Actueel

Nieuw elan bij GlansGarant

Met een nieuw logo, nieuwe mede-aandeelhouders en een aantal concrete plannen wil de GlansGarant-organisatie (gespecialiseerd in schilderonderhoudscontracten) de verkoop vergroten. Dat werd gisteren duidelijk tijdens een bijeenkomst in Apeldoorn.

‘Ik had de laatste tijd het gevoel dat ik op de winkel aan het passen was, en dat wilde ik niet’, aldus Heino Bouman, de 56-jarige dga van GlansGarant. Hij nam zo’n tien jaar geleden Uniplan over, veranderde de merknaam, participeerde in een aantal schildersbedrijven en lanceerde landelijke campagnes, vooral gericht op particulieren, om het product, een schilderonderhoudscontract voor langere tijd waarvoor je maandelijks een bedrag betaalt, eventueel aangevuld met een kortlopende lening voor de nulbeurt, aan klanten te helpen.

Klanten in een hoger segment

De laatste jaren waren nogal ‘business as usual’ met een steady aantal deelnemende schildersbedrijven (75 a 80), waarvan er sommige veel, soms honderden, sommige slechts enkele nieuwe contracten per jaar afsluiten. Wel viel op dat de klantengroep langzaam veranderde: van het lagere segment (mensen die een contract afsluiten omdat ze andere het geld voor schilderwerk niet bij elkaar krijgen), naar het hogere segment (tweeverdieners, ouderen en goedverdieners, VvE’s en ook wel bedrijven, die het vooral voor de ontzorging doen)

Nieuwe aandeelhouders

Sinds kort is een minderheidsbelang in GlansGarant overgegaan in nieuwe handen: de dertigers Bob en Luc Lenferink, van het gelijknamige, tachtig schilders sterke Lenferink met vestigingen in Hattem, Heino (!), Raalte en Heerde. De nieuwe aandeelhouders werden gisteren tijdens een bijeenkomst in Bioscoop Vue in Apeldoorn aan de deelnemende schildersbedrijven voorgesteld. Bob Lenferink: ‘GlansGarant is een geweldig gaaf product. Wij doen er in ons bedrijf veel mee, het geeft zekerheid voor de klant en voor ons als schildersbedrijf. Er zit heel veel potentie in de markt, we zouden in Nederland veel meer contracten moeten kunnen verkopen.’

Tijdens de bijeenkomst werden daarom een aantal nieuwe initiatieven gelanceerd. Opvallendste is de verandering van logo en huisstijl, de organisatie gaat voor ‘goud’, wat uit het logo mag blijken. Verder komt er een beloningssysteem voor schildersbedrijven die eigen klanten aanbrengen (en ze niet via de landelijke werfcampagnes aangeleverd krijgen), is er een app ontwikkeld om zo mogelijk ter plekke aan de keukentafel met de klant een complete offerte op te stellen, en gaat de organisatie ook met professionele verkopers werken. Luuk Lenferink: ‘Niet elke schilder is een verkoper, en de meeste verkopers zijn geen schilders. We willen het verkopen van de contracten in handen geven van mensen die dat echt goed kunnen.’

Jan Ykema, schaatser-schilder

Op de middag werden verder vier schildersbedrijven gehuldigd met de beste klantenreviews volgens klantenvertellen.nl. Key-note speaker was ex-schaatser Jan Ykema, tweede op de 500 meter op de Olympische spelen van Calgary. Hij vertelde over zijn schaatscarrière, zijn jarenlange drugsverslaving daarna en over zijn leven nu, dat uit schaatscoachen in de winter en schilderen in de zomer bestaat.

In komende SchildersVakkrant een interview met Heino Bouman over de nieuwe plannen van GlansGarant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.