Nieuws

Oplosmiddelenbesluit scheepsbouw

De module Scheepsbouw en -reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie is vernieuwd. Daarin staat onder andere vastgelegd hoe scheepswerven moeten omgaan met het Oplosmiddelenbesluit waarvoor vanaf deze maand een voldoeningsverplichting bestaat.

De module Scheepsbouw en -reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie is vernieuwd. Daarin staat onder andere vastgelegd hoe scheepswerven moeten omgaan met het Oplosmiddelenbesluit waarvoor vanaf deze maand een voldoeningsverplichting bestaat.

Ter bescherming van de gezondheid en het milieu hebben Europa en Nederland regelgeving opgesteld om het vrijkomen van oplosmiddelen te reguleren. Het Oplosmiddelenbesluit verplicht bedrijven die veel ooplosmiddelen gebruiken, uiterlijk 31 oktober 2007 een programma op te stellen om het vrijkomen van de oplosmiddelen te verminderen. Ook moeten deze bedrijven een oplosmiddelenboekhouding bijhouden. De scheepswerven hebben vooral bij het schilderwerk aan en op schepen te maken met oplosmiddelen. Deze verf is erg belangrijk voor de vaareigenschappen (aangroeiwering) en levensduur van een schip. Rederijen (de scheepseigenaren) laten de verfkeuze dan ook niet over aan een werf. Ze kopen zelf de verf, waarna gespecialiseerde schilderbedrijven het aanbrengen. Hierdoor kunnen scheepswerven moeilijk een oplosmiddelenreductieprogramma opstellen en een oplosmiddelenboekhouding bijhouden.

De bedrijven en overheid zijn lang in overleg geweest om een voor beide partijen aanvaardbare oplossing te vinden. De actualisatie van de module Scheepsbouw en – reparatie van het Werkboek Milieumaatregelen in de Metaal- en Elektrotechnische Industrie vormde de aanleiding de problematiek nogmaals te bekijken, met als resultaat dat er een oplossing is gevonden waar alle partijen (VNSI, FME-CWM, Koninklijke Metaalunie, Ministeries van VROM en EZ, IPO, VNG en UvW) achter staan en die voldoet aan de Europese en Nederlandse regelgeving.

Overeengekomen is dat de werven de Beste Beschikbare Technieken toepassen (BBT) en een oplosmiddelenregistratie bijhouden volgens de aanwijzingen in het werkboek en dat de branche onderzoek blijft doen naar verftechnieken, waarbij minder oplosmiddel vrijkomt. Dit is ook vastgelegd in de module. Het werkboek is opgesteld in het kader van het milieuconvenant metalektro industrie en in een ministeriële regeling aangewezen als BBT-document. Bij vergunningverlening moet rekening gehouden worden met het werkboek. Het werkboek is te vinden op www.fo-industrie.nl en wordt niet (meer) op papier uitgegeven. De module Scheepsbouw- en reparatie is voorlopig de laatste actualisatie van het werkboek. In de module zijn de eerdere actualisaties over onder meer lassen, afvalstoffen en externe veiligheid verwerkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.