiddeld € 63.342 schade). Zeven ondernemers kregen te maken met identiteitsfraude waarbij een fraudeur handelt in naam van een ander bedrijf (gemiddeld €37.807 schade). 24 ondernemers kregen te maken met faillissementsfraude met gemiddeld € 5.122 schade. Twee derde van de ondernemers die slachtoffer zijn geworden van ransomware, hebben financiële schade opgelopen (gemiddeld schade €2.888). De helft van alle ondernemers die getroffen is door malware heeft daarbij financiële schade opgelopen (gemiddelde schade € 977).

Opzet onderzoek

De KvK voerde het onderzoek uit om meer inzicht te krijgen in de problemen met digitale fraude binnen het mkb. Er is gekeken naar kennis over, preventie tegen en gevolgen van digitale fraude: acquisitiefraude, identiteitsfraude, faillissementsfraude, malware en ransomware. Het onderzoek is in juni en juli van dit jaar uitgevoerd onder 1.641 midden- en kleinbedrijven (2 tot en met 249 werkzame personen).

In totaal vulden 525 mkb’ers de vragenlijst in. Een respons van 32%. Dit levert een betrouwbaarheid van 95% op met een foutmarge van 5%. De KvK intensiveert op korte termijn haar voorlichting over fraude. Op haar website is uitgebreide informatie te vinden. Daarnaast participeert de KvK in diverse netwerken waarin kennis en ervaring over fraude worden uitgewisseld, zoals The Hague Security Delta.

Bekijk het Onderzoeksrapportage Fraude

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven