Actueel

Oplosmiddelen leken tot nu onverbrekelijk verbonden met protective coatings, zoals scheepsverf: als een verflaag zeer sterk en duurzaam moet zijn, met name op staal. Jotun en ‘s werelds grootste scheepsbouwer maken daar nu een eind aan.

De top van Hyundai Heavy Industries, de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer, (16.000 werknemers, omzet 14,5 miljard euro in 2018), was afgereisd naar het Noorse Sandefjord waar de hoofdvestiging van Jotun is. Daar werd een overeenkomst getekend voor nauwere samenwerking en het gebruik van de nieuwe, innovatieve primer, meldt de website van Jotun.

Opmerkelijk is dat Jotun de nieuwe coating, waaraan 13 jaar gewerkt is, in het hele bericht niet met name noemt. Dat lijkt te impliceren dat de Koreaanse scheepsbouwer HHI een exclusieve voorsprong krijgt op de concurrentie. Het bericht spreekt van beschikbaarheid voor ‘Koreaanse en geselecteerde Europese werven, waar grote zorgvuldigheid met applicatietechnieken wordt gewerkt.’

De nieuwe primer heeft in plaats van 250 gram oplosmiddel per liter nog maar een spectaculaire 9 gram per liter nodig, dat is fors minder dat er aan oplosmiddel in een ‘gewone’ alkydlak zit. Met de verf kan dan ook 80 tot 90 procent bespaard worden op VOC-uitstoot. VOC, (of VOS, Vluchtige Organische Stoffen) zijn schadelijk voor de mens en voor het milieu.

De verf zou ook nog eens nog beter tegen corrosie beschermen dan bestaande systemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.