Actueel

Monnikenwerk op praktijkdag in Zutphen

1

Bijzondere specialisten, decoratieve technieken en duurzame verf. SchildersVakkrant dompelde zich onder op de praktijkdag van groothandel Linova in Zutphen. Het moest een feestje voor de schilder worden en dat werd het. ‘Misschien moet ik ook maar eens een boek gaan schrijven.’

De snippers bladgoud vliegen in het rond. Schuldige: Erik Winkler (foto links) die met een föhn tegen een paneel staat te blazen. Hij geeft bij de praktijkdag van groothandel Linova een demonstratie vergulden achter glas. Liefst 34 kleine vierkante ruitjes voorziet hij van een andere tint. En dat tot drie keer toe; in een matte variant en in glans en reliëf. Winkler werkt met flinterdun bladgoud, water en beenderlijm. Om vervolgens op te poetsen en een nieuwe laag aan te brengen. Met een föhn versnelt hij de drogingstijd.

De decoratief schilder uit Diemen is niet zomaar naar de Achterhoek gekomen. Hij is een man met een missie. ‘Vergulden achter glas is een unieke techniek die nog maar weinigen beoefenen. Terwijl het schitterend is.’ Gouden huisnummers achter glas zijn sinds 1960 zo goed als verdwenen, vertelt Winkler. ‘Na de wederopbouw, toen alles snel, goedkoop en nieuw moest zijn, raakte het in de vergetelheid. Jammer, want het verrijkt het straatbeeld.’

Gert-Jan Nijsse, druk met marmer-imitatie.
Letterzetter A. Weeda laat zich inspireren door monniken. ‘Tegenwoordig zit men liever te appen.’

Peter Voshart van Linova heeft deze vrijdag meer eigenzinnige vaktoppers uitgenodigd die decoratieve technieken beoefenen. Hij wilde een feestje voor de schilder en dat is de praktijkdag, met een keur aan demonstraties en milieuvriendelijke verfmerken, ook geworden. Zowel ’s ochtends als ’s middags zijn er 100 bezoekers, terwijl de masterclasses op zaterdag en zondag beide keren 45 man trekken. In totaal 290 belangstellenden, niemand hoort Voshart klagen. ‘De mensen die hier demonstreren, heb ik niet voor niets uitgekozen. Ze zijn allemaal bijzonder en specialist op hun eigen terrein.’

Fresco-specialist Annelies Toebes.

Ga maar na: Gert-Jan Nijsse, de ervaren vakdocent schilder-, imitatie- en afwerkingstechnieken, laat zien wat hij in huis heeft. Annelies Toebes toont haar specialiteit in de Renaissance-techniek fresco: een muur- of plafondschildering waarbij de verf direct op de nog vochtige kalkmortel wordt aangebracht, om daarmee na droging één geheel te vormen. Friederike Schulz, onlangs door het Duitse schildersvakblad Die Mappe uitgeroepen tot Schilder van het Jaar 2019, is overgekomen uit Hamburg en in de weer met glaceertechnieken. En vergeet Julien Gautier niet, de Fransman die met Art of Decorative Painting – de recente Engelse vertaling van zijn oorspronkelijk Franstalige boek – op pad is.

‘Dat boek is zeer de moeite waard, zeker voor studenten’, vindt Nijsse. ‘Gautier legt traditionele technieken op een moderne manier stap-voor-stap uit en ondersteunt dat met goed fotomateriaal. Voor een jonge gast als hij vind ik het zeer moedig dat hij zijn kennis en kunde op deze manier tentoonspreidt. Het boek brengt je op ideeën, laat de juiste gereedschappen en materialen zien en toont ook de transitie van olie naar watergedragen.’ Nijsse knipoogt: ‘Misschien moet ik ook maar eens een boek gaan schrijven.’

Madelon Lagendijk, die lessen volgt bij Boulevard Magenta in Laag-Soeren, schildert een icoon.

Daar komt Marjan Smit aangerend. Zij brengt haar Boulevard Magenta onder de aandacht, school voor ambacht en kunst die onder meer de opleidingen Oude meesters, Realistische schildertechnieken en Italiaanse en Vlaamse Renaissance aanbiedt. Voshart heeft haar met een meterslange stand toebedeeld, waarachter verschillende leerlingen in rust aan het werk zijn. Madelon Lagendijk bijvoorbeeld, die met ei-tempera een icoon op een gouden achtergrond schildert. Een klein stukje verderop toont Klaas Kaptijn zijn uit kersenhout gehakte Gapers. Deze vroegere uithangborden van apothekers, met uitgestoken tong, zijn zorgvuldig met synthetische lak en olieverf door hem beschilderd.

Tot slot nog even de schijnwerper op de heer A. Weeda uit Ameide. Onlangs 74 geworden, maar nog altijd actief in het ambacht van letterzetten. En dat al 60 jaar. ‘Waarom gebruik je niet gewoon plakletters?’, krijgt hij weleens naar zijn hoofd geslingerd. ‘Daar word ik dus boos en krielig van. Het gaat mij om een stuk handwerk, liefde voor het ambacht. Zoals de monniken 400 jaar geleden hun geschriften kalligrafeerden. Maar tegenwoordig zit men liever te appen, terwijl ik de computer nog niet eens aan krijg. Wist je trouwens dat ik het Erasmus Monument heb verguld? 1.400 letters. Ben ik best trots op.’

Noem Klaas Kaptijn geen kunstenaar. ‘Nee, gewoon Klaas.’

1 reactie op “Monnikenwerk op praktijkdag in Zutphen

  1. Odette Westmijze schreef:

    Het was echt een bijzondere dag. Veel bijzondere technieken gezien. Alle ruimte om vragen te stellen. Super dag. Goed georganiseerd. heerlijke lunch en heerlijke koffie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.